Helt torrt i toppen b230ft

945ltt0
31 januari 2022 · 19 Inlägg

Tja, köpte då en bil häromdagen och igår när jag körde helt normalt så börja d låta konstigt sen kunde jag inte gasa något mer, sen dog bilen, jag försökte starta den men då gick den bara lite lätt runt men vägra starta. Öppnade huven och såg att d rök ifrån kamrems kåpan, när jag kom hem så undersökte jag det och såg att d inte fanns några kuggar eller va man säger på kamremmen vid vevaxel remskivan. Sen öppnade jag topplocket och såg att det var helt torrt i främre delen av toppen men inte bakre där var det ändå olja. Kamaxeln hade då låst sig så kamremmen fastna men vevaxel remskivan snurrade ju fortfarande så den slet på kamremmen. Så jag plockade isär toppen och såg inget märkvärdigt förutom överfallen, där va lagrerna  helt kaputt. Efter jag plockat isär den märkte jag att oljetrycksgivaren inte satt fast (själva kabeln) den var avklippt. Så min fråga till er kunniga, kan det vara så att oljepumpen är dålig eller är det några kanaler som kan va igen täppta. Jag kollade även olje nivån och den såg okej ut. Tacksam för svar

Steff240
31 januari 2022 · 1 017 Inlägg

Låter tyvärr som att du blivit blåst på en bil med kass oljepump sad

uhlin
31 januari 2022 · 2 834 Inlägg

Steff240 skrev:
Låter tyvärr som att du blivit blåst på en bil med kass oljepump sad

Håller helt med. Varför skulle kabeln till oljetrycksgivaren vara avklippt annars.

Den som sålde visste säkert mer än han sa....så oljepumpen är mitt förslag med.

torsen
31 januari 2022 · 7 236 Inlägg

Det var en ovanligt dum bilskojare - klippa kabeln till oljetryckskontakten - när man enkelt kan justera oljetryckskontakten med en liten radiomejsel.
Gick i alla fall förr i tiden på Bosch oljetryckkontakter.

945ltt0
5 februari 2022 · 19 Inlägg

uhlin skrev:

Steff240 skrev:
Låter tyvärr som att du blivit blåst på en bil med kass oljepump sad

Håller helt med. Varför skulle kabeln till oljetrycksgivaren vara avklippt annars.

Den som sålde visste säkert mer än han sa....så oljepumpen är mitt förslag med.

Har bytt oljepump och topp nu och skulle starta den precis, har även kopplat in oljetrycksgivaren. Så nu när jag starta så lyser den konstant. Fattar inte vad som kan va fel för det är nybytt olja, ny oljepump å nytt oljefilter. Nån som vet vad som kan va felet nu då?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang