Kylarvätska!

Svara
6 februari 2022 · 18 Inlägg

Tjena!

På min Audi a3 så sjunker kylarvattnet. Den stod nu i minusgrader i en vecka och det var helt tomt i expansionskärlet. Jag hade igång bilen och låt den gå upp i temp, då kom den tillbaka och gick upp till min. Sen stod den i nån timme och sen hade det sjunkit igen, inte helt. När jag startade och körde den lite så gick den nästan upp till max. Vart tar vattnet vägen när det sjunker sådär och kommer tillbaka? Det luktar inte avgaser eller nåt sånt och inget vitt klegg på oljestickan.

Tacksam för svar!

mb_pucken
6 februari 2022 · 5 087 Inlägg

Vatten krymper när det blir kallt och expanderar av värme.
Fyll till mellan min och max när bilen är kall så bör nivån vara bra sen. Men håll ett öga på nivån för säkerhets skull så den inte sjunker igen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Mossan1
7 februari 2022 · 2 828 Inlägg

Nivån flexar till viss del helt naturligt.
Så det är inte nödvändigtvis annat fel annat än något låg nivå.
1 =  Fyll till mellan Max o Min med kall motor. Kan vara hela saken.

Men om nivån flexar väldigt kan det vara otätt lock på kärlet så det inte blir det övertryck det ska vara.
Fyller man då kan det pressa ut genom överströmmningen för överhettning, trots att den inte överhettat och så är nivån låg igen. Och kommer då upp mer än bör, pga inget/för dåligt mottryck.

Öppna aldrig med varm motor!
Kan busa över och skålla händer och ansikte när övertrycket försvinner plötsligt.

Senast redigerat av Mossan1 (7 februari 2022)

torsen
7 februari 2022 · 7 238 Inlägg

Mossan1 skrev:
Nivån flexar till viss del helt naturligt.
Så det är inte nödvändigtvis annat fel annat än något låg nivå.
1 =  Fyll till mellan Max o Min med kall motor. Kan vara hela saken.

Men om nivån flexar väldigt kan det vara otätt lock på kärlet så det inte blir det övertryck det ska vara.
Fyller man då kan det pressa ut genom överströmmningen för överhettning, trots att den inte överhettat och så är nivån låg igen. Och kommer då upp mer än bör, pga inget/för dåligt mottryck.

Öppna aldrig med varm motor!
Kan busa över och skålla händer och ansikte när övertrycket försvinner plötsligt.

Ursäkta men........
Du menar väl kylarlocket och inte locket på expansionskärlet?
Kylarlocket ska man aldrig öppna.
Expansionskärlet däremot blir det aldrig något övertryck i - kärlet har ju en luftningsslang.

Mossan1
7 februari 2022 · 2 828 Inlägg

torsen skrev:
[
Ursäkta men........
Du menar väl kylarlocket och inte locket på expansionskärlet?
Kylarlocket ska man aldrig öppna.
Expansionskärlet däremot blir det aldrig något övertryck i - kärlet har ju en luftningsslang.

Du menar som Toyota, (ev flera)  med ett kylarlock (på kylaren) med inbyggd tryckventil och därifrån en slang ner i ett ej trycksatt kärl?

Är det verkligen så på en Audi A3 menar du?

Inte för att jag kan alla bilar utantill, men det tror jag inte.
Har VAG haft det i modern tid? 
Jag tror inte ens det var så på Golf 1'orna.
Vanligaste numera är väl ändå att kärlet är med i systemt och därmed samma tryck.  Locket till expkärlet har alltså ventilen och ofta en slang för överströmmning när TRYCKET BLIR FÖR HÖGT.
Absolut ingen öppen ventilationsslang.

Senast redigerat av Mossan1 (7 februari 2022)

zzr94092
7 februari 2022 · 4 391 Inlägg

Håller med Mossan 1.....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang