Hej!
För några veckor sedan, så uppstod problem med min frus bil.
Den ville inte gå och motorlampan hade tänt sig.
Detta fel kände jag igen som att det troligen handlade om att EGR-ventilen fastnat igen... (har rengjort den några gånger årligen).
Mycket riktigt, samma symptom som tidigare. Bilen skulle snart på service, så jag tog latmans varianten och köpte rengörningsspray.
Blåste i lite spray, och sedan gick den. Motorlampan lyste vidare, så jag bestämde mig för att göra mig besväret och plocka ner EGR-ventilen, och tvättade rent den. Den hade inte full rörlighet till en början, men när jag tvättat och lirkat en stund så funkade den fint.
Men när jag startade så var fortfarande motorlampan tänd.. Kopplade in min amatör OBD II, väl där fanns en felkod om EGR-ventilen. Nollade den, och för säkerhets skull kopplade jag loss batterikabeln någon minut.
Nu verkade bilen gå som man kan förvänta sig.
Nu lämnade vi in bilen på service, och bad dem om att vi tar och byter EGR-ventilen nu. För den fastnar ju varje år. Så om vi byter den kommer vi förhoppningsvis slippa detta fel ett tag.
När jag hämtade bilen tog jag den på en provtur..
Nu upptäcker jag att bilen går lite ojämnt vid 1500-2000 rpm när jag kör. Jag har känt detta hackande förut, och då tänkt att EGR:en spökar lite..
Jag tog bilen tillbaka till verkstaden, och de tog in den för att göra rent partikelfiltret för det indikerade att det var fyllt till 92% och två tempgivare visade konstiga värden samt felkod P2080, och P2084.
Efter detta tog jag och fyllde på rengöringsmedel för bränslesystemet och tankade bilen full.
Igår körde jag ca 30 mil, och försökte komma på vad den ojämna gången berodde på, det kan liknas vid ett småhackande beteende framför allt i motlut.
Nu finner jag något riktigt märkligt!
När jag ligger på motorvägen på högsta växeln och ca 18-1900 rpm, så känner jag det där småhackande beteendet.
Då trampar jag helt sonika ner kopplingen. Detta innebär såklart att motorn genast att öka varvtalet. Detta sker i två steg, först till kanske 2500 rpm, sedan ytterligare till 3500 rpm. Jag håller kvar gaspedalen i exakt samma läge, och nu börjar varvtalet pendla mellan 3000-3500 rpm.
Detta fortsätter ända tills jag tappar så mycket fart att jag kan störa trafiken, och återgår till normal körning.
När jag sedan stannar vid köpcentret halvvägs hem, testar jag bilen på parkeringen. Gasar upp den till ca 1800 rpm. Och varvtalet ligger stabilt.....
När jag rullar vidare hemåt, testar jag i marschfart igen, och felet är tillbaka med pendlande varvtal....
Nu har jag testat ytterligare och det föreligger verkligen så att.
Stillastående bil = stabilt varvtal.
Rullande bil koppling nere/växel ur = pendlande varvtal.
Numer tror jag inte det varit fel på EGR-ventilen, utan bara ett symptom om ett annat fel.
Finns det någon som kan komma med någon idé om var felet ligger? (Jag har inga felkoder i nuläget).
För några veckor sedan, så uppstod problem med min frus bil.
Den ville inte gå och motorlampan hade tänt sig.
Detta fel kände jag igen som att det troligen handlade om att EGR-ventilen fastnat igen... (har rengjort den några gånger årligen).
Mycket riktigt, samma symptom som tidigare. Bilen skulle snart på service, så jag tog latmans varianten och köpte rengörningsspray.
Blåste i lite spray, och sedan gick den. Motorlampan lyste vidare, så jag bestämde mig för att göra mig besväret och plocka ner EGR-ventilen, och tvättade rent den. Den hade inte full rörlighet till en början, men när jag tvättat och lirkat en stund så funkade den fint.
Men när jag startade så var fortfarande motorlampan tänd.. Kopplade in min amatör OBD II, väl där fanns en felkod om EGR-ventilen. Nollade den, och för säkerhets skull kopplade jag loss batterikabeln någon minut.
Nu verkade bilen gå som man kan förvänta sig.
Nu lämnade vi in bilen på service, och bad dem om att vi tar och byter EGR-ventilen nu. För den fastnar ju varje år. Så om vi byter den kommer vi förhoppningsvis slippa detta fel ett tag.
När jag hämtade bilen tog jag den på en provtur..
Nu upptäcker jag att bilen går lite ojämnt vid 1500-2000 rpm när jag kör. Jag har känt detta hackande förut, och då tänkt att EGR:en spökar lite..
Jag tog bilen tillbaka till verkstaden, och de tog in den för att göra rent partikelfiltret för det indikerade att det var fyllt till 92% och två tempgivare visade konstiga värden samt felkod P2080, och P2084.
Efter detta tog jag och fyllde på rengöringsmedel för bränslesystemet och tankade bilen full.
Igår körde jag ca 30 mil, och försökte komma på vad den ojämna gången berodde på, det kan liknas vid ett småhackande beteende framför allt i motlut.
Nu finner jag något riktigt märkligt!
När jag ligger på motorvägen på högsta växeln och ca 18-1900 rpm, så känner jag det där småhackande beteendet.
Då trampar jag helt sonika ner kopplingen. Detta innebär såklart att motorn genast att öka varvtalet. Detta sker i två steg, först till kanske 2500 rpm, sedan ytterligare till 3500 rpm. Jag håller kvar gaspedalen i exakt samma läge, och nu börjar varvtalet pendla mellan 3000-3500 rpm.
Detta fortsätter ända tills jag tappar så mycket fart att jag kan störa trafiken, och återgår till normal körning.
När jag sedan stannar vid köpcentret halvvägs hem, testar jag bilen på parkeringen. Gasar upp den till ca 1800 rpm. Och varvtalet ligger stabilt.....
När jag rullar vidare hemåt, testar jag i marschfart igen, och felet är tillbaka med pendlande varvtal....
Nu har jag testat ytterligare och det föreligger verkligen så att.
Stillastående bil = stabilt varvtal.
Rullande bil koppling nere/växel ur = pendlande varvtal.
Numer tror jag inte det varit fel på EGR-ventilen, utan bara ett symptom om ett annat fel.
Finns det någon som kan komma med någon idé om var felet ligger? (Jag har inga felkoder i nuläget).
0
0
0
0