Oljestickan far upp och olja sprutar ut i motorrummet under körning

Olasonny
17 februari 2022 · 4 Inlägg

Som rubriken lyder, vad beror detta på och hur fixar jag det? Kan tillägga att det varit kallt (-17) dom gånger den gjort så.

dan-kristian
17 februari 2022 · 518 Inlägg

bilmärke kan vara bra men troligtvis har du gegga i vevhusventilationen som fryser då det är kallt och då blir det övertryck i motorn.ta bort och rengör vevhuventilationen samt slangar till den.

https://www.google.com/search?client=fi … entilation

Senast redigerat av dan-kristian (17 februari 2022)

WSTL
17 februari 2022 · 44 Inlägg

jepp, ispropp i vevhuset, antagligen för du kör för korta sträckor så motorn aldrig får upp arbetstemp. Ett tips är att köpa nya slangar och packningar innan du plockar ner allt, dom blir torra med tiden och går lätt sönder vid minsta pill.

Olasonny
17 februari 2022 · 4 Inlägg

dan-kristian skrev:
bilmärke kan vara bra men troligtvis har du gegga i vevhusventilationen som fryser då det är kallt och då blir det övertryck i motorn.ta bort och rengör vevhuventilationen samt slangar till den.

https://www.google.com/search?client=fi … entilation

Citroen C5. Okay, det går inte till sig när det blir varmare?

Lucif3r
18 februari 2022 · 2 207 Inlägg

En motor utan välfungerande vevhusventilation är ingen glad motor... Du får vara glad att det, än så länge, bara är oljestickan som far ut... Näst på tur står packboxar och liknande, med betydligt kostsammare resultat.

torsen
18 februari 2022 · 7 233 Inlägg

Min Cittra nöjde sig inte med att "blåsa oljestickan".
Den "blåste oljepåfyllningslocket" också.
Skärma av luftintaget(kylarmaskeringen) med den till bilen följande skärmen vid temperaturer under plus 10 grader.
Läs mer i instruktionsboken.
Jag isolerade även vevhusventilationen med cellplast - rörformat av typen som apteras på vattenrör i fastigheter.

På andra Cittror skärmar jag även av oljekylaren vintertid.

Mossan1
18 februari 2022 · 2 796 Inlägg

Olasonny skrev:
Citroen C5. Okay, det går inte till sig när det blir varmare?

Varmare så går det från heltät till bristfällig.
Detta händer för att något inte är bra med ventilationen och kräver åtgärd.
Rensning och troligen byte av oljefälla,mm.

Är bilen en riktig hög och bara ska gå sommaren ut följt av skrotning , så kanske du kan komma undan med att bara köra i plusgrader.
Ska den gå en vinter till, så nej.

Varning!
Blåser den ut packboxen bakom svänghjulet pga detta så flinar du inget mer på hela den veckan. Otroligt tråkigt följdfel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang