Peugeot 5008 Bilen dör vid gaspådrag

Smurfen40
12 februari 2022 · 689 Inlägg

Peugeot 5008 1,6 automat och 2010
Gjorde ett spontanköp igår med ett skumt fel som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
När man kör normalt går bilen fint,
Inga problem i stan eller på motorväg i 110
men om du trycker kick down så vill den inte varva utan dör.
Man kan starta om den direkt utan problem.
Är även lite orolig på tomgång ibland.
Fanns felkod U1208 som jag släckte.
Jag funderar på Tändspolar, map sencor, bränslefilter.
Någon som har förslag??

Fixade rubriken.
Mvh mod

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 februari 2022 · 17 478 Inlägg

Vad är det för automatlåda i? Vanlig eller EGS?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Smurfen40
12 februari 2022 · 689 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vad är det för automatlåda i? Vanlig eller EGS?

Vet att den är 6 växlad och att du kan växla manuellt med.
Är en winter och en sportknapp

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
12 februari 2022 · 689 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vad är det för automatlåda i? Vanlig eller EGS?

Tydligen EGS låda

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 februari 2022 · 17 478 Inlägg

Smurfen40 skrev:

Hybrid_ skrev:
Vad är det för automatlåda i? Vanlig eller EGS?

Tydligen EGS låda

Har EGS i vår 508 E-Hdi men den har bara en sportknapp. Lådan i sig är ju seg som sirap. Tänkte att när du gör kickdown så ska ju lådan kanske växla ner två steg i stället för normalt ett steg. Och det kan ställa till det lite. Hur långt har bilen rullat? Lådorna är rätt hållbara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zzr94092
12 februari 2022 · 4 390 Inlägg

Men vad betydde felcoden?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 februari 2022 · 17 478 Inlägg

zzr94092 skrev:
Men vad betydde felcoden?

Googla så ser du.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zzr94092
12 februari 2022 · 4 390 Inlägg

Tycker jag TS skulle gjort och skrivit in här , istället för att gissa på div,saker!

Smurfen40
13 februari 2022 · 689 Inlägg

zzr94092 skrev:
Tycker jag TS skulle gjort och skrivit in här , istället för att gissa på div,saker!

Jag blir inte riktigt klok på fel koden.
Om jag fattar den rätt så är det kommunikationsfel till ecu?? Felaktiga värden
Men då jag inte säker så skrev jag bara fel koden då andra kanske kan tolka den bättre

Senast redigerat av Smurfen40 (13 februari 2022)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
13 februari 2022 · 689 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Smurfen40 skrev:

Hybrid_ skrev:
Vad är det för automatlåda i? Vanlig eller EGS?

Tydligen EGS låda

Har EGS i vår 508 E-Hdi men den har bara en sportknapp. Lådan i sig är ju seg som sirap. Tänkte att när du gör kickdown så ska ju lådan kanske växla ner två steg i stället för normalt ett steg. Och det kan ställa till det lite. Hur långt har bilen rullat? Lådorna är rätt hållbara.

Bilen har rullat 18000 mil.
Fick förklarat för mig att växlar man manuellt så kan man varva ur den, dock inte prövat än då jag bara kört bilen hem 4km.

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 februari 2022 · 17 478 Inlägg

Kick-down har väl i vanlig ordning ett läge längst ner som klickar till med lite extra tröghet? Är det först då som bilen dör?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Smurfen40
14 februari 2022 · 689 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kick-down har väl i vanlig ordning ett läge längst ner som klickar till med lite extra tröghet? Är det först då som bilen dör?

Nä det räcker med att jag ska axa kraftigt så hackar den och man kan inte gasa mer, då får man köra in till sidan och starta om, börjar fundera om turbon kan ha något med problemet att göra

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 februari 2022 · 17 478 Inlägg

En bensin 1,6 turbo alltså.

Bränslepumpen går väl bort om den kan hårdköras i manuellt läge. Då återstår bilens ECU som flippar ur. Även kallad BSi. Man kan inte bara köpa en sådan och tro att bilen går. Den ska var kompatibel med just din bil. Verkstäder gillar inte denna sortens problem på en fransk bil så du har problem här... ENligt min åsikt är det inte värt att laga bilen. Sälj den som den är. Några tusenlappar får du säkert för den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Smurfen40
14 februari 2022 · 689 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En bensin 1,6 turbo alltså.

Bränslepumpen går väl bort om den kan hårdköras i manuellt läge. Då återstår bilens ECU som flippar ur. Även kallad BSi. Man kan inte bara köpa en sådan och tro att bilen går. Den ska var kompatibel med just din bil. Verkstäder gillar inte denna sortens problem på en fransk bil så du har problem här... ENligt min åsikt är det inte värt att laga bilen. Sälj den som den är. Några tusenlappar får du säkert för den.

Har just varit ute och testat och det handlar om när Man växlar ner och det är både manuellt och aut.
Kör jag manuellt så kan Jag varvar den men ligger jag i 70 och växlar ner man så hackar den.
Alltså är det både vid manuell och automatisk körning
Ska testa om jag kan smygdra den i automaten utan att den växlar ner om du förstår mig

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 februari 2022 · 17 478 Inlägg

Då kanske den trots allt inte får bränsle tillräckligt, men då ska motorlampan tända sig. Lyser den när tändningen är påslagen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Smurfen40
15 februari 2022 · 689 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Då kanske den trots allt inte får bränsle tillräckligt, men då ska motorlampan tända sig. Lyser den när tändningen är påslagen?

Smyger jag upp den i aut så småha kar den men kommer. Verkar vara när du ska dra den snabbt om du förstår.
Det är tändning eller bränslerelaterat
Får bara felkod U1208.
Ska kolla med en bekant som har autocom om han får ut mår mer

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
16 februari 2022 · 689 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Då kanske den trots allt inte får bränsle tillräckligt, men då ska motorlampan tända sig. Lyser den när tändningen är påslagen?

Testade koppla ur map sencorn.
Nu varvar bilen som den ska. Däremot tycker jag den är lite slö.kan det bero på att den är urkopplad?.
Bara köpa en ny väl??

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 februari 2022 · 17 478 Inlägg

Smurfen40 skrev:

Hybrid_ skrev:
Då kanske den trots allt inte får bränsle tillräckligt, men då ska motorlampan tända sig. Lyser den när tändningen är påslagen?

Testade koppla ur map sencorn.
Nu varvar bilen som den ska. Däremot tycker jag den är lite slö.kan det bero på att den är urkopplad?.
Bara köpa en ny väl??

Att den är slö beror på att den går i limp mode. Fullt normalt. Tja, du kan ha tur där! De är väl inte så dyra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Smurfen40
16 februari 2022 · 689 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Smurfen40 skrev:

Hybrid_ skrev:
Då kanske den trots allt inte får bränsle tillräckligt, men då ska motorlampan tända sig. Lyser den när tändningen är påslagen?

Testade koppla ur map sencorn.
Nu varvar bilen som den ska. Däremot tycker jag den är lite slö.kan det bero på att den är urkopplad?.
Bara köpa en ny väl??

Att den är slö beror på att den går i limp mode. Fullt normalt. Tja, du kan ha tur där! De är väl inte så dyra.

Har beställt ifrån Tyskland nu så får vi se om jag har tur.
300kr

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
19 februari 2022 · 689 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Smurfen40 skrev:

Hybrid_ skrev:
Då kanske den trots allt inte får bränsle tillräckligt, men då ska motorlampan tända sig. Lyser den när tändningen är påslagen?

Testade koppla ur map sencorn.
Nu varvar bilen som den ska. Däremot tycker jag den är lite slö.kan det bero på att den är urkopplad?.
Bara köpa en ny väl??

Att den är slö beror på att den går i limp mode. Fullt normalt. Tja, du kan ha tur där! De är väl inte så dyra.

Nu blir jag Lite skum.
Beställde en med samma nummer som satt där.
Bytade men samma sak att den hackar.
Nu när jag kollar på autoexperten så finns det 2 mapsensorer att köpa.
1 för automatlåda och 1 för manuell.
Den jag köpt var för manuell och då har det Suttigt fel innan.
Kan detta göra att den inte fungerar på automaten men fungerar när jag växlar manuellt??
Tänker med att iochmed att den är til lmanuell så blir det ju kommunikationsfel til ecu därav fel koden??
Tror du jag är rätt på det??

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang