Billiga men körbara a traktorer

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 februari 2022 · 13 744 Inlägg

Jocke_Edberg skrev:

Wilmer000 skrev:
Hej! Nu har jag kommit till det stadiet där jag inte vet vad som är billigast och bäst. Jag har ett par bilar/ traktorer jag har som ”krav”. Jag kan ju börja med det jag är mest sugen på och det är ju kapade traktorer. Helst 945 men gillar även 965 och 944. Det är ganska låg budget jag snackar. Borde jag bygga en egen eller köpa färdig a traktor? Vill även veta lite mer om hur man bygger flak osv.

Annat jag kan tänka mig är en vw passat. Man kan hitta rätt billiga men även hur mycket det kostar att göra om?

Blir priserna för dyra så gav pappa förslaget om att göra om hans Saab 9-5 Aero till en a traktor vilket han sa var rätt smidigt.
Måste även tillägga att jag fick förslaget om en

Volvo s80 diesel automat vilket tydligen inte skulle dra så värst mycket.

Vad hade ni gjort! Jag behöver veta då jag behöver ta beslut ifall man ska sommarjobba o känna för att sedan lägga på lite dyrare eller man ska ta det lugnt och göra något lättare.

Mitt bästa tips är att satsa på något med automatlåda, fyrhjulsdrift och obd2 uttag då land annat BSR har strypningar som tar ca 5 min för en oerfaren att spärra bilen med.

Anledningen till automatlåda (ifall du inte redan vet det här redan) är för att på en manuell bil behöver du med största sannolikhet behöva spärra växlar då den oftast kan överskrida 30km/h på tomgång.

Anledningen till fyrhjulsdriften är rent av för att 60% av tjänstevikten på bilen ska ligga på drivande axel. Tar då din farsas Saab som exempel då driver den i fram och då behöver 60% utav tjänstevikten ligga på framaxeln.
Tar du en bil med fyrhjulsdrift så kan man ju inte följa den regeln med 60% på drivande axel eftersom att man kan ju inte fördela ut 60% utav tjänstevikten fram och 60% bak. Därav slipper du "vikta" som det kallas på a-traktor språk.

Och sen kan jag ju tillägga att varken Volvo eller Saab är särskilt kända för att göra bränslesnåla bilar. Du skrev att du kunde tänka dig att ha en Passat så min första tanke är faktiskt en Passat 1,8T eller 2,0TDI med 4motion (fyrhjulsdrift) B5 generationen då så 2000-2005 om jag minns rätt. Har själv haft en 1,8T från 04 med BSR steg1 trim så den låg på ca 200hk istället för 150hk och bränsleförbrukning på 0,8-1 liter milen (med ganska tung högerfot) dock var det en bil, men utan steg1 och bara ligger 30 så tror jag att det skulle kunna bli relativt billigt att åka runt. Åt i alla fall förbrukningsmässigt.

60% eller väga över 2000kg     vilken väg man tar beror på vad bilen väger.  det är faktist inte så krångligt men visst en 4wd bil är klart enklast att välja med automat.   men då har man en automatlåda som bara väntar på att gå sönder och kosta pengar.   
då lägger jag hellre ner lite tid och fixar dom andra sakerna som är relativt lätta att lösa.

utan att veta vad en saab 9-5 väger så antar jag att den är rätt nära 2000kg tjänstevikt så då klipper man upp den till 2000kg eller något över beronde på vad axlarna klarar   spärra kullisen på lådan brukar finnas färiga lösningar dock råder jag alla som bygger på detta sättet att såga spaken halvvägs så när polisidioter sätter sig i bilen och försöker trycka förbi spaken med foten så går den av..    och ja vissa poliser jobbar på det sättet för att ta sönder spakstället för att komma förbi spärren.   då är det bättre att spaken går av smile lättare att laga och när polisen då förstört bilen tillskillnad att komma förbi en spärr så får dom betala skiten oxå

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
25 februari 2022 · 7 238 Inlägg

Growe skrev:
men visst en 4wd bil är klart enklast att välja med automat.   men då har man en automatlåda som bara väntar på att gå sönder och kosta pengar.   

På den gamla goda tiden när jag hade insyn i polisbilar och deras tillförlitlighet så hade de automatväxlade bilarna mindre problem med transmissionen är de manuellt växlade!
Gällde i o f s även taxibilar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 februari 2022 · 17 483 Inlägg

Gällande automatlådor så jobbar jag på ett större företag så vi har bilar för att transportera oss mellan olika byggnader. Inhägnat skyddsområde så gamla bilar med automatlådor som ställs av och lever resten av sitt liv i 30-35 km/h med olika förare och olika typer av körstil. Flera Volvo S80 och några äldre Kia som några nyare Opel och annat. Efter några månader tänds motorlampan. Standard. Men lådorna? De håller! Även robotlådor. Vi köper inte in Några VW dock.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 februari 2022 · 17 483 Inlägg

Sen tänkte jag på en annan sak igår. Såg en gammal VW LT31 skåp diesel som stod och gick på tomgång (Kassa motorer men vilket ljud...) En sådan borde väl kunna göras om rätt enkelt? Förvisso blir det H-regg men då har man en udda Traktor...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
trubbelturbo
25 februari 2022 · 1 460 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Gällande automatlådor så jobbar jag på ett större företag så vi har bilar för att transportera oss mellan olika byggnader. Inhägnat skyddsområde så gamla bilar med automatlådor som ställs av och lever resten av sitt liv i 30-35 km/h med olika förare och olika typer av körstil. Flera Volvo S80 och några äldre Kia som några nyare Opel och annat. Efter några månader tänds motorlampan. Standard. Men lådorna? De håller! Även robotlådor. Vi köper inte in Några VW dock.

Jag har ibland funderat på hur det går med alla Volkswagen Caddy med DSG-lådor som Postnord använder som  brevbärarbilar sedan några år tillbaka.

Plattan i mattan i 100 meter > Tvärnit > Plattan i mattan...  dagarna i ända. big_smile

Lär ju vara ganska "prövande", hade varit intressant att se någon statistik över hur väl de håller ihop. Och då inte bara specifikt Caddy utan övriga bilar också.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 februari 2022 · 17 483 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Hybrid_ skrev:
Gällande automatlådor så jobbar jag på ett större företag så vi har bilar för att transportera oss mellan olika byggnader. Inhägnat skyddsområde så gamla bilar med automatlådor som ställs av och lever resten av sitt liv i 30-35 km/h med olika förare och olika typer av körstil. Flera Volvo S80 och några äldre Kia som några nyare Opel och annat. Efter några månader tänds motorlampan. Standard. Men lådorna? De håller! Även robotlådor. Vi köper inte in Några VW dock.

Jag har ibland funderat på hur det går med alla Volkswagen Caddy med DSG-lådor som Postnord använder som  brevbärarbilar sedan några år tillbaka.

Plattan i mattan i 100 meter > Tvärnit > Plattan i mattan...  dagarna i ända. big_smile

Lär ju vara ganska "prövande", hade varit intressant att se någon statistik över hur väl de håller ihop. Och då inte bara specifikt Caddy utan övriga bilar också.

Ungefär så våra bilar lever. Men intressant tanke. DSG6 brukar ju hålla ihop vad jag vet. DSG7 DQ200 gör det inte. Vi har provat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simlar
26 februari 2022 · 5 526 Inlägg

Hybrid_ skrev:

trubbelturbo skrev:

Hybrid_ skrev:
Gällande automatlådor så jobbar jag på ett större företag så vi har bilar för att transportera oss mellan olika byggnader. Inhägnat skyddsområde så gamla bilar med automatlådor som ställs av och lever resten av sitt liv i 30-35 km/h med olika förare och olika typer av körstil. Flera Volvo S80 och några äldre Kia som några nyare Opel och annat. Efter några månader tänds motorlampan. Standard. Men lådorna? De håller! Även robotlådor. Vi köper inte in Några VW dock.

Jag har ibland funderat på hur det går med alla Volkswagen Caddy med DSG-lådor som Postnord använder som  brevbärarbilar sedan några år tillbaka.

Plattan i mattan i 100 meter > Tvärnit > Plattan i mattan...  dagarna i ända. big_smile

Lär ju vara ganska "prövande", hade varit intressant att se någon statistik över hur väl de håller ihop. Och då inte bara specifikt Caddy utan övriga bilar också.

Ungefär så våra bilar lever. Men intressant tanke. DSG6 brukar ju hålla ihop vad jag vet. DSG7 DQ200 gör det inte. Vi har provat.

Sitter våtkopplings DSG i Postnords Caddy.
Drivlinan håller men bilarna är totalt sönderkörda utseendemässigt redan vid första verkstadsbesöket, verkar inte vara krav på B-körkort för att dela ut post tongue

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 februari 2022 · 13 744 Inlägg

simlar skrev:

Hybrid_ skrev:

trubbelturbo skrev:

Jag har ibland funderat på hur det går med alla Volkswagen Caddy med DSG-lådor som Postnord använder som  brevbärarbilar sedan några år tillbaka.

Plattan i mattan i 100 meter > Tvärnit > Plattan i mattan...  dagarna i ända. big_smile

Lär ju vara ganska "prövande", hade varit intressant att se någon statistik över hur väl de håller ihop. Och då inte bara specifikt Caddy utan övriga bilar också.

Ungefär så våra bilar lever. Men intressant tanke. DSG6 brukar ju hålla ihop vad jag vet. DSG7 DQ200 gör det inte. Vi har provat.

Sitter våtkopplings DSG i Postnords Caddy.
Drivlinan håller men bilarna är totalt sönderkörda utseendemässigt redan vid första verkstadsbesöket, verkar inte vara krav på B-körkort för att dela ut post tongue

det är rätt många talanglösa som kör runt med fordon i sverige..   minns när Tuwa hyrde uppställningsplats vid jobbet och första dagen dom tog över färtjänsten här i Örebro   så blev 13fordon skadade så man såg det utan att leta skador..  (jag gick ett varv på plan på kvällen)
flera av dom körde ihop på gården innan dom lämnade stället smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
27 februari 2022 · 7 238 Inlägg

Första årgångarna av Jimny 3, 1998 - 2018, var vanliga som tidningsutdelningsbilar.
De allra flesta hade automatlådor.
Kollade för många år sedan med Suzukiverkstaden på Murmästarvägen i Bredäng om bilarnas driftsäkerhet.
Svaret var då att automatlådorna var minsta bekymret.
De flesta klarade över 20.000 mil.
Bilarna skrotades i regel av andra skäl - överrepresenterade när det gällde krockskador.
Eftersom de var högerstyrda och därmed inte så attraktiva så var restvärdet mindre (och skroten närmare).

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 februari 2022 · 17 483 Inlägg

torsen skrev:
Första årgångarna av Jimny 3, 1998 - 2018, var vanliga som tidningsutdelningsbilar.
De allra flesta hade automatlådor.
Kollade för många år sedan med Suzukiverkstaden på Murmästarvägen i Bredäng om bilarnas driftsäkerhet.
Svaret var då att automatlådorna var minsta bekymret.
De flesta klarade över 20.000 mil.
Bilarna skrotades i regel av andra skäl - överrepresenterade när det gällde krockskador.
Eftersom de var högerstyrda och därmed inte så attraktiva så var restvärdet mindre (och skroten närmare).

20k mil låter inte imponerande. Även om det nu råkar vara bilar som tar stryk. En gammal Prius rullar lätt 45000 mil. Och det är inte automaten som ger upp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang