19T får inte upp laddtryck

Mack855
5 mars 2022 · 1 354 Inlägg

Hallå.

För att göra en lång historia kort.

Jag köpte en 19T turbo som utlovades att det var ett fabriksnytt original 19T som skulle passa bolt-on på min bil men så var inte fallet. När jag står med turbon i handen hos säljaren får jag sagt till mig att det är ett original renoverat mitsuagg, okej tänkte jag då är det väl lugnt jag får ju ändå 1500:- rabatt iom att den inte är splitt ny.
När sen Autotech får den och plockar av turbon som sitter original ser vi till en början att det är fel kompressorkåpa så snoken som laddröret sätts på var för kort och i fel vinkel. Vatten in eller ut (minns inte vilken) var placerad mot motorn istället för torpedväggen, någon annan vattenanslutning läckte pga dålig lödning. Wastegaten var kallödd så den gick att pilla sönder med fingrarna. Jag ringer säljaren som säger att han ska undersöka saken och sen ringer upp mig och säger att nej det är ett eftermarknadsaggregat med bättre lager och Billet turbin så den är bättre än org men jag kommer aldrig att få tag i ett nytt aggregat utan alla 19T som går att köpa idag ser ut på detta vis och att det blir svårt att göra en retur trots att turbon är omonterad utan ligger orörd i kartong och övertygar mig och Autotech att det är bara att häkta på, på bilen och se glad ut.

Tänker inte hänga ut företaget jag köpt turbon av, av olika skäl men ja till er trimsugna- kontrollera noggrant turbon ni köper så att ni får det som utlovats...

Autotech fixade så att turbon passade på bilen med de modifikationer som behövdes. Skönt tänker jag då är det bara mappning kvar.
Mappningen gjordes MEN. Turbon laddar inte mer än 0.7-0.8 bar så alltså uppnår vi inte önskad effekt.

-Katalysatorn är bytt till racekatt ca 1.5 månad innan ny turbo sattes i och mappning gjordes.
-Magnetventil har vi testat med en annan utan något resultat.
-Tryckklockan är bytt till en original ifrån en 19T vilket höjde laddtrycket till ca 0.9 bar.

När slangen till laddtrycksstyrningen rycktes så orkade den bara ladda ca 1.1 men en 19T borde väl ladda uppemot nästan 2 bar utan laddtrycksstyrning?

Vad kan det vara för fel?

Marlboroman
5 mars 2022 · 8 233 Inlägg

Passar wastegateklaffen ordentligt mot uttaget i avgashuset? Den axeln kan glappa i höjdled och då tätar inte klaffen. Kollat membranet i dumpen?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Mack855
5 mars 2022 · 1 354 Inlägg

Marlboroman skrev:
Passar wastegateklaffen ordentligt mot uttaget i avgashuset? Den axeln kan glappa i höjdled och då tätar inte klaffen. Kollat membranet i dumpen?

Vet ej faktiskt men Autotech har som sagt bytt till en annan wg så jag antar att han kollade det där och då, ställde grundladdet på 0.55 bar. Membranet i dumpen är nog inte kollat. Aldrig mekat med en turbo, bytt på en saab en gång men inte mekat med själva turbon så hur kollar man en sån sak?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang