Vit klägg på oljestickan och på kylar locket

VictorNavara
13 februari 2022 · 152 Inlägg

Hej allihopa. Hoppas er dag går bättre än min:( Jag äger då en Navara eller egentligen pappa men han är it brukaren. Som rubriken leder så har bilen vit gegga på stickan och på kylar locket. Extremt lite på stickan men en del på kylar locket. Men oljan är svart och rätt fin tycker jag personligen. Den känns liksom kladdig och som smörjande och den ser it ut att ha något vatten i sig. Bilen har tidigare blivit bytt kylare på och spolad låda då den blandade. Nu är oljan i lådan sådär härligt rosa. Men bilen får inte mycket temperatur och körs ofta korta sträckor men även långa turer så får den sällan någon temp dock blir det varmt i bilen och så men verkar som termostaten är paj/ saknas.

Är det topplocket som gått eller? läckage ? skuren oljekylare?

Brådhis * Voff voff *
14 februari 2022 · 10 279 Inlägg

Troligen kondens pga motorn aldrig kommer upp i rätt temperatur.

Ingen möjlighet att stötta med motorvärmare tex?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
uhlin
14 februari 2022 · 2 834 Inlägg

Brådhis skrev:
Troligen kondens pga motorn aldrig kommer upp i rätt temperatur.

Ingen möjlighet att stötta med motorvärmare tex?

Borde väl inte bli gegga på kylarlocket om det är kondens.

Brådhis * Voff voff *
14 februari 2022 · 10 279 Inlägg

uhlin skrev:

Brådhis skrev:
Troligen kondens pga motorn aldrig kommer upp i rätt temperatur.

Ingen möjlighet att stötta med motorvärmare tex?

Borde väl inte bli gegga på kylarlocket om det är kondens.

Aha, läste slarvigt. Tänkte oljelocket. My bad! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
VictorNavara
14 februari 2022 · 152 Inlägg

uhlin skrev:

Brådhis skrev:
Troligen kondens pga motorn aldrig kommer upp i rätt temperatur.

Ingen möjlighet att stötta med motorvärmare tex?

Borde väl inte bli gegga på kylarlocket om det är kondens.

Nja har ingen värme mer än tomgångshöjaren. Å den hjälper it mycket alls. Men några tankar?

torsen
14 februari 2022 · 7 238 Inlägg

Mycket vanligt med "majonäs" på oljepåfyllningslocket och nere under ventilkåpan samt på oljemätstickan.
Följden av att motorn aldrig får bli riktigt genomvarm.
Åtgärd: Skärma av kylaren och isolera vevhusventilationen samt undvik kortare körningar på under ½-timman - vintertid.

uhlin
14 februari 2022 · 2 834 Inlägg

torsen skrev:
Mycket vanligt med "majonäs" på oljepåfyllningslocket och nere under ventilkåpan samt på oljemätstickan.
Följden av att motorn aldrig får bli riktigt genomvarm.
Åtgärd: Skärma av kylaren och isolera vevhusventilationen samt undvik kortare körningar på under ½-timman - vintertid.

Men nu var det ju inte oljelocket utan kylarlocket som var majonnäs på.

Skulle nog gissa på toppackning.

Brådhis * Voff voff *
14 februari 2022 · 10 279 Inlägg

uhlin skrev:

torsen skrev:
Mycket vanligt med "majonäs" på oljepåfyllningslocket och nere under ventilkåpan samt på oljemätstickan.
Följden av att motorn aldrig får bli riktigt genomvarm.
Åtgärd: Skärma av kylaren och isolera vevhusventilationen samt undvik kortare körningar på under ½-timman - vintertid.

Men nu var det ju inte oljelocket utan kylarlocket som var majonnäs på.

Skulle nog gissa på toppackning.

Han skriver dock att oljan är fin och att bilen tidigare blandat olja (från automaten) i vattnet. Så troligen är det rester av det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
uhlin
14 februari 2022 · 2 834 Inlägg

Brådhis skrev:

uhlin skrev:

torsen skrev:
Mycket vanligt med "majonäs" på oljepåfyllningslocket och nere under ventilkåpan samt på oljemätstickan.
Följden av att motorn aldrig får bli riktigt genomvarm.
Åtgärd: Skärma av kylaren och isolera vevhusventilationen samt undvik kortare körningar på under ½-timman - vintertid.

Men nu var det ju inte oljelocket utan kylarlocket som var majonnäs på.

Skulle nog gissa på toppackning.

Han skriver dock att oljan är fin och att bilen tidigare blandat olja (från automaten) i vattnet. Så troligen är det rester av det.

Nu var det jag som inte läste så noggrant. Hehe. Skulle ju kunna vara rester från tidigare.

Till TS. Torka av kladdet och se om det kommer tillbaka. Är det kvar olja i kylsystemet kommer det nog tillbaka men borde väl bli mindre och mindre.

Håll en extra koll på oljestickan också.

VictorNavara
15 februari 2022 · 152 Inlägg

uhlin skrev:

Brådhis skrev:

uhlin skrev:

Men nu var det ju inte oljelocket utan kylarlocket som var majonnäs på.

Skulle nog gissa på toppackning.

Han skriver dock att oljan är fin och att bilen tidigare blandat olja (från automaten) i vattnet. Så troligen är det rester av det.

Nu var det jag som inte läste så noggrant. Hehe. Skulle ju kunna vara rester från tidigare.

Till TS. Torka av kladdet och se om det kommer tillbaka. Är det kvar olja i kylsystemet kommer det nog tillbaka men borde väl bli mindre och mindre.

Håll en extra koll på oljestickan också.

ja troligen för oljan är fet som fan å svart.

zzr94092
16 februari 2022 · 4 390 Inlägg

Är det bara fel på den traktorn,verkar vara en riktig följetong med fel?

torsen
16 februari 2022 · 7 238 Inlägg

Det här senare "fenomenet" = "majonäs" på kylarlock, oljepåfyllningslock, oljemätsticka samt under ventilkåpa är inget bilfel.
Snarare ett handhavandefel av bilen/A-traktorn.
Motorn nästan aldrig riktigt varmkörd p g a f korta körsträckor.
Lite till mans så har nog många vintertid "majonäs", mer eller mindre, på ovan uppräknade ställen.
"Majonäsen" är INTE en följd av läckande topplockspackning.
Då missfärgas kylarvätskan - ses ofta i expansionskärlet - knappast på "stickan".
Kraftigt läckande topplockspackning, eller spräckt topplock, kan visa sig genom bubblor i expansionstanken.

Så det behöver inte vara något "tekniskt" fel på motorn.

Mossan1
16 februari 2022 · 2 824 Inlägg

Missfärgad KYLVÄTSKA  av för korta körningar vete väl katten....
Beukar bli av föroreningar, blandade glykoltyper, eller i extremare fall för lång tid.

Kladdet på oljestickan kan vara av för kall motorgång.
Lösningen är i så fall att fixa termostat så den blir varv OCH ge katten i så mycket småkörningar.
Det mår inget bra av. Överväg andra transportalternativ för dom resorna.

Men om jag minns förra tråden rätt så fick du olja i kylvätskan från växellådans kylare, inte sant?
Ev var det kylvätska i växellådsoljan, men oavsett kontaminerade dom varandra.

Det är inte bara lämningar kvar ifrån det i systemet? Även om vätskan blev bytt också.

Toppackningen eller värre?
Jovisst kan det vara det, men dra inte dom slutsatserna riktigt än, tycker jag. Hoppet lever.

Senast redigerat av Mossan1 (16 februari 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 februari 2022 · 17 478 Inlägg

Hur varvar A-traktorn. Den rullar väl i princip alltid på strax över tomgång? Det kan vara en felkälla isf.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 februari 2022 · 13 742 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hur varvar A-traktorn. Den rullar väl i princip alltid på strax över tomgång? Det kan vara en felkälla isf.

fast olja ska inte vara i kylaren oavsätt..


jag skulle mer tro på att det sitter någon form av vattenkyld oljekylare..   har varit med om det på 2st 850turbosar..  ena pajade oljekylaren till lådan=katastrof i oljan i lådan..  inte skoj att få rent.     luftningen frös en hel vinter efteråt.

sen på min 855turbo hade just bytt motor och oljekylaren till motoroljan sprack och olja i hela kylarsystemet= skit jobbigt att göra rent  kan säga att jag så klart hade maximal tur och allt vatten rann i samma sprica ner i oljetråget= ett helvete att få bort allt kladd.

så det där med toppackningar är abslut det sista jag skulle kolla..   många som klantat sig och bytt packning utan att det är något fel

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
VictorNavara
8 mars 2022 · 152 Inlägg

Mossan1 skrev:
Missfärgad KYLVÄTSKA  av för korta körningar vete väl katten....
Beukar bli av föroreningar, blandade glykoltyper, eller i extremare fall för lång tid.

Kladdet på oljestickan kan vara av för kall motorgång.
Lösningen är i så fall att fixa termostat så den blir varv OCH ge katten i så mycket småkörningar.
Det mår inget bra av. Överväg andra transportalternativ för dom resorna.

Men om jag minns förra tråden rätt så fick du olja i kylvätskan från växellådans kylare, inte sant?
Ev var det kylvätska i växellådsoljan, men oavsett kontaminerade dom varandra.

Det är inte bara lämningar kvar ifrån det i systemet? Även om vätskan blev bytt också.

Toppackningen eller värre?
Jovisst kan det vara det, men dra inte dom slutsatserna riktigt än, tycker jag. Hoppet lever.

Fan vad kul att du kommer ihåg min skitbil å allt den lyckas med hahaha. Jo stämmer bra. Men nu ser att oljan sådär röd å hallonsås ut. Men smakar nog inte så sad troligen är de mina korta körningar till skolan 1 mil plus 15 minuter tomgång innan. De var en nödlösning för att komma till skola men helgerna brukar den köras mellan 3 till 20 mil om inte mer...

VictorNavara
8 mars 2022 · 152 Inlägg

Okej allihopa verkar inte förlora nog glykol förutom ett ställe där de läcker(en slanklämma) smådroppar bara. Men de verkar som ni alla säger eller säger med olika ord. Bilen körs ju 1 mil till skolan å står sen för å köras 1 mil hem vilket är. Ja mindre bra kanske. Så lösningen på detta är att ta å åka me pappa istället så får min coola japanska pickup stå hemma å vänta på längre körningar å mer vämre ute... Men tack allihopa. Verkar även som jag har en gammal/ dålig termostat samt oljan är fortfarande svart som natten. Snart besiktning på epan iallafall:) wish me luck. Ha en fortsatt trevlig dag smile är ju ändå sol ute wink

uhlin
8 mars 2022 · 2 834 Inlägg

VictorNavara skrev:
Okej allihopa verkar inte förlora nog glykol förutom ett ställe där de läcker(en slanklämma) smådroppar bara. Men de verkar som ni alla säger eller säger med olika ord. Bilen körs ju 1 mil till skolan å står sen för å köras 1 mil hem vilket är. Ja mindre bra kanske. Så lösningen på detta är att ta å åka me pappa istället så får min coola japanska pickup stå hemma å vänta på längre körningar å mer vämre ute... Men tack allihopa. Verkar även som jag har en gammal/ dålig termostat samt oljan är fortfarande svart som natten. Snart besiktning på epan iallafall:) wish me luck. Ha en fortsatt trevlig dag smile är ju ändå sol ute wink

Byte till en felfri termostat är ju första steget till att få upp motortemp i drifttemp. En felaktig termostat så kvittar det ju hur långt du kör då aldrig motorn kommer upp i temp ändå..........och kladdet är kvar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang