Moped startar inte

mlexelius
5 mars 2022 · 26 Inlägg

Yamaha Aerox, EU-moppe. Körde hem den från verkstan för tre månader sen, en massa fix på den. Har stått ute under presenning sedan dess.
Batteriet var faktiskt inte dött. Startmotorn går runt men det tänder inte till. Köpte nytt tändstift och bytte för det gamla såg lite blött och slitet ut. Men det hjälpte inte. Det finns soppa. Den har automatisk choke fast jag vet inte hur såna funkar.
Vad kan man göra/testa?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 mars 2022 · 17 455 Inlägg

Den har även automatisk bensinkran. Den kan strula om den inte får vacuum.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mlexelius
5 mars 2022 · 26 Inlägg

Tack för svar, ursäkta dum fråga men hur kan jag kolla om bensinkranen har vacuum eller inte? Finns några tricks?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 mars 2022 · 13 732 Inlägg

testa med startgas.. moppar som stått länge kan vara tråkiga att starta just pga soppakranen inte öppnar pga lågt vacuum  inte mekat just en aerox moppe men hade själv en aerox 100  som är som moppen fast 100cc istället för 50  den hade vacuumstyrd soppakran.  men den startade alltid perfekt.   men polarns 100cc stod här hemma under en presenning i 2år och det tog säkert 30min innan jag fick liv i den. även den med vacuum styrd kran.

och den blir snabbt svår att starta   fick hjälpa honom sist när han tog fram den efter vinterförvaringen för att den vägrade starta igen.
men även den gången gick den igång när man stog och kickade som en idiot och sen ännu mer och sen lite till smile

Senast redigerat av Growe (5 mars 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mlexelius
5 mars 2022 · 26 Inlägg

Tack för jättebra tips, jag åker o köper startgas imorgon smile
Och kickar tills benen domnar av...

Senast redigerat av mlexelius (5 mars 2022)

Mossan1
6 mars 2022 · 2 793 Inlägg

Jag brukar alltid "flaskmata" med 2t bensin på alla bensinfordon som stått länge.
Jag har en liten låsoljaflaska jag satt en liten slang på näppen på korken.
Når in i dom flesta insug och utmärkt att skvätta in med genom att klämma på flaskan.
Kan ibland med den flaskan fylla upp flottörhuset genom att lossa och fylla i bränsleslangen.
Då går motorn åtskilliga sekunder.

Vanlig startgas måste nästan sprutas samtidigt som motorn går runt och rakt in. Rätt så värdelös.

mlexelius
14 mars 2022 · 26 Inlägg

Uppdatering, jag rev alla kåpor och bytte tändstift, sprutade in startgas i cylindern. Det fick jag göra två gånger. Och sen fanns det en tom plastburk bredvid förgasaren, jag sprutade in i hålet där också... Men sen snurrade skiten igång och jag kunde ta en liten tur i solen smile

Mack Forum- och sitemoderator
14 mars 2022 · 26 134 Inlägg

mlexelius skrev:
Uppdatering, jag rev alla kåpor och bytte tändstift, sprutade in startgas i cylindern. Det fick jag göra två gånger. Och sen fanns det en tom plastburk bredvid förgasaren, jag sprutade in i hålet där också... Men sen snurrade skiten igång och jag kunde ta en liten tur i solen smile

Tom luftburk bredvid förgasaren..kan det vara behållaren för ett luftfilter?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang