Ledkonvertera halogen extraljus

VictorNavara
15 mars 2022 · 152 Inlägg

Hej allihopa har snart 10 extraljus på epan med halogen å tycker dem lyser dåligt. Funderat på led då xenon också drar för mycket ström men vad ska man köpa då? Har kollat lite på led konverteringar (h1) från diodhuset och andra ställen till nbb225 fast jag har andra lampor. Men sak är att jag inte vill lägga ner massor av pengar på led lampor å konverteringar så gärna nått budgetförslag eller billigare varianter.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 mars 2022 · 17 379 Inlägg

10 extraljus bör ju räcka för att hitta hem i 30 km/h? Lyser de inte tillräckligt måste det ju vara spänningsfall av bibliska mått...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
15 mars 2022 · 10 244 Inlägg

Hybrid_ skrev:
10 extraljus bör ju räcka för att hitta hem i 30 km/h? Lyser de inte tillräckligt måste det ju vara spänningsfall av bibliska mått...

Fast är det 100W i varje så är det runt 1150W (~95A) som ska plockas ut bara för all yttre belysning (la till helljus och lite positionsljus), sedan lite stereo kanske, fläkt och så själva driften av bilen... Så att få lite spänningsfall som resulterar i att halogenarna lyser som lysmaskar i en burk är nog inte supersvårt.

För övrigt är det väl lika mörkt på natten oavsett hastighet...? wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
VictorNavara
15 mars 2022 · 152 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
10 extraljus bör ju räcka för att hitta hem i 30 km/h? Lyser de inte tillräckligt måste det ju vara spänningsfall av bibliska mått...

Fast är det 100W i varje så är det runt 1150W (~95A) som ska plockas ut bara för all yttre belysning (la till helljus och lite positionsljus), sedan lite stereo kanske, fläkt och så själva driften av bilen... Så att få lite spänningsfall som resulterar i att halogenarna lyser som lysmaskar i en burk är nog inte supersvårt.

För övrigt är det väl lika mörkt på natten oavsett hastighet...? wink

Jag känner mig kränkt:(  har 10 halogenare på 55watt styck. Runt 32 ampere vid 14 volt... venne men de e inga sjuka siffror smile men asså jag tänkte bara kolla om någon vet Någon najs led konvertering. Att se långt är roligt oberoende om man kör 30 eller snabbare;)

MammDiin
15 mars 2022 · 2 016 Inlägg

VictorNavara skrev:

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
10 extraljus bör ju räcka för att hitta hem i 30 km/h? Lyser de inte tillräckligt måste det ju vara spänningsfall av bibliska mått...

Fast är det 100W i varje så är det runt 1150W (~95A) som ska plockas ut bara för all yttre belysning (la till helljus och lite positionsljus), sedan lite stereo kanske, fläkt och så själva driften av bilen... Så att få lite spänningsfall som resulterar i att halogenarna lyser som lysmaskar i en burk är nog inte supersvårt.

För övrigt är det väl lika mörkt på natten oavsett hastighet...? wink

Jag känner mig kränkt:(  har 10 halogenare på 55watt styck. Runt 32 ampere vid 14 volt... venne men de e inga sjuka siffror smile men asså jag tänkte bara kolla om någon vet Någon najs led konvertering. Att se långt är roligt oberoende om man kör 30 eller snabbare;)

10 stycken halogenextraljus med 55W lampor drar mer än 32A. Bättre 55W halogen (Osram Night Breaker exempelvis) är runt 70W när de är uppe i 14 volt.

Vad har du för extraljus?

Ledkonvertering brukar inte ge den bästa ljusbilden, och inte direkt billigt heller om du ska ha ljusstyrka. Fördelen är väl främst att led ryms i de flesta extraljus vilket kan vara problem med xenon ballasterna, och så har man full ljusstyrka direkt.
Men halogen har ju full ljusstyrka nästan direkt också.

Om du har H1 så skulle jag säga att satsa på xenon istället för led. H1 har inte den bästa kylningen när det kommer till led.
Och till NBB 225 som du nämner så är det bättre att satsa på D1/D2 när det gäller xenon och led.

Sen så går det alltid att blanda halogen och xenon rätt så bra speciellt om man kör med 4300K. Exempelvis om man inte vill lägga ut en massa pengar på en gång eller vill testa med ett par först för att se om det är värt det.
Finns även fördelar med blandat, exempelvis får man lägre färgtemperatur (jämfört med endast xenon eller led), och i snöväder så kan man köra med endast halogen om man har skilda relän.

VictorNavara
15 mars 2022 · 152 Inlägg

MammDiin skrev:

VictorNavara skrev:

Brådhis skrev:

Fast är det 100W i varje så är det runt 1150W (~95A) som ska plockas ut bara för all yttre belysning (la till helljus och lite positionsljus), sedan lite stereo kanske, fläkt och så själva driften av bilen... Så att få lite spänningsfall som resulterar i att halogenarna lyser som lysmaskar i en burk är nog inte supersvårt.

För övrigt är det väl lika mörkt på natten oavsett hastighet...? wink

Jag känner mig kränkt:(  har 10 halogenare på 55watt styck. Runt 32 ampere vid 14 volt... venne men de e inga sjuka siffror smile men asså jag tänkte bara kolla om någon vet Någon najs led konvertering. Att se långt är roligt oberoende om man kör 30 eller snabbare;)

10 stycken halogenextraljus med 55W lampor drar mer än 32A. Bättre 55W halogen (Osram Night Breaker exempelvis) är runt 70W när de är uppe i 14 volt.

Vad har du för extraljus?

Ledkonvertering brukar inte ge den bästa ljusbilden, och inte direkt billigt heller om du ska ha ljusstyrka. Fördelen är väl främst att led ryms i de flesta extraljus vilket kan vara problem med xenon ballasterna, och så har man full ljusstyrka direkt.
Men halogen har ju full ljusstyrka nästan direkt också.

Om du har H1 så skulle jag säga att satsa på xenon istället för led. H1 har inte den bästa kylningen när det kommer till led.
Och till NBB 225 som du nämner så är det bättre att satsa på D1/D2 när det gäller xenon och led.

Sen så går det alltid att blanda halogen och xenon rätt så bra speciellt om man kör med 4300K. Exempelvis om man inte vill lägga ut en massa pengar på en gång eller vill testa med ett par först för att se om det är värt det.
Finns även fördelar med blandat, exempelvis får man lägre färgtemperatur (jämfört med endast xenon eller led), och i snöväder så kan man köra med endast halogen om man har skilda relän.

Till å börja med så drar extraljus inte alls mycket. Har mätt me multimeter å de vart 33 amp på tomgång. De e biltema halgon h1. Saken är att jag helst inte vill blanda led med xenon å så vidare. Är vara trött på de fula gula färgen å dålig räckvidd. Men tänker kanske fel där. Men är h1 å d1 och d2 samma sak?

Brådhis * Voff voff *
15 mars 2022 · 10 244 Inlägg

MammDiin skrev:
10 stycken halogenextraljus med 55W lampor drar mer än 32A. Bättre 55W halogen (Osram Night Breaker exempelvis) är runt 70W när de är uppe i 14 volt.

10 st 55W vid 12V = ~46A

10 st 70W vid 14,5V = ~48A

wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
VictorNavara
15 mars 2022 · 152 Inlägg

Brådhis skrev:

MammDiin skrev:
10 stycken halogenextraljus med 55W lampor drar mer än 32A. Bättre 55W halogen (Osram Night Breaker exempelvis) är runt 70W när de är uppe i 14 volt.

10 st 55W vid 12V = ~46A

10 st 70W vid 14,5V = ~48A

wink

I teorin ja smile men venne men en del e från wish

spillolja
15 mars 2022 · 4 014 Inlägg

När det gäller Wish och Aliexpress så talar vi om Kinawatt
wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
VictorNavara
15 mars 2022 · 152 Inlägg

spillolja skrev:
När det gäller Wish och Aliexpress så talar vi om Kinawatt
wink

Ja juste så heter de smile)) men skitsamma är sugen på led men alla verkar ju tycka de e kul å såga min epa så aja sad

MammDiin
15 mars 2022 · 2 016 Inlägg

VictorNavara skrev:

MammDiin skrev:

VictorNavara skrev:

Jag känner mig kränkt:(  har 10 halogenare på 55watt styck. Runt 32 ampere vid 14 volt... venne men de e inga sjuka siffror smile men asså jag tänkte bara kolla om någon vet Någon najs led konvertering. Att se långt är roligt oberoende om man kör 30 eller snabbare;)

10 stycken halogenextraljus med 55W lampor drar mer än 32A. Bättre 55W halogen (Osram Night Breaker exempelvis) är runt 70W när de är uppe i 14 volt.

Vad har du för extraljus?

Ledkonvertering brukar inte ge den bästa ljusbilden, och inte direkt billigt heller om du ska ha ljusstyrka. Fördelen är väl främst att led ryms i de flesta extraljus vilket kan vara problem med xenon ballasterna, och så har man full ljusstyrka direkt.
Men halogen har ju full ljusstyrka nästan direkt också.

Om du har H1 så skulle jag säga att satsa på xenon istället för led. H1 har inte den bästa kylningen när det kommer till led.
Och till NBB 225 som du nämner så är det bättre att satsa på D1/D2 när det gäller xenon och led.

Sen så går det alltid att blanda halogen och xenon rätt så bra speciellt om man kör med 4300K. Exempelvis om man inte vill lägga ut en massa pengar på en gång eller vill testa med ett par först för att se om det är värt det.
Finns även fördelar med blandat, exempelvis får man lägre färgtemperatur (jämfört med endast xenon eller led), och i snöväder så kan man köra med endast halogen om man har skilda relän.

Till å börja med så drar extraljus inte alls mycket. Har mätt me multimeter å de vart 33 amp på tomgång. De e biltema halgon h1. Saken är att jag helst inte vill blanda led med xenon å så vidare. Är vara trött på de fula gula färgen å dålig räckvidd. Men tänker kanske fel där. Men är h1 å d1 och d2 samma sak?

Extraljus kan dra mycket, beror ju på vad man har smile Man kan ju köra med Fyrlyt och 250W lampor så räcker det med 4 för at komma upp i 1 kilowatt:)
Mina extraljus drar 930W, och jag har 5 NBB 225 fjärr varav 3 är halogen (3x130W) och 2 xenon (2x130W) och en ledramp (~280W) på taket.

Mätte du strömförbrukningen på en lampa eller alla på en gång?

Skulle säkert bli bättre ljus med bättre halogenlampor.
Är det Biltema extraljus du har?

Alla tycker olika när det gäller ljus. Vissa vill ha så det lyser så långt det går medan andra vill ha bredd.
Samma sak med färgtemperaturen, personligen tycker jag runt 4000K är trevligast.

Och ska du ha ljus som lyser långt så är det xenon som gäller idag skulle jag säga. Men finns ju led som lyser rätt så långt också och så finns det ju extraljus med ''laser'' men de brukar kosta en hel del.

H1 är halogen, men finns ju även xenon och led av dem också. Men H står för halogen.

D å andra sidan är xenon och finns allt från D1-D5 och D8. Sen så har de antingen ett S eller R som tredje bokstav (exempelvis D2S). Slutar de på R så används de i reflektorhalvljus och S så är det projektorer eller extraljus.
Sen så har inte D2 och D4 tändare baktill vilket alla andra har.

D2S finns i flera varianter och kan även kallas lite olika men vanligast är D2C som är som en D2S men passar även i reflektorer för D2R, och så har vi D2Y som har AMP kontakter.

MammDiin
15 mars 2022 · 2 016 Inlägg

Brådhis skrev:

MammDiin skrev:
10 stycken halogenextraljus med 55W lampor drar mer än 32A. Bättre 55W halogen (Osram Night Breaker exempelvis) är runt 70W när de är uppe i 14 volt.

10 st 55W vid 12V = ~46A

10 st 70W vid 14,5V = ~48A

wink

Som du skriver så ändras inte strömförbrukningen så mycket ville främst få fram att effekten är mera än 55W som många kanske tror. Och desto högre spänning desto mera ljusstyrka, men man tappar ju livslängd förstås. Vill minnas jag läst att om man ökar spänningen med 5% så får man 15% mera ljusstyrka, men man halverar livslängden. Men går ju inte att öka spänningen hur mycket som helst för då ger de upp direkt.

Sist jag mätte en Osram Night Breaker H1 kom jag fram till 71W vid 13,8V.
Hittar inte vanliga Night Breaker på Osrams sida men verkar vara vanligt med 68W vid 13,2V när det gäller H1.

VictorNavara
15 mars 2022 · 152 Inlägg

MammDiin skrev:

VictorNavara skrev:

MammDiin skrev:

10 stycken halogenextraljus med 55W lampor drar mer än 32A. Bättre 55W halogen (Osram Night Breaker exempelvis) är runt 70W när de är uppe i 14 volt.

Vad har du för extraljus?

Ledkonvertering brukar inte ge den bästa ljusbilden, och inte direkt billigt heller om du ska ha ljusstyrka. Fördelen är väl främst att led ryms i de flesta extraljus vilket kan vara problem med xenon ballasterna, och så har man full ljusstyrka direkt.
Men halogen har ju full ljusstyrka nästan direkt också.

Om du har H1 så skulle jag säga att satsa på xenon istället för led. H1 har inte den bästa kylningen när det kommer till led.
Och till NBB 225 som du nämner så är det bättre att satsa på D1/D2 när det gäller xenon och led.

Sen så går det alltid att blanda halogen och xenon rätt så bra speciellt om man kör med 4300K. Exempelvis om man inte vill lägga ut en massa pengar på en gång eller vill testa med ett par först för att se om det är värt det.
Finns även fördelar med blandat, exempelvis får man lägre färgtemperatur (jämfört med endast xenon eller led), och i snöväder så kan man köra med endast halogen om man har skilda relän.

Till å börja med så drar extraljus inte alls mycket. Har mätt me multimeter å de vart 33 amp på tomgång. De e biltema halgon h1. Saken är att jag helst inte vill blanda led med xenon å så vidare. Är vara trött på de fula gula färgen å dålig räckvidd. Men tänker kanske fel där. Men är h1 å d1 och d2 samma sak?

Extraljus kan dra mycket, beror ju på vad man har smile Man kan ju köra med Fyrlyt och 250W lampor så räcker det med 4 för at komma upp i 1 kilowatt:)
Mina extraljus drar 930W, och jag har 5 NBB 225 fjärr varav 3 är halogen (3x130W) och 2 xenon (2x130W) och en ledramp (~280W) på taket.

Mätte du strömförbrukningen på en lampa eller alla på en gång?

Skulle säkert bli bättre ljus med bättre halogenlampor.
Är det Biltema extraljus du har?

Alla tycker olika när det gäller ljus. Vissa vill ha så det lyser så långt det går medan andra vill ha bredd.
Samma sak med färgtemperaturen, personligen tycker jag runt 4000K är trevligast.

Och ska du ha ljus som lyser långt så är det xenon som gäller idag skulle jag säga. Men finns ju led som lyser rätt så långt också och så finns det ju extraljus med ''laser'' men de brukar kosta en hel del.

H1 är halogen, men finns ju även xenon och led av dem också. Men H står för halogen.

D å andra sidan är xenon och finns allt från D1-D5 och D8. Sen så har de antingen ett S eller R som tredje bokstav (exempelvis D2S). Slutar de på R så används de i reflektorhalvljus och S så är det projektorer eller extraljus.
Sen så har inte D2 och D4 tändare baktill vilket alla andra har.

D2S finns i flera varianter och kan även kallas lite olika men vanligast är D2C som är som en D2S men passar även i reflektorer för D2R, och så har vi D2Y som har AMP kontakter.

Jaha oj du kan mycket. Alltid kul med folk som kan sina saker. Men jag tänker att driva 10 extraljus med xenon är som att be om att spänningen dippar pga av stora belastningar. Men finns kanske energisnåla xenon lampor? Å start sakerna som jag glömt namnet på. Annars funderar jag på led för att fp ett jämnare ljus och behagligare

MammDiin
15 mars 2022 · 2 016 Inlägg

Tror inte det borde vara några problem med exempelvis F7 ballaster. Vet inte exakt hur mycket de drar vid start men de är ju inte så snabba och normalt så drar de runt 60W. Finns ju förstås 35W xenon om man vill ha något som inte drar alltför mycket.

Om du vill ha led så skulle jag rekommendera att köpa ett par först och testa för att se hur ljusbilden blir och ljusstyrkan.

granadadr
16 mars 2022 · 7 268 Inlägg

ärligt ,, så fattar jag ej varför man ska ha 10 extraljus på en epa,,  själv har jag 3 på min 200hk bil, nbb med 70w xenon,, blir nog w9 till nästa år då dem verkar MKT trevliga,,  på min pendlarbil har jag 3 sim med 35w lampor å 50w ballaster lyser tillräckligt bra,,  mitt råd är ,, behåll 3-4 lysen konvertera dem ist wink  å sälj dem andra så får du in lite pengar smile  att köpa skit från wish lönar sig ej,, köpte ett par skitlampor en gång dem åkte i bingen efter första testet wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang