Ingen gnista b230fk

Avve69
17 mars 2022 · 26 Inlägg

Tjena jag har en 945 från 95. I den sitter en b230fk och problemet är att den inte får någon gnista. Jag visste att motorn inte startade när jag köpte den så den har inte gått sönder i min ägo.

Jag har testat och sätta ett tändstift med en tändkabel direkt från tändspolen och det blir ingen gnista. Jag mätte också på tändspolen och då fick jag en konstant spänning på ca 12v. Men när jag mätte på min 740 så gick hoppade spänningen hela tiden upp och ner och det kom gnista också då. Jag har också testat 740ins tändspole i 940in och det fungerade inte. Så jag tror problemet ligger innan tändspolen nån gång.
Hade varit jätte snällt om någon har något tips på vad felet kan vara eller ifall nån har haft liknande problem.
Tacksam för svar:)

simlar
18 mars 2022 · 5 532 Inlägg

Vevaxelgivare eller tändmodul är det jag skulle börja med att kika på.

Eftersom du har 12V till tändspolen med tändning på och provat med annan spole är ju inte spolen eller strömmatningen till spolen problemet utan det är aktiveringen av spolen som är problemet.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Avve69
20 mars 2022 · 26 Inlägg

simlar skrev:
Vevaxelgivare eller tändmodul är det jag skulle börja med att kika på.

Eftersom du har 12V till tändspolen med tändning på och provat med annan spole är ju inte spolen eller strömmatningen till spolen problemet utan det är aktiveringen av spolen som är problemet.

Tack för svaret!!
Jag har testat med en annan Tändmodul men det fungerade inte så det ligger nog i det att den måste aktiveras. Är vevaxel givaren den som sitter bak på motorn och mäter på svänghjulet?

simlar
20 mars 2022 · 5 532 Inlägg

Japp vevaxelgivaren sitter bak på motorn och skapar en varvtalssignal när svänghjulet snurrar.
Varvtalssignalen går in i tändningsstyrdonet/tändboxen (sitter ovanför pedalerna).
Styrdonet aktiverar sedan tändmodulen som i sin tur aktiverar tändspolen.

Koppla ur givaren och ohm-mät mellan stift 1 och 2, du ska då få ca 170-240ohm på en frisk givare.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Avve69
20 mars 2022 · 26 Inlägg

simlar skrev:
Japp vevaxelgivaren sitter bak på motorn och skapar en varvtalssignal när svänghjulet snurrar.
Varvtalssignalen går in i tändningsstyrdonet/tändboxen (sitter ovanför pedalerna).
Styrdonet aktiverar sedan tändmodulen som i sin tur aktiverar tändspolen.

Koppla ur givaren och ohm-mät mellan stift 1 och 2, du ska då få ca 170-240ohm på en frisk givare.

Okej ska testa det!

Avve69
20 mars 2022 · 26 Inlägg

Jag mätte nu mellan stift 1 och 2 och då fick jag fram ca 162 Ohm. Betyder det då att den är sönder? Kan man mäta den på något annat vis?

Jag har ett annat problem som någon kanske vet svaret på det är att det inte händer något när jag dra nyckeln till tredje läget så när jag försöker starta bile så plusmatar jag startmotorn. Kan de ha något o göra med att det inte blir någon tändning?

Avve69
20 mars 2022 · 26 Inlägg

Jag mätte nu mellan stift 1 och 2 och då fick jag fram ca 162 Ohm. Betyder det då att den är sönder? Kan man mäta den på något annat vis?

Jag har ett annat problem som någon kanske vet svaret på det är att det inte händer något när jag dra nyckeln till tredje läget så när jag försöker starta bile så plusmatar jag startmotorn. Kan de ha något o göra med att det inte blir någon tändning?

simlar
20 mars 2022 · 5 532 Inlägg

162ohm låter rimligt så givaren är mest troligt hel.

Antar du har tändningslåset i 2a läget när du tjuvkopplar startmotorn?
Isf tror jag inte det ska påverka på dessa gamla Volvo, såvida du inte har startspärr i så fall kanske det påverkar.

Men kan ju vara fler fel som gör att start-läget inte fungerar.
Kan ju vara så att du inte får ström in i tändningslåset så det inte heller skickar ut ström till att aktivera motorbox och tändbox på läge 2.
Kolla elschema, kanske finns någon säkring som farit.

Senast redigerat av simlar (20 mars 2022)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Avve69
20 mars 2022 · 26 Inlägg

Jag har kollat alla säkringar och dem är hela och det finns ingen startspärr.

Avve69
20 mars 2022 · 26 Inlägg

Ska se om jag hittar något el schema.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang