Oljetryckslampan Seat Ibiza 1.4 från 2000/2001

PeterGsson
23 mars 2022 · 1 Inlägg

Hej, jag behöver tips om ett problem jag fått på en Seat Ibiza 1.4 från 2000/2001, Bensin.

Oljetryckslampan började blinka för ett tag sedan, men endast när jag gasede på lite, typ vid en uppförsbacke.
Inga felkoder som jag har sett, men den hade vid tillfället något för mycket olja i motorn, vilket nu är åtgärdat.
Det jag gjorde först var att jag bytte givaren samt kablar till oljetrycket.
Detta löste inte problemet.
Jag använde då "Engine Flush" för att rengöra invändigt i motorn och eventuellt lösgöra sot etc, i silen.
Jag bytte sen oljefilter och olja.
Detta gav inget resultat utan problemet fortsätter med att oljetryckslampan blinkar vid mycket lite gaspådrag, INTE på tomgång dock.
Den börjar blinka endast när bilen körs således, inte vid stillastående, oberoende av om jag gasar eller att den går på tomgång.

Alla tips och förslag mottages.

Mvh
Peter

simlar
23 mars 2022 · 5 525 Inlägg

Mät oljetrycket.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 mars 2022 · 13 742 Inlägg

hade så där på tantens arosa..  så fort man gick över ett visst varvtal tände sig oljetrycks lampan med ett pip..   jag sket i det utan körde på    tror det är mätarhuset som är felet men inte säker..ska tilläggas att jag körde så i 2år och körde skiten ur den där bilen utan att den dog..  testade ny givare bytte olja men när man på tongång inte kunde få fram något dåligt tryck oavsätt om den stog och gick 1min eler 2timmar oavsätt varvtal men direkt när man rullade så tändes den  tror det var runt 2500rpm   men var helt klart inte dåligt oljetryck

Senast redigerat av Growe (23 mars 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Robban_F Avstängd
23 mars 2022 · 301 Inlägg

Har du planer på att mäta oljetrycket?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang