Vilken är den ultimata begagnade familjebilen 2022?

djungel-george
25 mars 2022 · 2 Inlägg

Hej,

Jag har länge haft tjänstebil men står nu inför att köpa min första egna bil som jag ska äga. Därför vill jag be om era åsikter; vilken är den bästa begagnade familjebilen 2022? Vi har idag endast ett barn, men troligtvis kommer vi få ett till de närmsta åren

Kriterier vi letar efter:
*Billig att köpa
*Billig att äga (låg skatt, bränslesnål)
*Bensin/hybrid
*Problemfri
*Stor bagagelucka för barnvagn + packning
*Komfort - lågt buller, bra funktioner, skön att köra
*Säker
*Övriga plus?

Vi kommer primärt köra bilen i vår småstad (till vänner, familj, butiken m.m) och ett mindre antal längre roadtrips per år.

Vi bryr oss inte om saker som status, hur snabb eller snygg bilen är - utan är alltså endast ute efter en billig (att köpa och äga), problemfri bil med bra utrymme och rimlig komfort som tar oss från punkt A till punkt B.

Man kan förstås inte få allt, men med ovan kriterier i åtanke - vilken är den bästa familjebilen att köpa begagnad år 2022 enligt er?

Trevlig helg!
/George

krambriw
25 mars 2022 · 427 Inlägg

Volvo - villa -vovve

(Jag hade kollat på Audi A6 Avant men det är jag det)

spillolja
25 mars 2022 · 4 020 Inlägg

Ska den gå på bensin så ska den ha direktinsprutning om den ska gå billigt, kolla efter Fsi, Tsi, TCE, GDI, Fdti, Ecoboost m.m

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
amazinjoey
25 mars 2022 · 1 139 Inlägg

Toyota Avensis/auris lr va den modewllen hette 2014-2017

Senast redigerat av amazinjoey (25 mars 2022)

MickeEng
25 mars 2022 · 476 Inlägg

Hallå!
Skulle titta på en par år gammal Renault Megane/Catpure.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
husseman
26 mars 2022 · 1 588 Inlägg

Hmm, plocka ut en ny Elbil o du får en löjligt låg månadskostnad just nu. Elen kostar oxå, men med dagens priser på Bensin så blir det dyrt att åka begagnat o ingen lär ju göra det billigare att åka på "Greta hata bränsle" i längden.
Sånt e´livet. Tur man har MC oxå..
mvh/husse

torsen
26 mars 2022 · 7 231 Inlägg

djungel-george skrev:
Hej,

Jag har länge haft tjänstebil men står nu inför att köpa min första egna bil som jag ska äga. Därför vill jag be om era åsikter; vilken är den bästa begagnade familjebilen 2022? Vi har idag endast ett barn, men troligtvis kommer vi få ett till de närmsta åren

Kriterier vi letar efter:
*Billig att köpa  FIAT, Renault, Citroen
*Billig att äga (låg skatt, bränslesnål) Låg skatt leder till "skattesmitare" = mer än 30 år gammal.
*Bensin/hybrid BENSIN!
*Problemfri Honda, Suzuki, Toyota, Mazda
*Stor bagagelucka för barnvagn + packning Caddy, Berlingo m fl
*Komfort - lågt buller, bra funktioner, skön att köra Äldre Brittisk bil
*Säker Ju nyare, desto säkrare
*Övriga plus? Lättmekad? Bra belysning? Barnvänlig(att montera bilbarnstol + placera barn i bilbarnstol leder till SUV)

Vi kommer primärt köra bilen i vår småstad (till vänner, familj, butiken m.m) och ett mindre antal längre roadtrips per år.

Vi bryr oss inte om saker som status, hur snabb eller snygg bilen är - utan är alltså endast ute efter en billig (att köpa och äga), problemfri bil med bra utrymme och rimlig komfort som tar oss från punkt A till punkt B.

Man kan förstås inte få allt, men med ovan kriterier i åtanke - vilken är den bästa familjebilen att köpa begagnad år 2022 enligt er?

Trevlig helg!
/George

Bilproblemet
26 mars 2022 · 284 Inlägg

Toyota Avensis
Mazda 6
Hyundai i40 (stort bagage)

torsen
26 mars 2022 · 7 231 Inlägg

Honda CR-V eller Honda HR-V, Suzuki Vitara, Toyota RAV-4, Mazda CX-3 eller CX-5, KIA Sportage, Hyundai Santa Fe.
Absolut komfortablast, för ryggen, om har barn som ska spännas fast i bilbarnstol.
Barnen sitter högre och ser ut bättre och mår följdaktligen bättre än i t ex en sunkig Volvo V60.

candyweiss
26 mars 2022 · 875 Inlägg

torsen skrev:
Honda CR-V eller Honda HR-V, Suzuki Vitara, Toyota RAV-4, Mazda CX-3 eller CX-5, KIA Sportage, Hyundai Santa Fe.
Absolut komfortablast, för ryggen, om har barn som ska spännas fast i bilbarnstol.
Barnen sitter högre och ser ut bättre och mår följdaktligen bättre än i t ex en sunkig Volvo V60.

CX-3 räknar i varje fall inte jag som en familjebil, grymt liten och trång invändigt.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Jokabsson
26 mars 2022 · 1 175 Inlägg

candyweiss skrev:

torsen skrev:
Honda CR-V eller Honda HR-V, Suzuki Vitara, Toyota RAV-4, Mazda CX-3 eller CX-5, KIA Sportage, Hyundai Santa Fe.
Absolut komfortablast, för ryggen, om har barn som ska spännas fast i bilbarnstol.
Barnen sitter högre och ser ut bättre och mår följdaktligen bättre än i t ex en sunkig Volvo V60.

CX-3 räknar i varje fall inte jag som en familjebil, grymt liten och trång invändigt.

CX-3 är byggd på samma platta som Mazda 2, om jag inte är helt ute och cyklar. Så stor är den definitivt inte!

CX-5 är däremot en trevlig familjebil.
Många vet inte att Mazda har steppat upp ordentligt på senare år och tillverkar nu bilar som konkurrerar med nedre premium-klassen. Detta sedan de fick styr på rostproblemen och bullernivån.

Mazda 6 blir totalt lite billigare att köra än CX-5 då den är lägre med mindre luftmotstånd.

Annars är Toyota Auris (kombi) och Honda Civic (kombi) också driftsäkra, billiga bilar med stort lastutrymme.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 mars 2022 · 17 455 Inlägg

Eftersom det bara är fråga om ett barn än så länge så KIA Ceed SW. Har ni möjlighet att ladda så välj en PHEV (Laddhybrid) då. Det är varken en snygg eller rolig bil. Men mycket ekonomisk att äga. Fabriksgarantin är 7 år så leta efter en som är 2-3 år gammal. Dessutom är verkstäderna väldigt hjälpsamma. En kompis Sportage fick 2 nya framlampor precis innan garantin gick ut. Vilket för övrigt är en akilleshäl: Dåligt halvljus förekommer.

Ceed kommer med 120/140/160hk eller hybriden på 141Hk. Diesel finns också. Hybriderna har automatlåda som standard.
Storebror heter Kia Optima och även den som svenssonkommbi eller med 265Hk och mulligt avgasljud. Hyundai i30 och i40 är identiska i tekniken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
27 mars 2022 · 7 231 Inlägg

Jokabsson skrev:

candyweiss skrev:

torsen skrev:
Honda CR-V eller Honda HR-V, Suzuki Vitara, Toyota RAV-4, Mazda CX-3 eller CX-5, KIA Sportage, Hyundai Santa Fe.
Absolut komfortablast, för ryggen, om har barn som ska spännas fast i bilbarnstol.
Barnen sitter högre och ser ut bättre och mår följdaktligen bättre än i t ex en sunkig Volvo V60.

CX-3 räknar i varje fall inte jag som en familjebil, grymt liten och trång invändigt.

CX-3 är byggd på samma platta som Mazda 2, om jag inte är helt ute och cyklar. Så stor är den definitivt inte!

CX-5 är däremot en trevlig familjebil.
Många vet inte att Mazda har steppat upp ordentligt på senare år och tillverkar nu bilar som konkurrerar med nedre premium-klassen. Detta sedan de fick styr på rostproblemen och bullernivån.

Mazda 6 blir totalt lite billigare att köra än CX-5 då den är lägre med mindre luftmotstånd.

Annars är Toyota Auris (kombi) och Honda Civic (kombi) också driftsäkra, billiga bilar med stort lastutrymme.

Sant som du skriver om Auris och Civic.
Men beakta att småbarn ska i och ur bilbarnstolar.
Nämnda bilar är i längden mycket okomfortabla för ryggen.
SUV:ar är en välsignelse för ryggen - det är i alla fall några år som det ska spännas fast barn, för att inte tala om lyfta i och ur bilbarnstolarna.

caromania Forummoderator
27 mars 2022 · 9 296 Inlägg

Toyota har ju numera tagit tillbaka Corollan och som kombi kanske det kan vara nåt? Definitivt hybrid/laddhybrid. Frågan är hur stor eller liten den är på insidan.

Nästa bil jag köper blir antingen el eller laddhybrid. Det som lockar med el är ju att man kan  snikladda gratis på vissa ställen och det som lockar med laddhybriden är ju tillgången till bensinmotorn som gör att man kan åka ”hur långt som helst”.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
djungel-george
28 mars 2022 · 2 Inlägg

Hej,
Tack för bra svar! Baserat på vad jag läst här lutar det åt en Toyota Auris/Corolla:
*Relativt billig
*Låg bränsleförbrukning (inte minst när man kör i stadstrafik pga hybridmotor)
*Låg skatt
*Rymlig
*Verkar inte gå sönder så mycket
*10 års/20K mil garanti
*Stort utbud
*Ganska bra betyg i säkerhet

Mvh,
George

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang