Brist på Adblue, vad kan man hälla i istället?

Hickan
29 mars 2022 · 374 Inlägg

hej
brist på Adblue iom all kris som försigår. totalt slutsålt ska det ju vara. har diskuterat detta med min far som hörde på radion att de va totalt kört, att man inte kunde hälla i nå annat eller ens köra utan det för då pajar skiten men att det dock ska gå att programmera bort. jag har svårt å tro det här. vad kan man hälla i istället för Adblue?

jag hatar bilar
trubbelturbo
29 mars 2022 · 1 460 Inlägg

Du kan hälla i vad som helst med det kommer inte funka, Nox-sensorn kommer reagera ifall inte avgaserna  renas som de ska.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
zemet
29 mars 2022 · 4 038 Inlägg

Jag har jobbat 4 år med avgas efterbehandling på lastbilar.

Vi hade många fall där man hällt i allt möjligt, kranvatten, saltvatten, spolarvätska, urea för jordbruk mm.

Det slutade oftast med att man fick byta hela ljuddämparen till en väldigt dyr kostnad. En Euro 6 ljuddämpare är nästan lika dyr som en komplett motor. 

Nu skall det ju i ärlighetens namn sägas att jag såg ju bara ljuddämpare där man misslyckats, Ljuddämpare som inte blev kloggade fick vi ju aldrig kännedom om.

Det går att programmera bort, bara googla adblue delete så hittar du diverse lösningar.
Vill man passa på att öka effekten och minska bränsleförbrukningen så kan man ju passa på att programmera bort EGR och göra en DPF delete samtidigt.

Jag tror precis om trubbelturbo att NOX sensorerna kommer klaga om du inte får renat avgaserna som de skall.
Men jag är inte säker på vad konsekvensen av felkod på NOX givare är. Kanske bara en irriterande felkod, eller om det blir de-rate för motorn? Detta kan nog skilja mellan olika tillverkare kan jag tänka mig.

Skall du hälla något i tanken utan att riskera att förstöra katalysatorerna så prova med destillerat vatten.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
trubbelturbo
29 mars 2022 · 1 460 Inlägg

På jobbet fick vi felmeddelandet "Felaktig Adblue" på en Scania. I detta fallet var Adbluen ok eftersom samma användes i åkeriets 20 andra identiska lastbilar utan problem. Det visade sig vara NOx-sensorn som var trasig.

På den var det en timer som räknade ner och efter en viss tid ströps effekten och efter ytterligare viss tid begränsades toppfarten till 30km/h i timmen. Men vad som händer med en personbil vet jag inte.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
mb_pucken
30 mars 2022 · 5 087 Inlägg

När adblue systemet på dom personbilar jag jobbar med krånglar så får man först en varning, sedan en nedräkning i km tills dess att motorn inte längre går att starta. Då blir det bärgare när räknaren är nere på 0km.

I vissa bilar sitter det sensorer i adblue tanken som känner av kvalitet och sen kommer nox sensorerna att felkoda på ineffektivt rening om systemet fylls med något annat.
Vi har sett både diesel och spolarvätska i tanken och inget av detta har fungerat.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Brådhis * Voff voff *
30 mars 2022 · 10 279 Inlägg

När Ad-blue:n är slut brukar dom allra flesta bilar antingen gå ner i limp-mode och gå ~30 km/h eller helt enkelt inte starta.

Blir intressant att se vad som händer med transportsektorn om Ad-blue inte går att få tag på...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zleepy Trucker
30 mars 2022 · 1 392 Inlägg

bara priset på tillsättblå är sjuk för tillfället, gick från 6.95kr till 8.99 och sist till 14.99kr litern, blir ett par slantar med en tank på 60liter tillsättblå, men måste ju användas, snart är väl priset 18-20kr litern, om det ens går att få tag på, nödlösningen är väl att tillverkarnas verkstäder får programmera förbi tillsättblå så det går att köra utan, om det inte går att få tag på längre...

Tanken ovan är för lastbil, inte personbil, men ändå smile
samt värt att tänka på angående AdBlue, är att det består mestadels av vatten (ca 67.5 % vatten och 32.5 % urea)
så visst blir man lycklig när man tänker på hur viktig denna vätska är :p

Senast redigerat av zleepy (30 mars 2022)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
granadadr
30 mars 2022 · 7 289 Inlägg

gud vilken tur jag  ej har sån skit,, räcker med partikelfilter å egr skit,, som ska programmeras bort smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
krambriw
30 mars 2022 · 427 Inlägg

zleepy skrev:
nödlösningen är väl att tillverkarnas verkstäder får programmera förbi tillsättblå så det går att köra utan

Det tror jag på när jag ser det, då uppfylls nämnligen inte EU normen för avgasreningen så typgodkännandet faller ihop som ett korthus. Att få EU att utfärda undantag lär ta lång tid om det ens kommer. Se bara hur lång tid det tar för vår regering att snabbt sänka skatten på drivmedel. Är det förövrigt nån som fått kompensation för hög elräkning ännu?? Där ser ni hur snabbt det går

För att inte tala om köerna till verkstäderna...om det nu skulle tillåtas att göra omprogrammering. Nej, det blir nog rätt många som tydligen blir stillastående om sisådär 3-4 veckor

zleepy Trucker
30 mars 2022 · 1 392 Inlägg

krambriw skrev:

zleepy skrev:
nödlösningen är väl att tillverkarnas verkstäder får programmera förbi tillsättblå så det går att köra utan

Det tror jag på när jag ser det, då uppfylls nämnligen inte EU normen för avgasreningen så typgodkännandet faller ihop som ett korthus. Att få EU att utfärda undantag lär ta lång tid om det ens kommer. Se bara hur lång tid det tar för vår regering att snabbt sänka skatten på drivmedel. Är det förövrigt nån som fått kompensation för hög elräkning ännu?? Där ser ni hur snabbt det går

För att inte tala om köerna till verkstäderna...om det nu skulle tillåtas att göra omprogrammering. Nej, det blir nog rätt många som tydligen blir stillastående om sisådär 3-4 veckor

Nää jag håller med dig, men det är nödlösningen om det nu skulle bli totalslut på adblue, för annars stannar allt, och ja, ingen lastbilstrafik = inget bränsle, mat, kläder, produkter, ingenting, samhället stannar helt och hållet smile

Nää, den skulle väl komma i april typ, men med regeringen magda och Co vet man aldrig, kanske blir ett fint aprilskämt helt enkelt..
iställe för att sänka skatten på drivmedel är det bara ändra reduktionsplikten till Eu's nivå som är typ 4% iställe för sveriges skämtsamma 30,5% på diesel...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 mars 2022 · 13 742 Inlägg

jag förstår inte varför det påsås vara sån extrem brist..      vi tog hem ett tusenliters tank med adblue förra veckan.    det enda sura var att dom sänkte priset med 4kr samma dag skiten kom =/
så istället för 6kr/liter blev det 10kr litern

dom sa redan när vi beställde att det absolut inte var någon fara att få fram adblue och mailet med prissänkningen sa exakt samma sak.  så länge gasen inte stängdes ner fanns det ingen anledning till oro.  och tyskland är totalt beronde av gasen så det kommer inte hända.

vi brukar få problem på en buss på jobbet som gärna sätter igen sig men inga problem att göra rent filtrena i spridaren och det fungerar igen.      det är ganska enkla system men kör man vidare då är man kört.     

men det gäller alla avgasfel på lastbilar,bussar och bilar.   

en bil skulle jag aldrig laga när det började strula utan skulle göra en off direkt utan att blinka.   men att göra det på ett yrkesfordon är big no no.    ungefär som att använda piratkopierade program på ett företag.  ajabaja och inte okej någonstans.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 mars 2022 · 13 742 Inlägg

biltemas lagerstatus fär adbllue.. och media och bilister är livrädda att det ska ta slut.. vilket j-vla trams

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-66178396fdcd4b7ba27b8465032c33ce.jpg

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang