Skoda Fabia, startproblem

paddepaanik
1 april 2022 · 6 Inlägg

Köpte en Skoda Fabia, kom halvvägs hem och efter matstopp startar den ej.

Startmotorn går runt men inget liv i motorn mer än så, går inte heller att dra/knuffa igång bilen.


Skoda Fabia 1.2
3 Cyl
2006


Mina tankar går till om bränslepumpen har lagt av, eller om tändstift eller tändsystem inte gör vad de ska.
Har någon här tankar eller ideer på felsökning så behöver jag hjälp!

Tack på förhand.

Patrik

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 april 2022 · 13 744 Inlägg

hade dom nyss bytt olja?

jag gissar på att kamkedjan rappat och att oljan nyligen är bytt..    har renoverat en sån motor 12ventiler av 12 möjliga var skrot.  visst det är i värsta fall grej   men går den lätt runt ta ett komptest det är nämligen standard med att kedjan hoppar


hur parkerades bilen lätt baklut utan handbroms eller?

startgas kan du ju börja med för att se om det är pumpen annars om inte det hjälper så kör en felsökning med datorn kolla att alla live data finns med och att inga felkoder finns.   

sen är det komprisions test som gäller.       på den jag köpte hade ägaren bytt olja på helgen kört bilen parkerat den och den var död.   handbromsen var dålig och fastnade så dom använde inte den.  och parkerade på uppfarten vid sitt hus.   på morgonen var den totalt död

Senast redigerat av Growe (2 april 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
2 april 2022 · 2 828 Inlägg

Handbromsen kommer på tal bara för att om en vissa VAG motorer med kamkedja dras runt baklänges, (via transmissionen parkerad med växel i motlut ) så slackas kamkedjan  och den kan hoppa när motor sen dras runt åt rätt håll.
Helt ofattbar idiotkonstruktion av så erfarna bil och motortillverkare som VAG ändå är.

Men då hör man att motorn dras runt "för lätt". Inte det rytmiska motståndet på startmotorn, typ "Nje nje nje" utan njeeeeeeejeeeeejeee....

Men!
Nu behöver det inte vara så drastiska fel, utan nått betydligt enklare.

Senast redigerat av Mossan1 (2 april 2022)

paddepaanik
2 april 2022 · 6 Inlägg

Oljan är ej bytt. Har olja och skulle bytat när jag kom hem. Den stod i ett parkeringshus så ganska platt. Så startgas först? Funkar det även om kedjan kuggat över?

paddepaanik
2 april 2022 · 6 Inlägg

Mossan1 skrev:
Handbromsen kommer på tal bara för att om en vissa VAG motorer med kamkedja dras runt baklänges, (via transmissionen parkerad med växel i motlut ) så slackas kamkedjan  och den kan hoppa när motor sen dras runt åt rätt håll.
Helt ofattbar idiotkonstruktion av så erfarna bil och motortillverkare som VAG ändå är.

Men då hör man att motorn dras runt "för lätt". Inte det rytmiska motståndet på startmotorn, typ "Nje nje nje" utan njeeeeeeejeeeeejeee....

Men!
Nu behöver det inte vara så drastiska fel, utan nått betydligt enklare.

Sedan jag köpte den har den inte backats med handbromsen i. Om det var så du menade?

Mossan1
2 april 2022 · 2 828 Inlägg

paddepaanik skrev:
Så startgas först? Funkar det även om kedjan kuggat över?

Nej!
Men helt död på startgas eller inte ringar in felet bra.
Död = gnista eller kompression
Går= bränsleproblem.

Ta bort luftfiltret vid försöket. Kan hindra gasen.
Så kort som ett test kan den gå utan.

paddepaanik
2 april 2022 · 6 Inlägg

Mossan1 skrev:

paddepaanik skrev:
Så startgas först? Funkar det även om kedjan kuggat över?

Nej!
Men helt död på startgas eller inte ringar in felet bra.
Död = gnista eller kompression
Går= bränsleproblem.

Ta bort luftfiltret vid försöket. Kan hindra gasen.
Så kort som ett test kan den gå utan.

Okej, får skaffa startgas och testa, bara att ta av luftfiltret spraya in några duster och sen starta? Och får jag respons av motorn då så är det något med bränsleförsörjning? Säkring, relä? Eventuellt pumpen. Ingen respons så är det gnista/tändsystem eller kompression?

paddepaanik
2 april 2022 · 6 Inlägg

Gjort lite tester nu, ingen ström fram till bränslepump, kom ej fram till vilken säkring det är eller om det går på relää eller huvudrelää. Inte bytat eller testat det mer än.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 april 2022 · 13 744 Inlägg

paddepaanik skrev:
Gjort lite tester nu, ingen ström fram till bränslepump, kom ej fram till vilken säkring det är eller om det går på relää eller huvudrelää. Inte bytat eller testat det mer än.

tänk på att pumpen inte går konstant när tändningen är på..

startgas är en enkel väg att upptäcka om pumpen går eller inte.. 

men man får mäta medans någon kör starten eller iaf startar pumpen med datorn.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
paddepaanik
2 april 2022 · 6 Inlägg

Growe skrev:

paddepaanik skrev:
Gjort lite tester nu, ingen ström fram till bränslepump, kom ej fram till vilken säkring det är eller om det går på relää eller huvudrelää. Inte bytat eller testat det mer än.

tänk på att pumpen inte går konstant när tändningen är på..

startgas är en enkel väg att upptäcka om pumpen går eller inte.. 

men man får mäta medans någon kör starten eller iaf startar pumpen med datorn.

Ja precis, vi hade multimeter på kontakten till pumpen när någon slog på tändningen, fick ingenting.
Försöker leta reda på vilket relä eller säkring som gäller för pumpen.

Mossan1
3 april 2022 · 2 828 Inlägg

paddepaanik skrev:
Sedan jag köpte den har den inte backats med handbromsen i. Om det var så du menade?

Nej nej.

Jag menar parkera i uppförsbacke, stänga av motorn och lämna den stående med 1'ans växel i, UTAN hamsbromsen. Dvs bara transmissionen och motorns tröghet som håller bilen från att rulla bakåt.
Då skulle gravitationen kunna övervinna trögheten och få motorn att vridas i fel rotoationsriktning. (dras med bakåt med framåtväxel= motor snurrar i fel rotationsriktning) Kanske bara 1/4 motorvarv = högst marginell bilförflyttning med 1vxl, (kanske 1cm?) men det räcker för att kamkedjan ska slackas och riskera överkuggning när startmotorn sen drar motorn i rätt riktning.

"Normala" mototer tar ingen skada av att dras runt åt fel håll.

Men jag säger det igen,
Detta är inte nödvändigtvis vad som hänt i detta fallet.
Jag vet inte ens om din motor har den felkonstruktionen eller ens kamkedja ö.h.t. Kan vara kamrem rent av.

Samt med automatväxellåda står bilen aldrig mot parkerad mot motorns tröghet med avstängd motor. Detta gäller bara 100% manuella vxllådor.

Jag bara förtydligar med detta inlägg  vad som tidigare föreslagits i tråden SAMT att OM motorn är av sagda konstruktion är det av yttersta vikt att alla förare av bilen är medvetna om detta för att undvika fruktansvärt kostsamt och onödigt motorhaveri.

Det är ju inte många som begriper/inser att en så simpel sak kan leda till motorhaveri på motorer med den felkonstruktionen på kamkedjespännaren.
(Själva kedjan är också undermålig tyvärr)
Kraftigt nedtystat av VAG.

Men, felet på denna bilen kan vara något helt annat som sagt!

Senast redigerat av Mossan1 (3 april 2022)

Mossan1
3 april 2022 · 2 828 Inlägg

paddepaanik skrev:
Ja precis, vi hade multimeter på kontakten till pumpen när någon slog på tändningen, fick ingenting.
Försöker leta reda på vilket relä eller säkring som gäller för pumpen.

Hmm, är det inte en direktinsprutad bensinare? Då matar nog tankpumpen bara en högtryckspump framme i motorrrummet. Är nog andra premisser för tankpumpen då, mot om det är indirekt insprutning. (Som "förr")
= kanske inte nödvändigtvis betyder fel att det inte kommer ström.

Är det inte en direktinsprutad så gäller vanlig pumpstyrningspremisser.

Jag bara nämner så man inte jagar spöken och kanske skaffar dyra delar felaktigt.
Tyvärr har jag begränsade erfarenheter  av direktinsprutade bensinares system.
Bara grunderna.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april 2022 · 13 744 Inlägg

Mossan1 skrev:

paddepaanik skrev:
Ja precis, vi hade multimeter på kontakten till pumpen när någon slog på tändningen, fick ingenting.
Försöker leta reda på vilket relä eller säkring som gäller för pumpen.

Hmm, är det inte en direktinsprutad bensinare? Då matar nog tankpumpen bara en högtryckspump framme i motorrrummet. Är nog andra premisser för tankpumpen då, mot om det är indirekt insprutning. (Som "förr")
= kanske inte nödvändigtvis betyder fel att det inte kommer ström.

Är det inte en direktinsprutad så gäller vanlig pumpstyrningspremisser.

Jag bara nämner så man inte jagar spöken och kanske skaffar dyra delar felaktigt.
Tyvärr har jag begränsade erfarenheter  av direktinsprutade bensinares system.
Bara grunderna.

nej vanliga spridare 3cyl 4ventiler per cyl inga konstigheter    3spridare 3tändspolar..   har renoverat en sån efter kedjan rappat smile  https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-39ef679b7af0346bd82284aee8e9463b.jpg

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april 2022 · 13 744 Inlägg

Mossan1 skrev:

paddepaanik skrev:
Sedan jag köpte den har den inte backats med handbromsen i. Om det var så du menade?

Nej nej.

Jag menar parkera i uppförsbacke, stänga av motorn och lämna den stående med 1'ans växel i, UTAN hamsbromsen. Dvs bara transmissionen och motorns tröghet som håller bilen från att rulla bakåt.
Då skulle gravitationen kunna övervinna trögheten och få motorn att vridas i fel rotoationsriktning. (dras med bakåt med framåtväxel= motor snurrar i fel rotationsriktning) Kanske bara 1/4 motorvarv = högst marginell bilförflyttning med 1vxl, (kanske 1cm?) men det räcker för att kamkedjan ska slackas och riskera överkuggning när startmotorn sen drar motorn i rätt riktning.

"Normala" mototer tar ingen skada av att dras runt åt fel håll.

Men jag säger det igen,
Detta är inte nödvändigtvis vad som hänt i detta fallet.
Jag vet inte ens om din motor har den felkonstruktionen eller ens kamkedja ö.h.t. Kan vara kamrem rent av.

Samt med automatväxellåda står bilen aldrig mot parkerad mot motorns tröghet med avstängd motor. Detta gäller bara 100% manuella vxllådor.

Jag bara förtydligar med detta inlägg  vad som tidigare föreslagits i tråden SAMT att OM motorn är av sagda konstruktion är det av yttersta vikt att alla förare av bilen är medvetna om detta för att undvika fruktansvärt kostsamt och onödigt motorhaveri.

Det är ju inte många som begriper/inser att en så simpel sak kan leda till motorhaveri på motorer med den felkonstruktionen på kamkedjespännaren.
(Själva kedjan är också undermålig tyvärr)
Kraftigt nedtystat av VAG.

Men, felet på denna bilen kan vara något helt annat som sagt!

japp stämmer spännarn backar lite sen hoppar kedjan när man försöker starta..   

ofta händer det i samband med oljebyte. men det kan hända endå..   på min bytte dom olja 2dagar tidigare eller nått sånt och då sket sig allt.. smile

men jag köpte bilen billigt   först renoverade jag toppen men jag tror en styrning blev skadad för den misstände lite.    jag mirafräste ventilsätena och slipade in dom nya ventilerna och allt var tätt.   hade ett lätt motstånd på en ventil extremt lite men det var tillräckligt för att motorn skulle varna för misständning.    så bytte motor på den.  väldigt lätt mekade bilar. motorn var ljummen när jag stallde ner den brevid bilen smile  körde den till garaget och rev ur motorn monterade den nya motorn hade jag haft 1.5timme till hade den gått men var tvungen att jobba   man kan låta växelådan sitta kvar och dra ur motorn endå smile          men tyvärr jävla skit motorer så förbannat trötta så man behöver ju växla bara man ser en uppförsbacke 2km bort.   vilket gjorde att jag  tröttnade redan första gången jag provkörde den smile     har inga stora krav men om en bil inte klarar en backe i 110km/h utan att tappa fart eller behövas växla ner så vägrar jag åka i den.. men går väldigt snålt i 80 men den orkar inte.       kör man som man snott bilen går den perfekt känns inte trött eller något men att ligga och dra varvmätaren ut på alla växlar för att bilen ska vara normal är odugiligt.

och jag instämmer att det är i värsta fall..  derför man gör dom andra grejerna först. för att utesluta något enkelt fel. 
tyvärr är det dock mer regeln än undantag att kedjan rappar på dom där motorerna.

Senast redigerat av Growe (3 april 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang