Oljematta till garaget

ingenjor_student
7 februari 2022 · 2 Inlägg

Håller på att titta lite på olika oljemattor som man kan använda i garaget. Har ni några tips? Och har någon testat den som finns på Jula?
Tänkte använda mattan när jag grejar med motorcykel och bilen.

Superb-linkan
7 februari 2022 · 275 Inlägg

Hej,
Vilken depåmatta, oljematta eller miljömatta om man vill kalla dom det, så absorberar dom tillräckligt.
Det är ju bara för att fånga dom dropparna man råkar spilla.
Tror oljemattan från Jula fungerar kanon i hemmagaraget

torsen
8 februari 2022 · 7 198 Inlägg

Varför "oljematta" i garaget?
Vid olika motorträffar finns det ibland krav på "depåmatta".
Detta för att kunna sanera ev läckage av oljor eller glygol.
Men i ett garage, där det är lätt att sanera med t ex Absol, ställer ju mattan till med problem för garagedomkrafterna.
Av vilken orsak vill du ha oljematta i garaget - har ALDRIG hört talas om garagematta.
DÄREMOT har jag, främst när det är kallt, för att spara ryggen, byggisolermattor liknande liggunderlägg på garagegolvet om jag vill kolla något liggande under bilen.

Lucif3r
8 februari 2022 · 2 183 Inlägg

Kattsand funkar galant för oljespill och andra vätskor. Köp en säck sån och ha i garaget istället smile

ingenjor_student
8 februari 2022 · 2 Inlägg

torsen skrev:
Varför "oljematta" i garaget?
Vid olika motorträffar finns det ibland krav på "depåmatta".
Detta för att kunna sanera ev läckage av oljor eller glygol.
Men i ett garage, där det är lätt att sanera med t ex Absol, ställer ju mattan till med problem för garagedomkrafterna.
Av vilken orsak vill du ha oljematta i garaget - har ALDRIG hört talas om garagematta.
DÄREMOT har jag, främst när det är kallt, för att spara ryggen, byggisolermattor liknande liggunderlägg på garagegolvet om jag vill kolla något liggande under bilen.

Har precis renoverat golvet i garaget och tänkte att en matta skyddar även mot skrap eller om man tappar nåt.

Senast redigerat av ingenjor_student (8 februari 2022)

Nallen1963
6 april 2022 · 2 Inlägg

Jag har en riktigt kraftig entrematta i garaget för att skydda klinkergolvet från dubbdäcken
https://bjornol.se/entremattor/supernop … rvara.html

torsen
7 april 2022 · 7 198 Inlägg

Nallen1963 skrev:
Jag har en riktigt kraftig entrematta i garaget för att skydda klinkergolvet från dubbdäcken
https://bjornol.se/entremattor/supernop … rvara.html

Hur tålig är mattan mot t ex gnistsprut från slipmaskiner eller "glödkulor" när man svetsar?
Du kanske bara har garaget som uppställningsplats för bilen, eller när du putsar på den?
Hur rinner vatten till spygatten med matta på garagegolvet?
Blir ju en hel del vintertid - för att inte tala om när man tvättar bilen!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 april 2022 · 17 380 Inlägg

Nallen1963 skrev:
Jag har en riktigt kraftig entrematta i garaget för att skydda klinkergolvet från dubbdäcken
https://bjornol.se/entremattor/supernop … rvara.html

Nej nej nej! Den suger! Köp något annat!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Niknar
8 april 2022 · 197 Inlägg
--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Lucif3r
8 april 2022 · 2 183 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Nej nej nej! Den suger! Köp något annat!

Fast.... Är det inte bra med en matta som suger när det rör sig om diverse vätske-spill? big_smile

torsen
9 april 2022 · 7 198 Inlägg

Lucif3r skrev:

Hybrid_ skrev:
Nej nej nej! Den suger! Köp något annat!

Fast.... Är det inte bra med en matta som suger när det rör sig om diverse vätske-spill? big_smile

Absol enklare och billigare och hindrar inte garagedomkraft och pallbockar.

I o f s beror det förståss på hur garaget används.

Endast som förvaring av bil?

Eller rep/mek av bil?

Själv skulle jag ALDRIG måla golvet - och sedan SKYDDA DET med en matta.

Jobbade för många många år sedan på SAAB.
Han som bestämde/hade hand om förståndet beslutade att golvet skulle målas med en superfärg som innehöll "flakes".
Efter någon vecka var den fina "flakefärgen" sprucken och lämnade betongen i större och mindre flak.
Såg  tusen gånger djävligare ut än innan målningen.

Mitt i princip grå betonggolv har gröna minnen efter LHM från Citroen, röda från automatlådeolja ATF, svarta från köpta beg bilar vars ägare inte skött oljebytena, konstiga fläckar efter div kylvattenspill, vita fläckar efter batterisyraläckkage samt rester av rostskyddsmedel och färg som droppat ner.
Segast är torkade rester av linolja hahaha.
Men vad gör det?
Blir det för tjockt så slipar jag bort det med vinkelslipen!

jaka54
9 april 2022 · 5 680 Inlägg

Hej!
Håller med Torsen...skippa matta! Mitt betonggolv  är grått, slitet och fläckigt...men vad gör det!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang