Chevrolet 350 tbi dör och tar inte gas vid cruising

Fredrik0123
18 april 2022 · 5 Inlägg

Hej jag har ett problem med min cheva van från 89 med en 350 tbi. när man kör runt i städer/cruisar så tappar den gas ibland ,och ibland dör det helt utan förvarning för att sen starta så fort jag vrider på nycken. längre sträckor är inga problem å den går hur fint som helst. problemet kan ha kommit efter jag tankade etanol inför en besiktning men bara 6 liter på 20-30 liter bensin. vet inte om det kan ha startat problemen men det började efter det allafall har kollar på alla kablar på motorn utan att hitta nått som ser dåligt ut, och efter som det är en gas vajer så fattar jag inte hur den kan sluta ta gas i några sec för att sen funka som den ska igen och speciellt inte när man bara åker sakta. Och det med att den dör blir ju lite pinsamt när man är ute och raggar😅

Xebers76
19 april 2022 · 2 250 Inlägg

Hade kollat över bensinpump som första steg

Fredrik0123
19 april 2022 · 5 Inlägg

Xebers76 skrev:
Hade kollat över bensinpump som första steg

Jag får kika på den sen men tycker att den hadde börjar blöddra innan den dog om det va pumpen, nu tvär dör den bara

Xebers76
19 april 2022 · 2 250 Inlägg

Insprutare dör tvärt när bensintrycket försvinner. Går ej att jämföra med hur förgasare uppför sig i en liknande situation.

Fredrik0123
19 april 2022 · 5 Inlägg

Xebers76 skrev:
Insprutare dör tvärt när bensintrycket försvinner. Går ej att jämföra med hur förgasare uppför sig i en liknande situation.

Okej får ta mej en titt på det sen, tack för svar😁 kan pumpen va andlednigen till att den inte tar emot gasen med?

Xebers76
19 april 2022 · 2 250 Inlägg

Min idé med tanke på att du sa att problemen kom samtidigt som du tankat annat än bensin är att pumpen blivit ledsen. En trött pump, alltså att den snurrar för sakta, gör att bensintrycket inte håller sig högt nog vid belastning när det behövs mycket bensin. Då börjar motorn blöddra enormt mycket vid gas. Extra märkbart är det vid kall motor då det behövs väldigt mycket mer bensin. Dock kan det vara så att pumpen inte dummar sig när den är kall.


Det kan ju såklart vara något annat som felar, men med tanke på omständingheterna så känns ju detta inte helt orimligt.

Dock skulle jag råda dig att börja med felkoder. OBD uttag brukar sitta under brädan på förarsidan på dem där. Jag minns inte hur man enklast läser koder på dessa dock sad

Edit: det är inte ovanligt att flera av sensorerna för insprutningen är utslitna, grejerna är gamla nu. Dem ger då fel värden och datorn blir jätteförvirrad. Kan dessutom ge fel värden bara ibland.

Senast redigerat av Xebers76 (19 april 2022)

Fredrik0123
19 april 2022 · 5 Inlägg

Xebers76 skrev:
Min idé med tanke på att du sa att problemen kom samtidigt som du tankat annat än bensin är att pumpen blivit ledsen. En trött pump, alltså att den snurrar för sakta, gör att bensintrycket inte håller sig högt nog vid belastning när det behövs mycket bensin. Då börjar motorn blöddra enormt mycket vid gas. Extra märkbart är det vid kall motor då det behövs väldigt mycket mer bensin. Dock kan det vara så att pumpen inte dummar sig när den är kall.


Det kan ju såklart vara något annat som felar, men med tanke på omständingheterna så känns ju detta inte helt orimligt.

Dock skulle jag råda dig att börja med felkoder. OBD uttag brukar sitta under brädan på förarsidan på dem där. Jag minns inte hur man enklast läser koder på dessa dock sad

Edit: det är inte ovanligt att flera av sensorerna för insprutningen är utslitna, grejerna är gamla nu. Dem ger då fel värden och datorn blir jätteförvirrad. Kan dessutom ge fel värden bara ibland.

Okej får ta en ordentlig titt på detta under veckan/helgen så återkommer jag med eventuella framgång/motgångar

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 april 2022 · 14 007 Inlägg

Fredrik0123 skrev:

Xebers76 skrev:
Min idé med tanke på att du sa att problemen kom samtidigt som du tankat annat än bensin är att pumpen blivit ledsen. En trött pump, alltså att den snurrar för sakta, gör att bensintrycket inte håller sig högt nog vid belastning när det behövs mycket bensin. Då börjar motorn blöddra enormt mycket vid gas. Extra märkbart är det vid kall motor då det behövs väldigt mycket mer bensin. Dock kan det vara så att pumpen inte dummar sig när den är kall.


Det kan ju såklart vara något annat som felar, men med tanke på omständingheterna så känns ju detta inte helt orimligt.

Dock skulle jag råda dig att börja med felkoder. OBD uttag brukar sitta under brädan på förarsidan på dem där. Jag minns inte hur man enklast läser koder på dessa dock sad

Edit: det är inte ovanligt att flera av sensorerna för insprutningen är utslitna, grejerna är gamla nu. Dem ger då fel värden och datorn blir jätteförvirrad. Kan dessutom ge fel värden bara ibland.

Okej får ta en ordentlig titt på detta under veckan/helgen så återkommer jag med eventuella framgång/motgångar

Det är väl OBD1 på den där har jag för mig. Jag har ingen aning om var OBD-uttaget sitter men databoxen sitter visst under förarstolen tror jag. Jag har nån form av box under förarstolen på min Van -88-

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Xebers76
19 april 2022 · 2 250 Inlägg

Något du kan göra är att montera en bränsletryckssensor så du kan övervaka. Om trycket fortfarande är bra när motorn stannar så är inte problemet där. Vet inte vad trycket är på dem men gissar ca 2.4 bar tomgång och 3 bar på max belastning.

Vet att spjällägesgivare slits ut, även lambdasond som flippar ur av åldern. Tomgångsventil är inte heller helt ovanligt, dock skulle det inte störa motorn nämnvärt vid gas. Borde gå att få fram värden till saker över nätet så man kan mäta grejerna.

Fredrik0123
19 april 2022 · 5 Inlägg

Hej igen tack för alla svar va ute å hittade OBD uttaget bredvid ratten nu så ska åka hem till farsan någon dag och se om det är några felkoder. Tog även ett varv det gick bra ända tills jag kom hem då jag prövade varva upp motorn lite då dog den. Åkte ändå över 30 mil i den förra veckan funka galant det är bara när man åker runt i lite lägre hastighet som den dör. Och det här med att den tappar gas är också bara när man åker sakta. Ska nog pröva en sån här bränsletryckssensor,

Senast redigerat av Fredrik0123 (19 april 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang