Problem med nyckel & startknapp i Suzuki Swift

ekshaust
18 april 2022 · 32 Inlägg

Hej, har en Suzuki Swift 1.6 Sport årsmodell 2014 som jag fått lite problem med, det som händer är att när jag ska låsa upp bilen med nyckeln så behöver jag trycka flera gånger på lås upp för att den ska reagera, oftast 3-4 gånger innan den låser upp och samma sak gäller när jag ska starta bilen genom att trycka på startknappen, även då behöver jag oftast trycka 3-4 gånger innan bilen går igång.

Så jag har väl egentligen två frågor innan jag tar detta vidare med Suzuki verkstad,

- Vad är det troliga problemet och är det nåt jag kan fixa själv utan att behöva blanda in märkesverkstad?
- Om det är nåt som behöver bytas ut (vilket jag gissar att det gör), vilken ungefärlig kostnad snackar vi om i så fall?

Det konstiga är att detta problem är inte konstant utan händer då & då men har varit mer frekvent på sistone, skulle säga att det händer 7 gånger av 10 så det börjar bli ganska irriterande och känner att jag måste fixa detta nu.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 april 2022 · 14 042 Inlägg

ekshaust skrev:
Hej, har en Suzuki Swift 1.6 Sport årsmodell 2014 som jag fått lite problem med, det som händer är att när jag ska låsa upp bilen med nyckeln så behöver jag trycka flera gånger på lås upp för att den ska reagera, oftast 3-4 gånger innan den låser upp och samma sak gäller när jag ska starta bilen genom att trycka på startknappen, även då behöver jag oftast trycka 3-4 gånger innan bilen går igång.

Så jag har väl egentligen två frågor innan jag tar detta vidare med Suzuki verkstad,

- Vad är det troliga problemet och är det nåt jag kan fixa själv utan att behöva blanda in märkesverkstad?
- Om det är nåt som behöver bytas ut (vilket jag gissar att det gör), vilken ungefärlig kostnad snackar vi om i så fall?

Det konstiga är att detta problem är inte konstant utan händer då & då men har varit mer frekvent på sistone, skulle säga att det händer 7 gånger av 10 så det börjar bli ganska irriterande och känner att jag måste fixa detta nu.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Om det är fjärrkontrollen du menar och inte nyckeln så har du kollat batteriet i den?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
ekshaust
18 april 2022 · 32 Inlägg

Vettemannen skrev:

ekshaust skrev:
Hej, har en Suzuki Swift 1.6 Sport årsmodell 2014 som jag fått lite problem med, det som händer är att när jag ska låsa upp bilen med nyckeln så behöver jag trycka flera gånger på lås upp för att den ska reagera, oftast 3-4 gånger innan den låser upp och samma sak gäller när jag ska starta bilen genom att trycka på startknappen, även då behöver jag oftast trycka 3-4 gånger innan bilen går igång.

Så jag har väl egentligen två frågor innan jag tar detta vidare med Suzuki verkstad,

- Vad är det troliga problemet och är det nåt jag kan fixa själv utan att behöva blanda in märkesverkstad?
- Om det är nåt som behöver bytas ut (vilket jag gissar att det gör), vilken ungefärlig kostnad snackar vi om i så fall?

Det konstiga är att detta problem är inte konstant utan händer då & då men har varit mer frekvent på sistone, skulle säga att det händer 7 gånger av 10 så det börjar bli ganska irriterande och känner att jag måste fixa detta nu.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Om det är fjärrkontrollen du menar och inte nyckeln så har du kollat batteriet i den?

/Benny

Ja jag menar så klart fjärrkontrollen. Japp, har kollat batterier och bytt i båda nyckel paren så batteriproblem är uteslutet.

Mossan1
18 april 2022 · 2 808 Inlägg

Står det något om nyckeln som varning?
Min Audi varnar för låg batterinivå, samt piper om nyckeln är utom räckvidd.  Tex om det är signalproblem

zzr94092
18 april 2022 · 4 385 Inlägg

Var köpte du batterierna? Jag köpte några billiga till en nyare volvo fjärrnyckel, trassel från dag ett, köpte nya Varta,fungerar klockrent fortfarande efter sju månader...

ekshaust
18 april 2022 · 32 Inlägg

Mossan1 skrev:
Står det något om nyckeln som varning?
Min Audi varnar för låg batterinivå, samt piper om nyckeln är utom räckvidd.  Tex om det är signalproblem

Nej har inte sett nånting sådant. Jag bytte batteri så fort detta problem började men när problemet kvarstod insåg jag att det måste vara nåt annat.
Antar att det sitter nån typ av enhet inne i bilen som kommunicerar med nyckel/fjärr och misstänker att det antingen är fel på denna eller nåt har blivit fel med kodningen i nyckel/fjärr men det är bara en gissning från min sida.

ekshaust
18 april 2022 · 32 Inlägg

zzr94092 skrev:
Var köpte du batterierna? Jag köpte några billiga till en nyare volvo fjärrnyckel, trassel från dag ett, köpte nya Varta,fungerar klockrent fortfarande efter sju månader...

Köpte dom i nån prylbutik, kommer inte ihåg exakt vilken men kan testa nån annan variant också. Tror jag har nåt extra batteri liggandes hemma så ska prova men tvivalr på att det kommer hjälpa

Utmarks-Loke
18 april 2022 · 5 833 Inlägg

Kan du ha någon annan elektronisk utrustning som skickar ut signaler som stör kommunikationen mellan nyckel och bil?

Mossan1
18 april 2022 · 2 808 Inlägg

Vid kommunikationssystemfel borde bilen protestera för att nyckel saknas, eller liknande.

Oavsett fel i nyckel eller bil.
Jag gissar att det är lika oavsett nyckel?
I så fall knappast nyckelfel.

Om du trycker start med nyckeln uppenbart utom räckhåll, vad händer då? 
Kommer det DÅ en varning om saknad nyckel skulle det avslöja att problemet INTE är med nyckeln eller dess mottagning utan något helt annat.
Blir det samma lika så är nog problemet där.

Det finns ingen markerad yta/fack där nyckel ska placeras vid dåligt/inget nyckelbatteri?
Det har min bil i armstödsfacket.  Antar att den där strömförsörjer nyckeln induktivt, eller nått, och har mottagaren nära.
Men det är ingen Suzuki förstås.

ekshaust
18 april 2022 · 32 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Kan du ha någon annan elektronisk utrustning som skickar ut signaler som stör kommunikationen mellan nyckel och bil?

Bra fråga! Det enda jag vet som jag alltid har med mig är min iPhone vilken jag också har anslutit till bilens bluetooth för att få handsfree. Ska för skojs skull testa några gånger att låsa upp & starta bilen utan att jag har min mobil på mig för att se om det gör nån skillnad.
Ingen annan elektronisk utrustning som jag vet om i alla fall.

ekshaust
18 april 2022 · 32 Inlägg

Mossan1 skrev:
Vid kommunikationssystemfel borde bilen protestera för att nyckel saknas, eller liknande.

Oavsett fel i nyckel eller bil.
Jag gissar att det är lika oavsett nyckel?
I så fall knappast nyckelfel.

Om du trycker start med nyckeln uppenbart utom räckhåll, vad händer då? 
Kommer det DÅ en varning om saknad nyckel skulle det avslöja att problemet INTE är med nyckeln eller dess mottagning utan något helt annat.
Blir det samma lika så är nog problemet där.

Det finns ingen markerad yta/fack där nyckel ska placeras vid dåligt/inget nyckelbatteri?
Det har min bil i armstödsfacket.  Antar att den där strömförsörjer nyckeln induktivt, eller nått, och har mottagaren nära.
Men det är ingen Suzuki förstås.

Exakt! Tycker också det borde protestera och visa nåt felmeddelande i panelen om det verkligen är kommunikationsproblem.

Ska testa som du föreslog att försöka starta med nyckel utom räckhåll och se vad som händer.

ekshaust
20 april 2022 · 32 Inlägg

Jag svängde förbi en Suzuki verkstad idag och frågade vad dom trodde problemet kunde vara, svaret var att det mest troliga är glapp i fjärrkontrollen och efter lite testande funkar nu båda nyckelparen perfekt igen. Skönt att det inte var problem med mottagarenheten inne i bilen för då hade det blivit dyrt gissar jag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang