Lackeringsproblem

MisterAxl
21 april 2022 · 103 Inlägg

Hej alla glada bilentusiaster!
Nyreggad användare här, Stefan är mitt namn. Har den sista tiden blivit väldigt bilintresserad och spenderar nu mycket tid på att ta hand om min ögonsten på alla dess sätt och försöker därmed lära mig så mycket jag bara kan med tanke på att jag är en total gröngöling när det kommer till bilvård.

Min bil, en Skoda Octavia 08 köpte jag av en ägare som tog väldigt bra hand om den. Knappt en rostfläck, originallack kvar och gått mindre än 20 000 mil. En diesel dessutom vilket är perfekt för alla långa sträckor jag gör genom jobbet.

Nu till mitt dilemma!
Denna bil hade två små skador på bakluckan efter att den hade tagit emot taket på någonting när man öppnade luckan. Man kunde se att det hade gått rakt ner till plåten vilket innebär att fixar man inte detta så kommer det så småningom att börja rosta. Inte bra! Så jag tänkte ta mig an detta och se om man kunde laga skadan. Men någonstans tror jag att jag gjorde fel för resultatet blev inte så bra som jag ville ha det.

Bäst att förklara alla steg.

1) Använde våtslippapper 240 och slipade ner skadan till plåten för att få bort eventuell rost och färgrester och använde mig rikligt utav vatten, båda två skador är nu lika stora som en lillfingernagel ungefär.
2) Rörde om och sedan applicerade roststopp med en tandpetare, lät det torka ett par minuter och torkade sedan bort överflödet med en mikrofiberduk.
3) Skakade om införskaffad färgburk och penslade på denna. Tunt lager så det torkade fort. Penslade sedan på ett lager till.
4) När detta torkat efter en halvtimme så tog jag en liten bit våtslippapper av samma korn och försiktigt, försiktigt jämnade ut alltsammans så gott jag kunde utan att ta bort det jag precis hade målat dit. Åter igen tillsammans med vatten.
5) Torkade av allting, lät det stå cirka 15 minuter.
6) Applicerade klarlack med sprayflaska i tunt lager. Lät det torka i en halvtimme. Repeterade tills jag hade lagt på 5 lager.
7) Lät det torka i 12 timmar.

Och det är där jag står nu! Färgen på den plats där jag har bearbetat lacken är nu lite mörkare än resten, detta hände när jag våtslipade den nytorkade lacken för att jämna ut den så att inget buktade ut. Trodde att klarlacket skulle jämna ut färgen något men icke.

Så någonstans har jag gjort fel. Jag gissar på att jag våtslipade för tidigt efter att jag hade applicerat grundlacken och därmed färgade sandpappret av sig på färgen? Det eller så skulle jag ha slipat med ett finare våtslippapper.
Min tanke nu är att låta det torka i 24 timmar. Efter detta så våtslipar jag ner området med 2000 papper för att både jämna ut det sista och se om det gör någon skillnad på färgen. Kanske rubbing och polering skulle göra den lilla skillnad jag behöver? Gör det inte det så kanske det vore bäst att ta fram lite t-röd och börja om från början.
Vad anser ni goda människor här om vad jag ska göra?

Mvh
Gröngölingen

Lucif3r
21 april 2022 · 2 208 Inlägg

Lacken är 14 år gammal... Den är solblekt... Ny lack "enligt färgkod" kommer alltid vara mörkare än orginallacken.
Det finns tekniker man kan lära sig för att blända in den nya färgen i den gamla, få en mjuk övergång så att säga... Då syns det inte lika väl.
Det går i princip ut på att man sprayar ett större område tunnare och tunnare utmed kanterna, och lägger ny klarlack på hela delen,
Det är en svår teknik att bemästra...

Denna teknik är, likt ett bra resultat, totalt uteslutet med en pensel dock.

krambriw
21 april 2022 · 427 Inlägg

Chansen är väl inte stor att du har helförsäkring på den, men kolla i alla fall om du har drulleförsäkring på den, då kan den kanske tom kan ersätta detta, det är ju en "drullegrej" som hänt !? Så slipper du lacka själv vilket aldrig blir riktigt bra om du inte är ordentligt van = lackerare

Mew
21 april 2022 · 2 156 Inlägg

Sedan brukar man inte kunna mellanslipa en metalliclack, fick det förklarat som att man slipar ner metallic-kornen, så att det blir färgskiftningar. Detsamma gäller när man penslar en metallic-lack, kornen/flakesen lägger sig annorlunda jämfört med när man sprutar, så det blir färgskiftningar även om lacken är en 100% match.

zzr94092
21 april 2022 · 4 385 Inlägg

Bra svarat....

MisterAxl
21 april 2022 · 103 Inlägg

Tack för svar!
Lyckades lista ut var jag gick fel i behandlingen (förutom det faktum att jag är nybörjare och har mycket att lära!)

Finns en lackeringsfirma i staden som jag hade pratat med på förhand innan detta, riktigt schyssta killar som jobbar där som inte alls har något emot att hjälpa till med att ge tips och råd till personer om hur man tar hand om lacken på bästa sätt. Tanken var att jag skulle kunna fixa alla stenskott och diverse små repor som bilen har byggt upp under åren, delvis för att hålla rosten borta men också för att bilen helt enkelt ser bättre ut om man gör det. Majoriteten är skador som man kan fixa med tandpetare och 'dutta' på färgen, vissa andra kan poleras bort.

Bestämde mig för att börja med den här skadan av den anledningen att skulle det gå åt skogen så kan lackeringsfirman hjälpa mig att reparera misstaget. Skadan hade gått in i plåten så min logik var att antingen försöker jag fixa det själv och lär mig något på vägen eller så tar jag bilen direkt till lackeringsfirma och jag lär mig ingenting. Oavsett så måste det fixas, annars blir det rost i framtiden.

Jag visade vad jag åstadkommit och fick svaret att eftersom jag försökte våtslipa färgen efter att ha applicerat den, oavsett torktid, i ett försök att jämna ut den så blev det en skiftning i nyansen och enda sättet att få bort det är att börja om från början. Och mycket riktigt, det var när jag våtslipade färgen som skiftningen i färgen skedde (spelade ingen roll hur försiktig jag än var)

Nåja, man lär sig så länge man lever som det brukar heta.

jaka54
21 april 2022 · 5 719 Inlägg

För att kunna få ett perfekt lackresultat måste du ha proffsgrejer och inte sprayfärg på burk!
Det innebär att du måste ha kompressor, färgspruta/airbrush  och 2-komponents billack.

Mew
22 april 2022 · 2 156 Inlägg

jaka54 skrev:
För att kunna få ett perfekt lackresultat måste du ha proffsgrejer och inte sprayfärg på burk!
Det innebär att du måste ha kompressor, färgspruta/airbrush  och 2-komponents billack.

Nja... en sanning med modifikation. Det går att få ett lika bra resultat med sprayburkar också,  om övriga förutsättningar är likvärdiga (T ex i lackbox etc). Det brukar det dock inte vara, men med sämre förutsättningar blir det inte perfekt med proffsgrejer heller.

Sedan är det absolut inte lika bra hållbarhet på 1K- grejer, främst hållfasthet mot avfettning, bensin etc. Men det finns faktiskt 2K färg på burk med, som funkar klockrent... men är dyrt och håller inte länge när den väl är aktiverad. Resultatet går däremot att få klockrent, utan tvekan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang