Glödtrådslampa blinkar, motor tappar effekt audi a3 2.0 tdi -11

jema14
29 juni 2020 · 5 Inlägg

Hej alla bilkunniga!

Igår när jag körde så började glödtrådslampan blinka samtidigt som motorn tappade effekt, det hände i princip ingenting när jag försökte gasa. När det hände låg jag runt 140km/h och regnade lite, var väl runt 20grader och hade kört i ca 30 min i liknande hastighet. Svängde av på nästa avfart och startade om bilen och försvann det. Körde sedan ca 1h motorväg till i liknande hastighet utan att det hände något mer.

En vän läste av felkoder idag men det fanns inga.

Detta har hänt mig en gång tidigare för 2 år sedan när jag hade kört 3h motorväg en varm sommardag, var runt 30 grader varmt och låg nog runt likande hastighet den gången. Stängde av motorn och på igen så var det borta. Körde ytterligare 2 timmar utan att någon hände. Tänkte då att det kunde haft med värmen att göra. Bokade tid på verkstad då och när jag kom dit 1-2 veckor senare så fanns det inga felkoder kvar.

Bilen är som sagt en audi a3 2.0 tdi -11 som gått 9200mil.


Vad kan detta vara?

Har själv försökt läsa runt lite men tycker inte att någon har haft riktigt samma problem. I en tråd spekulerades det i för högt turbotryck, kan det ske vid hastigheter runt 140 på en bil som min?

Hur snabbt raderar bilen felkoder själv?
Vännen tyckte att jag skulle be en verkstad söka felkoder för att de har mer avancerad utrustning. Borde jag boka tid och se om de hittat något denna gången?

Tacksam för alla tips smile

Azalea
23 april 2022 · 2 Inlägg

jema14 skrev:
Hej alla bilkunniga!

Igår när jag körde så började glödtrådslampan blinka samtidigt som motorn tappade effekt, det hände i princip ingenting när jag försökte gasa. När det hände låg jag runt 140km/h och regnade lite, var väl runt 20grader och hade kört i ca 30 min i liknande hastighet. Svängde av på nästa avfart och startade om bilen och försvann det. Körde sedan ca 1h motorväg till i liknande hastighet utan att det hände något mer.

En vän läste av felkoder idag men det fanns inga.

Detta har hänt mig en gång tidigare för 2 år sedan när jag hade kört 3h motorväg en varm sommardag, var runt 30 grader varmt och låg nog runt likande hastighet den gången. Stängde av motorn och på igen så var det borta. Körde ytterligare 2 timmar utan att någon hände. Tänkte då att det kunde haft med värmen att göra. Bokade tid på verkstad då och när jag kom dit 1-2 veckor senare så fanns det inga felkoder kvar.

Bilen är som sagt en audi a3 2.0 tdi -11 som gått 9200mil.


Vad kan detta vara?

Har själv försökt läsa runt lite men tycker inte att någon har haft riktigt samma problem. I en tråd spekulerades det i för högt turbotryck, kan det ske vid hastigheter runt 140 på en bil som min?

Hur snabbt raderar bilen felkoder själv?
Vännen tyckte att jag skulle be en verkstad söka felkoder för att de har mer avancerad utrustning. Borde jag boka tid och se om de hittat något denna gången?

Tacksam för alla tips smile

Azalea
23 april 2022 · 2 Inlägg

Fick du någon bra förklaring till vad felet var?

Mossan1
24 april 2022 · 2 805 Inlägg

Jag vet att första inlägget är 2år gammalt nu, men eftersom tråden återöppnats kanske dessa svar ger värdefull info:

jema14 skrev:
Hur snabbt raderar bilen felkoder själv?

Aldrig. Dom går från "Aktiva" till "Ej aktiva" men finns kvar i log tills dom raderas.
Strömlös raderar också felkoder i alla system utom Airbag. Så lossa inte batteriet om man vill ha log'en kvar.

jema14 skrev:
Vännen tyckte att jag skulle be en verkstad söka felkoder för att de har mer avancerad utrustning.

En enklare handhållen OBDscanner för hundralappar läser bara motorns styrdon.  Det är ofta 10 eller fler moduler som alla kan ha värdefull information. Flera av dom modulerna kan hindra eller påverka motorgången indirekt och är då osynliga med sådan scanner.
Mer avancerad utrustning kan också köra komponentaktivering, logga data i grafer osv så man kan felsöka mycket mycket djupare.

Så ja.

Senast redigerat av Mossan1 (24 april 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang