Billig jänk köpråd?

Hickan
19 april 2022 · 374 Inlägg

hej
har viljat ha en amerikanare ett tag nu. och inte en sån rövknäckt rostig en. typ vanligt bruksskick som man inte behöver skämmas för. gärna så soppasnål som det bara går vilket är lättare sagt än gjort.

jag är student, och kan för lite om dessa bilar för att ha koll på hur det ser ut prismässigt. vill inte ha något i renoveringsbehov.

https://www.blocket.se/annons/dalarna/d … /100027926 - gillar denna. är det lätt att få tag i delar och sånt? innebär en sån här bil mer mekande än min jetta tex? denna va väl rätt schysst i skicket men vet inte om den är prisvärd, vilket är viktigt, begränsad budget.

jag hatar bilar
Utmarks-Loke
19 april 2022 · 5 845 Inlägg

Dodge Dart sågs väl som en lite mindre och billigare jänkebil förr, men de har stigit rejält i pris på sistone. Tror inte den där är överprisad alls faktiskt. Fortsätt ta hand om den och ta inte ut den i vägsalt så kommer den fortsätta stiga i pris.

Hickan
19 april 2022 · 374 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Dodge Dart sågs väl som en lite mindre och billigare jänkebil förr, men de har stigit rejält i pris på sistone. Tror inte den där är överprisad alls faktiskt. Fortsätt ta hand om den och ta inte ut den i vägsalt så kommer den fortsätta stiga i pris.

jag tycker den såg schysst ut, den är med här i videon från 4:30 och framåt https://www.youtube.com/watch?v=wrgaLdTNSME

det blir ju en sommarbil, får stå i lada resten av året. baslåda och några högtalare på hatthyllan, resten lämnar jag orört.

vad drar en dart med v6a?

Senast redigerat av Hickan (19 april 2022)

jag hatar bilar
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 april 2022 · 14 066 Inlägg

Hickan skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Dodge Dart sågs väl som en lite mindre och billigare jänkebil förr, men de har stigit rejält i pris på sistone. Tror inte den där är överprisad alls faktiskt. Fortsätt ta hand om den och ta inte ut den i vägsalt så kommer den fortsätta stiga i pris.

jag tycker den såg schysst ut, den är med här i videon från 4:30 och framåt https://www.youtube.com/watch?v=wrgaLdTNSME

det blir ju en sommarbil, får stå i lada resten av året. baslåda och några högtalare på hatthyllan, resten lämnar jag orört.

vad drar en dart med v6a?

Vadå V6:a? Det satt väl Slant Six i dom där (Rak 6:a)?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Steff240
19 april 2022 · 1 023 Inlägg

Spontant, utan att ha sett den i verkligheten så känns den riktigt prisvärd.Inget nersupet raggaråk och inte heller massa rost att ta itu med.
Förmodligen en schysst investering som du kan få tillbaka pengarna och lite till på, förutsatt att du sköter den.

Fast du får nog tyvärr räkna med att dom som kör fullsize-jänkare kommer flina lite åt dig roll Dodge Dart och dom andra mindre amerikanarna har aldrig varit riktigt heta bland raggarfolket...

Hickan
19 april 2022 · 374 Inlägg

Vettemannen skrev:

Hickan skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Dodge Dart sågs väl som en lite mindre och billigare jänkebil förr, men de har stigit rejält i pris på sistone. Tror inte den där är överprisad alls faktiskt. Fortsätt ta hand om den och ta inte ut den i vägsalt så kommer den fortsätta stiga i pris.

jag tycker den såg schysst ut, den är med här i videon från 4:30 och framåt https://www.youtube.com/watch?v=wrgaLdTNSME

det blir ju en sommarbil, får stå i lada resten av året. baslåda och några högtalare på hatthyllan, resten lämnar jag orört.

vad drar en dart med v6a?

Vadå V6:a? Det satt väl Slant Six i dom där (Rak 6:a)?

/Benny

ja det kanske det gör. har som sagt ingen koll på dom här tongue

jag hatar bilar
Utmarks-Loke
19 april 2022 · 5 845 Inlägg

Hickan skrev:
ja det kanske det gör. har som sagt ingen koll på dom här tongue

Då är det kört för dig, läs sista raden i annonsen  wink

Hickan
19 april 2022 · 374 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Hickan skrev:
ja det kanske det gör. har som sagt ingen koll på dom här tongue

Då är det kört för dig, läs sista raden i annonsen  wink

japp big_smile

hur ligger det till med antalet sittplatser? denna har 5 med förare, men denna 2-dörrars https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/EMA441 har 5/6 står det. vad avgör det? hade varit trevligt att få åka 6 pers tongue

Senast redigerat av Hickan (19 april 2022)

jag hatar bilar
torsen
19 april 2022 · 7 245 Inlägg

Hickan skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Dodge Dart sågs väl som en lite mindre och billigare jänkebil förr, men de har stigit rejält i pris på sistone. Tror inte den där är överprisad alls faktiskt. Fortsätt ta hand om den och ta inte ut den i vägsalt så kommer den fortsätta stiga i pris.

jag tycker den såg schysst ut, den är med här i videon från 4:30 och framåt https://www.youtube.com/watch?v=wrgaLdTNSME

det blir ju en sommarbil, får stå i lada resten av året. baslåda och några högtalare på hatthyllan, resten lämnar jag orört.

vad drar en dart med v6a?

Som redan påpekats fanns inte bilen med V6.
Slant six 170 cu in på 100 hk eller slant six 225 cu in på 145 hk.
Är man osäker på storleken på motorn går det lättast att se på slangen framme under toppen.
Kort slang 170 cu in - lång slang 225 cu in.
Canadabyggda Dart fanns att få med v8.
Men de importerades inte av ANA.
En privatimport fanns av 1965 år modell med V8.
Minns inte vilken storlek på motorn, men tror det var minsta V8:an.
En anställd hos ANA som själv importerat den bilen.
Kanske flyttgods - minns inte.

MoPar-bilarna från 1963 och ett decennium framåt anser jag vara bland världens bästa bilar.
Mycket omtyckta av TAXI, Polisen och tidningsdistributörerna.
Har själv ägt ett par Plymouth.
Den första hade rullat som tidningsbil i treskift med 3 olika chaufförer 9.000 mil på 9 månader.

Lite knepiga bromsar.
Ett råd är att plocka bort sjävljusteringarna.
Gjordes som regel på de bilar som levererades som Polis- och Taxibilar - innan skivbromsarna kom fram.
Skivbromsar fram standard  på ANA-importerade MoParbilar från 1968.
BIVA-importerade Mopar-bilar hade trumbromsar fram och mindre diameter på bakbromsarna än ANA-bilarna.
De BIVA-importerade hade problem med vissa reservdelar, eftersom ANA endast importerade bilar i HD-utförande.
BIVA importerade endast snik-/lågbudgetbilar.

torsen
19 april 2022 · 7 245 Inlägg

Svar på den sista frågan:
Min bil med manuell låda drog i snitt under min ägo 1,10 lit/mil.
Den med Torqueflite automatlåda drog 1,02 lit/mil i snitt.
Båda kördes till stor del som pendlarbilar.
Den första mellan Eskilstuna och Köping + lite raggning.
Den andra mellan Linköping och Nyköping - utan raggning = gift då!!!!!!!!!

Veteranaren
24 april 2022 · 97 Inlägg

Rambler brukar väl ligga ganska lågt i pris? Är väl i och för sig ingen amerikanare egentligen, tror dom byggdes i Kanada.

Annars är väl som tidigare nämnt Dodge Dart ofta billigare, eller Plymouth Valiant smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 april 2022 · 14 066 Inlägg

Veteranaren skrev:
Rambler brukar väl ligga ganska lågt i pris? Är väl i och för sig ingen amerikanare egentligen, tror dom byggdes i Kanada.

Annars är väl som tidigare nämnt Dodge Dart ofta billigare, eller Plymouth Valiant smile

Gamla MoPar-bilar har nog börjat stiga i värde dom också. Det finns inte så mycket av dom kvar eftersom väldigt många har rostat bort.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
24 april 2022 · 5 845 Inlägg

Många Dodge Dart och de andra lite mindre bilarna har ju fått gå som pilsnerkärror och liknande också, just för att de inte ansågs lika värdefulla som full size. Så att få tag på fina exemplar nu är inte så enkelt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang