6813
Sök

Rådgivning kring bilreparationer

1 Inlägg
28 april 2022
Trådstartare
Hej!

Jag har en golf sportscombi från 2014, mer specifikt är det en 4motion 1.6TDI och jag hade behövt seriösa råd från människor som kan bilar.

Bilen har i dagsläget rullat närmare 20000 mil och är alltid servad på auktoriserad verkstad.

Jag var in på verkstaden tidigare i veckan för en hjulinställning och fick informationen att ena framfjädern hade gått av. Prisförslaget jag fick för att åtgärda detta var ca 9500kr.

Ikväll när jag parkerade märkte jag höger bakbroms ligger på och måste åtgärdas.

Därtill så närmar sig kamremsbyte som enligt verkstaden ska ske senast när bilen gått 21000 mil.

Jag har ett hum om vad alla dessa åtgärder kan kosta men det är inget mer än en gissning. Jag tycker att det blir väldigt mycket kostnader i samma veva och börjar bli orolig för livslängden och driftsäkerhet på bilen som jag annars är väldigt nöjd med.
Hur hade ni ställt er i denna situation? Är det bara att reparera och vara glad eller är det bäst att sälja bilen?
Hur ser driftsäkerheten ut efter 20000mil? Kan jag förvänta mig regelbundna dyra verkstadsbesök från och med nu?

592 Inlägg
29 april 2022
År på ett sätt lite i samma sits. Dottern har en A4 2.0 tdi quattro 2008 där liknande ålderskrämpor kommit och där vi funderar på om det är lönt. Damasker på drivaxlar visar sprickor, behöver bytas, bränsleslangar fram visar små sprickor, bromsslangar bak, allt behöver bytas, hjulinställning behöver göras samt nya däck, minimalt oljeläckage mellan motor växellåda troligen packbox. Bilen går jättebra, stabil dieselmotor, enligt kvd ca 45 loppor vid auktion men det förutsätter säkert åtgärder av ovan först

5 919 Inlägg
29 april 2022
Vid 20k+ mil börjar dom flesta bilar kräva chassireparationer då saker slits med milen. Det får man räkna med.

Att det är dags för stora servicen med kamremsbyte kan ju omöjligt vara någon överraskning.

Sälja bilen känns ju inte värt då du lär få dra av minst lika mycket på priset vid försäljning som reparationerna kostar.
Men går ju höra runt vad du får i inbyte på bilfirma.

Ett tips om du vill slippa betala för större reparationer är att hålla dig till bilar som fortfarande täcks av maskinskadeförsäkringen.

Fri fart för ett fritt folk!
14 910 Inlägg
29 april 2022
fjäderbytet är ju sjukt dyrt aldrig att man inte kan hitta någon som klipper dit 2fjädrar inkl fjädrar för halva priset.. jag hade gjort det direkt det kan jag säga

bromsen bak är standard problem.. du kan testa att trycka tillbaka armen och dra handbromsen några gånger det kan släppa..

Jag hade problem på min polo med bromsoket men efter beläggbyte har problemet försvunnit.   jag har jobbat förbi problemet hela tiden.  det har varit så 2år och idag är den felfri sjukt nog

remmarna är enkelt på dom där motorerna så det borde inte bli skit dyrt

Kör fort så hinner inget hända...

4 248 Inlägg
29 april 2022
BIldelaronline24, Trodo, Mister-auto, ebay.de  mfl. har delarna, sen kan man fundera om man vill anlita Achmeds bilservice och kebab att utföra jobbet eller någon annan fristående verkstad man har förtroende för
Senast redigerat av spillolja (29 april 2022)

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

14 910 Inlägg
29 april 2022
spillolja skrev:
BIldelaronline24, Trodo, Mister-auto, ebay.de  mfl. har delarna, sen kan man fundera om man vill anlita Achmeds bilservice och kebab att utföra jobbet eller någon annan fristående verkstad man har förtroende för

ja vissa verkstäder ska man akta sig för.  men jag tror det är farligare ju finare skylt utanför.     framför allt verkstäder som är anslutna till mekonomen och autoexpterten...     oftast finns det en anledning till att dom inte får dit kunder utan deras hjälp. smile

sätt gång på gång folk som haft problem på den typen av verkstäder. 

man ska kolla runt bland bekanta och försöka hitta den där  farbror eeller en brinnande ung kille som har bra rykte gärna ute på landet.   dessa brukar vara sjukt bra att ha att göra med.    det blir lite mer personligt.    jag har några sånna som jag alltid tipsar om just pga dom vet vad dom gör.   

deras ställen kanske inte alltid är dom finaste välputsade ställena men har man bra med jobb så finns det inte heller någon tid till att städa och putsa verkstaden smile

6 592 Inlägg
29 april 2022
Det blir dyrt om man inte kan fixa själv...Tyvärr!
Köpte två framfjädrar till brorsans Audi 100 Avant Turbo -91:a från Autodoc i Tyskland. Kostade ca 1000:-.  Levererades på 4-5 dagar.
Byter den ena fjädern nu i helgen , tar några timmar. Har bytt vid två tidigare tillfällen på min egen Audi . En skön känsla av att klara allt själv på bilarna.

1 780 Inlägg
30 april 2022
Hmm, ja fjäderbytet lät dyrt som fan. Borde nog gå att fixa för långt under halva priset, hos en verkstad som inte tillhör Meko, eller säljer kebab. Tom. en verkstad nära dig, som har vett att städa o betala skatt borde fixa det.- Lycka till..o va gäller om det e´lönt att kosta på gamla oljebrännare hur mkt. pengar som helst- så blir svaret från mig -Nej. Dieselbilar är inte framtiden- o värdet lär droppa mer o mer..
mvh/husse
Senast redigerat av husseman (30 april 2022)

592 Inlägg
30 april 2022
Jag kollade upp, hade kvitto från 2018, Speedy bytte fjäder höger fram på hustruns A3, gick då på 4500 ink material. Inflationen på bilverkstäder är säkert högre än snittet men 9500 är saftigt

4 248 Inlägg
30 april 2022

14 910 Inlägg
30 april 2022
krambriw skrev:
Jag kollade upp, hade kvitto från 2018, Speedy bytte fjäder höger fram på hustruns A3, gick då på 4500 ink material. Inflationen på bilverkstäder är säkert högre än snittet men 9500 är saftigt

haha ja skapligt..     tycker 4500 är hutlöst dyrt..   det är ju inget skit svårt jobb. iof antar jag att 1500kr eller nått är bara framvagnsinställning på detta.

592 Inlägg
30 april 2022
Ja, ja, fixa själv, självklart mycket billigare, liksom städa hemma själv, inte gå på krogen etc etc
Men om du inte kan eller vill så blir det dyrare, alla har inte alla verktyg som behövs
Beställa delar på nätet är ju enkelt men sen...

4 248 Inlägg
30 april 2022
husseman skrev:
Lycka till..o va gäller om det e´lönt att kosta på gamla oljebrännare hur mkt. pengar som helst- så blir svaret från mig -Nej. Dieselbilar är inte framtiden- o värdet lär droppa mer o mer..
mvh/husse

marknaden för halvgamla dieselpannor kommer att kvarstå  i forna öststater som baltikum men även Ukraina men även en och annan kärra kommer att leta sig över gränsen till Putlernästet Ryssland, där verkstadsnotorna är på en annorlunda nivå än i Sverige

wink

592 Inlägg
30 april 2022
Nu börjar det nog sväva ut lite OT men okej då...
Om du skulle köra din, även gamla, dieselbil på HVO100 så vore det det absolut bästa valet du kan göra för miljön men det vågar ingen politiker eller miljöaktivist berätta. Preems diesel är också ett bättre alternativ än "vanlig" diesel. En bensinare ger då i jämförelse en betydligt större miljöpåverkan. Detta finns det angivet på pumparna om man orkar läsa den lilla texten. En batteribil ska vi kanske inte ens nämna, den utgör en jättestor miljöbelastning innan den ens hunnit ut i trafik. Men miljöpåverkan sker någon annanstans så det behöver vi inte låtsas om

Och nej, jag är ingen miljöpartist eller så, det här är bara fakta
Senast redigerat av krambriw (30 april 2022)

Sök