Kall-rusa motor?

ratvinkel
7 maj 2022 · 6 Inlägg

Hej.
Min son gjorde en dum grej med vår 2500 mil körda plugin-hybrid (Kia Niro). Det är rätt bra tryck i eldriften. Så han ville testa och tryckte gasen i botten på en 200-meters sträcka eller så. Den slog över direkt till bensindrift och verkade inte hinna växla upp (automat) och brummade som fan. Varvräknaren gick i topp. Det var som sagt en kortare sträcka men det irriterar mig sjukt mycket eftersom jag inte har köpt bilen för att vara en leksak och brukar vara noga med att underhålla motorn (min nuvarande Toyota är på 30 000+ mil och går som en klocka).
Hur påverkas en motor av en sådan kall vansinnesstart där man närmast maxar varvtalen i accelation?

Senast redigerat av ratvinkel (7 maj 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 maj 2022 · 17 470 Inlägg

Är KIA-tekniker i grunden och du kan vara lugn: Den har inte tagit stryk av det. Han hade väl i sportläget? Det gör gott!

Nacka inte ungen nu bara, vi har ju också varit unga big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
7 maj 2022 · 6 569 Inlägg

En gång är ingen gång

Det är såklart aldrig hälsosamt att högvarva en kall motorn men det är också inräknat att de ska hålla för sånt med
Om det är till någon komfort kanske ni ska byta olja och filter i bilen

De/Dem
Mossan1
7 maj 2022 · 2 805 Inlägg

Jag vill hävda att det är omöjligt att skada motorn enbart av att trycka gasen i botten.  Inte ens i friläge.
Den spärrar sig elektroniskt före övervarv. Så sofistikerade är dom.
(Visst, ställ den med fullgas i ett dygn så har den allt åldrats lite i förtid)
Man kan alltid överdriva.
Typ
Att starta med gasen i botten vid varje kallstart främst i minusgrader får onekligen motorn att slitas i förtid, men som sagt "en gång, är ingen gång".

Ofta lyser en blå lampa när höga varv och belastning är "olämpligt" för motorn.
= inte förödande.

Senast redigerat av Mossan1 (7 maj 2022)

Xebers76
7 maj 2022 · 2 265 Inlägg

Är det inte så att dessa hybridbilar har en eldriven oljepump som skickar upp oljetrycket redan innan motorn startas, eller har jag drömt detta? Har för mig jag läst det någonstans.

Själv kört liknande bilar och man blir lite överraskad när datorn går med på att starta motorn och lägga den på höga varv när den är kall, än mer i modeller med turbo.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 maj 2022 · 17 470 Inlägg

Niron har ju en egenhet att när den är kallstartad och smyger iväg på el så drar bensinmotorn igång med en tydlig varvning först. Inte smidigt men orsaken är att katten ska komma igång. De har prioriterat låga avgasvärden framför motorns välbefinnande här. Ska bli intressant när dessa bilar blir gamla (+20000 mil) och se hur tiden har gnagt på de?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ratvinkel
7 maj 2022 · 6 Inlägg

Tack. Det var ju lugnande svar. Jag avstår nackningen @Hybrid = )

@Xebers76 - vet inte om jag förstod dig rätt men det kanske är svar på en annan sak jag tänkte på när jag var ute på motorvägen och batteriet laddade ur och övergick till bensinmotorn - hur förbereder sig bilen för det? För det kan väl knappast vara så att bensinmotor rusas från 0 till 100km/h utan förberedelse när batteriet laddar ur?

F.ö. funkar det över förväntan med laddhybrid på 58 km räckvidd. Täcker verkligen alla vardagsresors behov, så jag kan köra på 0.0 bränsledrift. Hade helst haft en helelektrisk (för att slippa betala för även bränslemotorns underhåll), men är beroende av dragkrok och då återstår bara snordyra helelktriska. typ Tesla...

ratvinkel
7 maj 2022 · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Niron har ju en egenhet att när den är kallstartad och smyger iväg på el så drar bensinmotorn igång med en tydlig varvning först. Inte smidigt men orsaken är att katten ska komma igång. De har prioriterat låga avgasvärden framför motorns välbefinnande här. Ska bli intressant när dessa bilar blir gamla (+20000 mil) och se hur tiden har gnagt på de?

Min gör inte det. Bensinmotorn går igång för kupévärmen, men aldrig annars. Så har man inte igång kupévärmen så startar aldrig bensinmotorn. Kia Niro Plugin 2020.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 maj 2022 · 14 042 Inlägg

ratvinkel skrev:
Tack. Det var ju lugnande svar. Jag avstår nackningen @Hybrid = )

@Xebers76 - vet inte om jag förstod dig rätt men det kanske är svar på en annan sak jag tänkte på när jag var ute på motorvägen och batteriet laddade ur och övergick till bensinmotorn - hur förbereder sig bilen för det? För det kan väl knappast vara så att bensinmotor rusas från 0 till 100km/h utan förberedelse när batteriet laddar ur?

F.ö. funkar det över förväntan med laddhybrid på 58 km räckvidd. Täcker verkligen alla vardagsresors behov, så jag kan köra på 0.0 bränsledrift. Hade helst haft en helelektrisk (för att slippa betala för även bränslemotorns underhåll), men är beroende av dragkrok och då återstår bara snordyra helelktriska. typ Tesla...

....eller en ID4!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
granadadr
8 maj 2022 · 7 287 Inlägg

körde nån Kia suv ifjol,, den hybriden gick in direkt vid 30-40 någonting,, vart grymt besviken,, på en ny bil,, försökte köra JÄTTEFÖRSIKTIGT nope,, brum,,  i en nerförsbacke gick det smile    thats it smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Brådhis * Voff voff *
9 maj 2022 · 10 277 Inlägg

ratvinkel skrev:
Hej.
Min son gjorde en dum grej med vår 2500 mil körda plugin-hybrid (Kia Niro). Det är rätt bra tryck i eldriften. Så han ville testa och tryckte gasen i botten på en 200-meters sträcka eller så. Den slog över direkt till bensindrift och verkade inte hinna växla upp (automat) och brummade som fan. Varvräknaren gick i topp. Det var som sagt en kortare sträcka men det irriterar mig sjukt mycket eftersom jag inte har köpt bilen för att vara en leksak och brukar vara noga med att underhålla motorn (min nuvarande Toyota är på 30 000+ mil och går som en klocka).
Hur påverkas en motor av en sådan kall vansinnesstart där man närmast maxar varvtalen i accelation?

Är det inte rem-låda i dom där? Dvs det är precis så den alltid kommer bete sig när man gasar på?

För övrigt har högst sannolikt Kia inte byggt en bil som går sönder av att man trampar gasen i botten. big_smile

Även om du trampar gasen i botten varenda gång du startar den i flera års tid kommer ingenting hända med den iaf... Så var inte sur på grabben, iaf inte utan väl underbyggd fakta kring vad som faktiskt skulle kunna hända. Att den "brummar som fan" är helt normalt. wink

Senast redigerat av Brådhis (9 maj 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 maj 2022 · 17 470 Inlägg

Nejdu Brådhis, ingen CVT. Vanlig dubbelkopplingsautomat på 6 växlar i dessa. Fast de varvar rätt friskt. Det enda som man ska se upp med är kökörning precis som med andra robotlådor.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
clabbe14
9 maj 2022 · 76 Inlägg

granadadr skrev:
körde nån Kia suv ifjol,, den hybriden gick in direkt vid 30-40 någonting,, vart grymt besviken,, på en ny bil,, försökte köra JÄTTEFÖRSIKTIGT nope,, brum,,  i en nerförsbacke gick det smile    thats it smile

Som tidigare har nämnts så har Kia, av någon outgrundlig anledning, ingen uppvärmning via batteriet av kupén på laddhybriderna. Därför startar bensinmotorn för att få värme på vinterhalvåret.
Värdelöst enligt mig...
@Hybrid kan kanske förklara?
/Hälsningar Claes

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 maj 2022 · 17 470 Inlägg

Förklaringen är nog så enkel som ekonomi. Billigare med att värma upp kupén på traditionellt maner än att montera en värmepump. Niron börjar bli till åren och går i pension till hösten då det kommer en helt ny modell. Gissningsvis har de stampat ner en pump då.

Stänger man av klimatanläggning med OFF-knappen går det att köra betydligt längre på el. AC-pumpen drivs dock av bilens högvoltssystem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
9 maj 2022 · 10 277 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Nejdu Brådhis, ingen CVT. Vanlig dubbelkopplingsautomat på 6 växlar i dessa. Fast de varvar rätt friskt. Det enda som man ska se upp med är kökörning precis som med andra robotlådor.

Aha okej. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
9 maj 2022 · 7 287 Inlägg

clabbe14 skrev:

granadadr skrev:
körde nån Kia suv ifjol,, den hybriden gick in direkt vid 30-40 någonting,, vart grymt besviken,, på en ny bil,, försökte köra JÄTTEFÖRSIKTIGT nope,, brum,,  i en nerförsbacke gick det smile    thats it smile

Som tidigare har nämnts så har Kia, av någon outgrundlig anledning, ingen uppvärmning via batteriet av kupén på laddhybriderna. Därför startar bensinmotorn för att få värme på vinterhalvåret.
Värdelöst enligt mig...
@Hybrid kan kanske förklara?
/Hälsningar Claes

nu var det iof förra sommaren,, men skitsamma smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang