Leasa elbil med minst 40 mils räckvidd fr.o.m sept/okt -22 ?

KenthIJ
30 april 2022 · 1 465 Inlägg

Min dotter med familj skall byta in sin leasade Nissan Leaf med lilla batteriet , mot en ny elbil fr.0.m sept/okt -22.

De vill ha tips på modeller som går minst 40 mil även under Halländsk/Bohuslänsk vinter.

De har läst på lite om nya Nissan Ariya och tänker väl kolla den , om den nu hinner komma till hösten.

De funderar även på Leafen med större batteri, om den fortfarande går att leasa till bra pris då men det är väl väldigt tveksamt om en sådan går 40 mil ens på sommaren. Den laddar väl dessutom långsamt.

Jag har tipsat dem om att kolla Skoda Enyaq iV och Ioniq 5 men de vill nog ogärna betala 6.000 sek i månaden.

Vet ej heller om Toyota bZx4 hinner komma tills dess.

Någon som har förslag på fler modeller att kolla?

Någon som vet mer om nya Kia Niro EV? Hinner den komma tills hösten?

De vill inte ha MG.

Senast redigerat av KenthIJ (30 april 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 maj 2022 · 17 478 Inlägg

Nja, den ska ju komma till hösten men tror det blir rätt sent i så fall. Och ta ut en av den gamla modellen rekommenderas inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 maj 2022 · 13 743 Inlägg

KenthIJ skrev:
Min dotter med familj skall byta in sin leasade Nissan Leaf med lilla batteriet , mot en ny elbil fr.0.m sept/okt -22.

De vill ha tips på modeller som går minst 40 mil även under Halländsk/Bohuslänsk vinter.

De har läst på lite om nya Nissan Ariya och tänker väl kolla den , om den nu hinner komma till hösten.

De funderar även på Leafen med större batteri, om den fortfarande går att leasa till bra pris då men det är väl väldigt tveksamt om en sådan går 40 mil ens på sommaren. Den laddar väl dessutom långsamt.

Jag har tipsat dem om att kolla Skoda Enyaq iV och Ioniq 5 men de vill nog ogärna betala 6.000 sek i månaden.

Vet ej heller om Toyota bZx4 hinner komma tills dess.

Någon som har förslag på fler modeller att kolla?

Någon som vet mer om nya Kia Niro EV? Hinner den komma tills hösten?

De vill inte ha MG.

vad är anledningen till att inte kolla på Mgn    deras mg5 har släpps. och uppfyller väll dom kraven vad jag kan se..

har inte suttit i någon själv men jag tittade lite på mg5 innan den släpptes.  men visst det är ju kinagrejer så det skriker om dom på gott och ont.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
xXSammy
1 maj 2022 · 6 571 Inlägg

MG 5:an har dock en (ungefärlig) räckvidd på 40 mil under sommartid

Mach-E RWD Long-Range hade klarat kravet på 40 mils räckvidd under vintertid men utrymme och pris fallerar på kravet

Senast redigerat av xXSammy (1 maj 2022)

De/Dem
KenthIJ
2 maj 2022 · 1 465 Inlägg

Tackar för svar och erfarenheter.

Vet egentligen bara att de inte vill ha MG men är inte helt säker på motiv.

Vad jag förstår så vill de att det skall finnas värmepump och att bilen skall ha minst lika stor plats och komfort som den Nissan Leaf de har i dag (vad det gäller komfort så är väl Leaf inte direkt världsledande vad jag förstår) samt att den skall vara så kostnadseffektiv, snål och snabbladdad som möjligt :-)

KenthIJ
2 maj 2022 · 1 465 Inlägg

Någon som har erfarenhet av Renault Megane Electric ? Ser ju ganska bra ut på pappret.
Har dock själv haft en Renault Scenic 2004 som var ren katastrof rent kvalitetsmäsdigt

Cuefa Ain't no place like home...
2 maj 2022 · 4 628 Inlägg

Om dom inte lägger 1.5 miljoner på en Lucid Air tror jag det är en utopi att med dagens teknik hitta en prisvärd elbil som klarar 40 mil i svensk vinter.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
KenthIJ
2 maj 2022 · 1 465 Inlägg

Cuefa skrev:
Om dom inte lägger 1.5 miljoner på en Lucid Air tror jag det är en utopi att med dagens teknik hitta en prisvärd elbil som klarar 40 mil i svensk vinter.

Du har förmodligen rätt men de bor på västkusten och kör mestadels i Halland och Bohuslän och där är ju " svensk vinter " oftast inte riktigt så " vintrig" som i många andra delar av landet 😀

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 maj 2022 · 17 478 Inlägg

Hur ser deras bil ut. Leasingbilarnas lånegivare är ofta väldigt väldigt petiga och vill ha pengar för onormalt slitage även om det kanske är fullt rimligt för gemene man. Har barn varit i bilen och med allt det innebär så kan smällen vid återlämnande stor. Detta kan vara av intresse misstänker jag?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
2 maj 2022 · 10 280 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hur ser deras bil ut. Leasingbilarnas lånegivare är ofta väldigt väldigt petiga och vill ha pengar för onormalt slitage även om det kanske är fullt rimligt för gemene man. Har barn varit i bilen och med allt det innebär så kan smällen vid återlämnande stor. Detta kan vara av intresse misstänker jag?

Och värt att notera är att det finns fler "nitar" att gå på vid leasing. En kompis hade en leasingbil och hade tänkt köpa loss den, det som inte riktigt fanns med i beräkningen var att för att få köpa loss den skulle först allt eventuellt slitage och/eller skador åtgärdas, på hans bekostnad. Egentligen inget konstigt kanske, men värt att känna till iaf...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
3 maj 2022 · 4 628 Inlägg

Oftast bättre att köpa bilen med kontantinsats i så fall, o lägga ett bra restvärde.
Vi var på elbilsmässan i helgen o efter det blev sambon lite sugen på en Tesla.
Vi var till Mall of Scandinavia och snackade med Tesla-säljarna där.
Det blev en rätt snäll månadskostnad på en Model 3 med 20% kontantinsats, speciellt när miljöbonusen utbetalts om man väljer att lägga in den i bilens finansiering istället för att lägga det på sitt eget konto. 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
KenthIJ
3 maj 2022 · 1 465 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hur ser deras bil ut. Leasingbilarnas lånegivare är ofta väldigt väldigt petiga och vill ha pengar för onormalt slitage även om det kanske är fullt rimligt för gemene man. Har barn varit i bilen och med allt det innebär så kan smällen vid återlämnande stor. Detta kan vara av intresse misstänker jag?

Tackar för tips.

Inga småbarn endast en stillsam, snart fjortonårig dotter.

Däremot har de två små hundar som åkt i tyg bur med stålrörsram, i baksätet.

Tror dock att bilen är i bra skick.

De har även tidigare leasat en Nissan hos Hedinbil och den gången blev det inga straffavgifter vad jag vet.

KenthIJ
3 maj 2022 · 1 465 Inlägg

Cuefa skrev:
Oftast bättre att köpa bilen med kontantinsats i så fall, o lägga ett bra restvärde.
Vi var på elbilsmässan i helgen o efter det blev sambon lite sugen på en Tesla.
Vi var till Mall of Scandinavia och snackade med Tesla-säljarna där.
Det blev en rätt snäll månadskostnad på en Model 3 med 20% kontantinsats, speciellt när miljöbonusen utbetalts om man väljer att lägga in den i bilens finansiering istället för att lägga det på sitt eget konto. 👍🏼

De verkar tycka det är bra och bekvämt med leasing (skulle aldrig funka för mig/oss eftersom vi kör mycket).
De kör inte mer än 1500- 2000 mil/år

Själv brukar jag/vi köpa med hög kontantinsats och något restvärde.

Hade jag varit i min dotters familjs situation så hade jag nog köpt en bättre begagnad/demo 64 kWh Kia e- Niro, nuvarande modell.
Men det är jag det

Senast redigerat av KenthIJ (3 maj 2022)

KenthIJ
9 maj 2022 · 1 465 Inlägg

Verkar som att de bestämt sig för att köra två år till med Nissan Leaf men då den med det större batteriet (62 kWh ? ) . Var tydligen väldigt förmånlig månadskostnad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang