Performance eller High Performance? - Volvo V50

Addeman97
10 maj 2022 · 19 Inlägg

Är perfomance ljud helt bedrövligt eller funkar det? Många säger att de ska vara high performance. Med vänlig hälsning.


Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

Brådhis * Voff voff *
10 maj 2022 · 10 277 Inlägg

Volvo har över lag bra ljud, så även det sämsta (Performance) låter okej. Komplettera med diskanter (fördraget) från High Performance så blir det helt okej för normalt lyssnande.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 maj 2022 · 13 736 Inlägg

skulle inte ens överväga vad som är bra eller dåligt så länge det är orginal. det är skit vilket som..bara att lägga på lite mer effekt på orginal högtalarna gör mega stor skillnad
ihop med en bra enhet för orginal grejer är skräp rakt igenom

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mew
10 maj 2022 · 2 157 Inlägg

Growe skrev:
skulle inte ens överväga vad som är bra eller dåligt så länge det är orginal. det är skit vilket som..bara att lägga på lite mer effekt på orginal högtalarna gör mega stor skillnad
ihop med en bra enhet för orginal grejer är skräp rakt igenom

Mja... inte alltid, speciellt på senare tid. De högre ljudpaketen är oftast väldigt bra för vardagligt lyssnande. Ta vår nuvarande Civic som exempel, där är ljudet faktiskt väldigt bra. Inte lika bra som när man specifikt byggt ljud med allt vad det innebär i bilen såklart, men ändå så pass bra att jag inte ser en poäng med att byta ut det. Kanske kompletterar med en liten aktiv baslåda någon gång, men inte heller det behövs egentligen. Så original kan absolut spela på bra. smile

Senast redigerat av Mew (10 maj 2022)

Addeman97
10 maj 2022 · 19 Inlägg

Om jag då omformulerar min fråga, är det stor skillnad mellan performance och high performance?

Brådhis * Voff voff *
10 maj 2022 · 10 277 Inlägg

Addeman97 skrev:
Om jag då omformulerar min fråga, är det stor skillnad mellan performance och high performance?

Ja, det skulle jag säga att det är. smile Har du möjlighet att välja en bil med High Performance så gör det. Dessutom brukar dom ofta ha telefon också så det är ju en bonus.

Men allt är ju relativt, om du förväntar dig att kunna spela tuggummitechno utanför korvkiosken så fönstren skallrar, som Growe gör med sina 12"-basar i låda, är inget av originalpaketen bra. Men som jag skrev, för normalt lyssnande även för en kräsen lyssnare så är både High Performance och Premium Sound ett helt ok val. Det spelar inte högst volym eller djupast bas, men det är bra ljud för att vara original om man ser till välljud.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 maj 2022 · 13 736 Inlägg

Brådhis skrev:

Addeman97 skrev:
Om jag då omformulerar min fråga, är det stor skillnad mellan performance och high performance?

Ja, det skulle jag säga att det är. smile Har du möjlighet att välja en bil med High Performance så gör det. Dessutom brukar dom ofta ha telefon också så det är ju en bonus.

Men allt är ju relativt, om du förväntar dig att kunna spela tuggummitechno utanför korvkiosken så fönstren skallrar, som Growe gör med sina 12"-basar i låda, är inget av originalpaketen bra. Men som jag skrev, för normalt lyssnande även för en kräsen lyssnare så är både High Performance och Premium Sound ett helt ok val. Det spelar inte högst volym eller djupast bas, men det är bra ljud för att vara original om man ser till välljud.

allt är inte bara bas..    inte hört någon bil som spelar bra på dom höga freqvenserna..  basen brukar duga för det mesta.. men finns det inget umf i framsystemet är det för mig totalt odugligt att lyssna på.

största boven till ljudet är orginal stereon.  och avsaknaden av effekt. 

men sen finns det inget mer tillfredställande när det gäller billjud att ha ett bra framsystem med ett riktigt slutsteg. 
baslådan är det minsta problemet normalt sätt. 

för mig ska ljud vara i skaplig balans..  det är det inte med orginal framsystem och 2st 12or som flyttar luft så man inte ser framåt..

derför håller jag själv på att gör ordning min lilla skräpbil så man kan få i ett framsystem som kostat mer än bilen ;-)

telfon från 2005 är väll rätt meningslöst idag smile

eller menar du bara bt? för det är ju ett måste idag

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
10 maj 2022 · 10 277 Inlägg

Growe skrev:
telfon från 2005 är väll rätt meningslöst idag smile

eller menar du bara bt? för det är ju ett måste idag

Nu står det iofs inte vilken årsmodell det handlar om, men i sambons V50 -10 sitter det inbyggd telefon (blåtand) och den fungerar utmärkt. Meningslös tycker jag definitivt inte den är, tvärtom. Skönt att slippa stoppa prylar i öronen för att kunna svara i telefon.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 maj 2022 · 13 736 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:
telfon från 2005 är väll rätt meningslöst idag smile

eller menar du bara bt? för det är ju ett måste idag

Nu står det iofs inte vilken årsmodell det handlar om, men i sambons V50 -10 sitter det inbyggd telefon (blåtand) och den fungerar utmärkt. Meningslös tycker jag definitivt inte den är, tvärtom. Skönt att slippa stoppa prylar i öronen för att kunna svara i telefon.

telefeon eller blåtand är ju en viss skillnad.  självklart ska man ha blåtand både för musik men även för att prata i telefonen det har jag i alla mina gamla bilar.

men telfoner som fanns förr i tiden är idag totalt värdelösa i bilar..  dom brukar vara totalt obrukbara pga uppgraderingar i nätet.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Addeman97
10 maj 2022 · 19 Inlägg

Brådhis skrev:

Addeman97 skrev:
Om jag då omformulerar min fråga, är det stor skillnad mellan performance och high performance?

Ja, det skulle jag säga att det är. smile Har du möjlighet att välja en bil med High Performance så gör det. Dessutom brukar dom ofta ha telefon också så det är ju en bonus.

Men allt är ju relativt, om du förväntar dig att kunna spela tuggummitechno utanför korvkiosken så fönstren skallrar, som Growe gör med sina 12"-basar i låda, är inget av originalpaketen bra. Men som jag skrev, för normalt lyssnande även för en kräsen lyssnare så är både High Performance och Premium Sound ett helt ok val. Det spelar inte högst volym eller djupast bas, men det är bra ljud för att vara original om man ser till välljud.

Såg ej att du svarat tidigare! Tack för svar! big_smile

patrik79
11 maj 2022 · 782 Inlägg

Jag tippar på att stereon i v50 är samma som c30 där vissa av de lite "bättre" paketen saknar möjlighet till bt för musik och 3,5mm ingång. Utan möjlighet att spela via telefonen så kvittat det (iaf för mig) hur bra högtalarna/slutsteget är om man är låst till cd och radio. Kolla noga så du har möjlighet att få in telefonens signal i stereon.
Jag har performance i min c30 och det är helt ok för att vara original.

Senast redigerat av patrik79 (11 maj 2022)

Brådhis * Voff voff *
11 maj 2022 · 10 277 Inlägg

patrik79 skrev:
Jag tippar på att stereon i v50 är samma som c30 där vissa av de lite "bättre" paketen saknar möjlighet till bt för musik och 3,5mm ingång. Utan möjlighet att spela via telefonen så kvittat det (iaf för mig) hur bra högtalarna/slutsteget är om man är låst till cd och radio. Kolla noga så du har möjlighet att få in telefonens signal i stereon.
Jag har performance i min c30 och det är helt ok för att vara original.

High Performance brukar iaf ha aux (3,5 mm), men det stämmer som du skriver att streama via BT inte går.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MickeEng
11 maj 2022 · 479 Inlägg

Hallå,
Jag har V50 -04 och jag kan streama telefonen via original bilstereo även svara i telefonen.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Brådhis * Voff voff *
11 maj 2022 · 10 277 Inlägg

MickeEng skrev:
Hallå,
Jag har V50 -04 och jag kan streama telefonen via original bilstereo även svara i telefonen.

Men du kan inte streama musik väl...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MickeEng
11 maj 2022 · 479 Inlägg

Brådhis skrev:

MickeEng skrev:
Hallå,
Jag har V50 -04 och jag kan streama telefonen via original bilstereo även svara i telefonen.

Men du kan inte streama musik väl...?

Jodå inga problem kan streama Spotify poddar ja typ allt ljud från mobilen.
Jag har en liten rund knapp som sitter precis vid sida av huvudenheten med grön telefonlur på.
När jag kopplar upp telefonen trycker jag på nollan på stereon och sedan på luren så är det klart kommer även upp Samsung 7 conected i displayen.
Har också en liten mick längst upp på A-stolpen.
Det här ju något som är eftermonterat satt i bilen när jag köpte den fungerar jättebra.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Brådhis * Voff voff *
11 maj 2022 · 10 277 Inlägg

MickeEng skrev:

Brådhis skrev:

MickeEng skrev:
Hallå,
Jag har V50 -04 och jag kan streama telefonen via original bilstereo även svara i telefonen.

Men du kan inte streama musik väl...?

Jodå inga problem kan streama Spotify poddar ja typ allt ljud från mobilen.
Jag har en liten rund knapp som sitter precis vid sida av huvudenheten med grön telefonlur på.
När jag kopplar upp telefonen trycker jag på nollan på stereon och sedan på luren så är det klart kommer även upp Samsung 7 conected i displayen.
Har också en liten mick längst upp på A-stolpen.
Det här ju något som är eftermonterat satt i bilen när jag köpte den fungerar jättebra.

Ja, kit för att få till det finns det ju mängder av. Men nu handlade det om vad stereon klarar original så att säga. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MickeEng
11 maj 2022 · 479 Inlägg

Brådhis skrev:

MickeEng skrev:

Brådhis skrev:

Men du kan inte streama musik väl...?

Jodå inga problem kan streama Spotify poddar ja typ allt ljud från mobilen.
Jag har en liten rund knapp som sitter precis vid sida av huvudenheten med grön telefonlur på.
När jag kopplar upp telefonen trycker jag på nollan på stereon och sedan på luren så är det klart kommer även upp Samsung 7 conected i displayen.
Har också en liten mick längst upp på A-stolpen.
Det här ju något som är eftermonterat satt i bilen när jag köpte den fungerar jättebra.

Ja, kit för att få till det finns det ju mängder av. Men nu handlade det om vad stereon klarar original så att säga. smile

Ja precis, men det är ju bra att kunna koppla upp telefonen i bilen när det inte finns original i bilen smile

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang