Olika automatlådor. En vägledning.

Mossan1
1 maj 2022 · 2 801 Inlägg

torsen skrev:
Jag läste för ett tag sedan om en DSG-låda som havererat efter 700 mil.
Bilägaren, som inte fick någon rättelse av bilfirman som sålt bilen, tänkte gå vidare till ARN eftersom säljaren inte berättat om hur man lämpligen kör med en DSG-låda i lång kö-/krypkörning.
Man ska lägga ur växeln och hålla bilen med fotbromsen.
Och om så är fallet, vad har man då för glädje av en DSG-låda när man som bäst/bekvämast behöver en automatlåda?
Man kan med en DSG-låda INTE "hänga och slira" som med en riktig automatlåda med momentförstärkare(turbin på prosa).
I alla fall inte mellan ½ och 3/4 timme på Essingeleden varje dag morgon och kväll.

Att precisionsbacka/parkera med bilsläp på trånga ytor med backar lär inte vara så trevligt vare sig för DSG-lådan eller föraren har jag hört.
Hur som helst brukar det lukta bränt, och det är inte ett sundhetstecken.

Nja, nu bryter den om kopplingarna blir för varma, för det första.
Så har man pajat den på 700mil har man fått massor av varningar innan.
Eller fel i lådan från början.

Man behöver heller inte gå till N stillastående.
Står man helt still med fotbromsen drar den inte. Så pass sofistikerad är den. Men att sakta sakta sakta låta den dra sig framåt/bakåt genom att bara lätta på bromsen, ska man bara göra sista dm vid precitionsparkering, tex.
Enstaka sekunder. Annars helt onödigt slitage på kopplingen.
Det vet nog inte alla, ochkan absolut vara en orsak till det (numera oförtjänt) dåliga ryktet.  Handhavarfel.

Nu har jag inte kört direktdrivna automater med torrlameller, men med våtlameller är det väldigt väldigt likt momentomvandlarautomat.

Man ska också komma ihåg att mjukvaran adaoterar sig, så för att fungera smidigast krävs några hundra mil/förare. Skillnaden är väldigt stor, och jag kan tänka mig att dom aldrig blir riktigt 100% om man ofta byter förare. Dvs familj med EN bil, som ju är mycket vanligt.
Bilen lär sig DIG, precis som DU lär dig bilen.
Så gör givetvis även semimoderna momentomvandlarautomater, CVT E-CVT osv, men man märker det mest med direktdrivna, tycker jag.

Robban_F Avstängd
1 maj 2022 · 301 Inlägg

Mossan1 skrev:
Man behöver heller inte gå till N stillastående.
Står man helt still med fotbromsen drar den inte. Så pass sofistikerad är den.

Ett sätt att testa det är att vid stillastående och med nedtryckt broms kolla på varvräknaren och växla mellan N och D. Ingen varvtalsförändring ska ske eftersom kopplingen inte drar.
Kolla sedan varvräknaren i D när du försiktigt släpper upp bromsen. När kopplingen börjar dra så sker en varvtalsförändring. Kan bli både högre och lägre beroende på vad datorn tycker.

En fråga: Med en manuell låda ska man inte stå vid rödljus och annat med nedtryckt koppling eftersom det sliter på urtrampningslagret. Det är ju precis vad lådan gör när man trycker på bromsen. Sliter man på urtrampningslagren  (motsvarande) då? Det är ju dessutom 2 st.
Nästa fråga: Är det därför bättre att lägga i N vid rödljus mm för att inte slita på lagren?

simlar
1 maj 2022 · 5 524 Inlägg

Robban_F skrev:

Mossan1 skrev:
Man behöver heller inte gå till N stillastående.
Står man helt still med fotbromsen drar den inte. Så pass sofistikerad är den.

Ett sätt att testa det är att vid stillastående och med nedtryckt broms kolla på varvräknaren och växla mellan N och D. Ingen varvtalsförändring ska ske eftersom kopplingen inte drar.
Kolla sedan varvräknaren i D när du försiktigt släpper upp bromsen. När kopplingen börjar dra så sker en varvtalsförändring. Kan bli både högre och lägre beroende på vad datorn tycker.

En fråga: Med en manuell låda ska man inte stå vid rödljus och annat med nedtryckt koppling eftersom det sliter på urtrampningslagret. Det är ju precis vad lådan gör när man trycker på bromsen. Sliter man på urtrampningslagren  (motsvarande) då? Det är ju dessutom 2 st.
Nästa fråga: Är det därför bättre att lägga i N vid rödljus mm för att inte slita på lagren?

DSG frikopplar efter någon/några sekunder när du står stilla och håller på bromsen ja.

Torrkopplingslåda nöter på urtrampningslager ja, men det gör den även vid körning då ena kopplingen alltid är frikopplad vid körning.
Urtrampningslagerna är då alltså designade för detta.

Våttkopplingslåda är frikopplad till dess det lamellpack som ska användas matas med oljetryck för att klämma ihop kopplingen.
Så vid frikoppling släpps helt enkelt kopplingens oljetryck, finns alltså inget urtrampningslager som kan nötas på dom.


Mitt svar på Din andra fråga:
Våtkopplingslåda bryr sig ej förutom då att växellådsoljan värms upp av att oljan pumpas runt samt av kylvätskan (om kylvätskan är varmare än växellådsoljan).

Torrkopplingslåda är bäst att stänga av motorn om du är orolig över att nöta på urtrampningslagerna då det är enda sättet för att båda kopplingarna ska kopplas på till fullo samtidigt.

Senast redigerat av simlar (1 maj 2022)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Robban_F Avstängd
1 maj 2022 · 301 Inlägg

simlar: Väldigt intressant svar som dessutom skapar fler frågor:
Vilka bilar/växellådor har då våtkoppling?

simlar
1 maj 2022 · 5 524 Inlägg

Robban_F skrev:
simlar: Väldigt intressant svar som dessutom skapar fler frågor:
Vilka bilar/växellådor har då våtkoppling?

Det är lite olika, hänger på bilmodell och motorval. En ren djungel helt enkelt.


Det jag kan minnas av alla bilar jag haft in på jobbet:

UP! har inte DSG dom har en elektroniskt manövrerad 5-växlad manuell, såkallad "Robot-låda"

Alla med Polo-motorrum har torrkoppling 7-växlad oavsett motor.

Vissa Golf med mindre motor har torrkoppling 7-växlad, främst bensinare upp till 1,5TSI men även vissa 1,6TDI.

Alla 2.0TSI och vissa 1.8TSI har våtkoppling.

*1.8TSI med torrkoppling har en annan DSG än övriga.* (Osäker, men har ett svagt minne av en Octavia med 1.8TSI och torrkoppling och tror inte det var samma DQ200 som i övriga)

Alla 2.0TDI har våtkoppling oavsett bilmodell.

Touareg har aldrig haft DSG utan dom har en vanlig momentomvandlar-automat av märket Aisin upp till årsmodell 2017.

Touareg årsmodell 2018+ har en momentomvandlar-automat av märket ZF.

Amarok har aldrig haft DSG utan dom har en vanlig momentomvandlar-automat av märket ZF.


Finns flera olika DSG.
Finns både 6-växlad och 7-växlad våtkoppling.
Torrkoppling har jag för mig alla är 7-växlad.

Senast redigerat av simlar (9 maj 2022)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Nizze66
12 maj 2022 · 2 Inlägg

Growe skrev:

nucken skrev:
Nu har jag inte kört någon DSG så kan inte uttala mig om precisionskörning med dom. Men har haft en cittra med 6-växlade robotlådan....och den var ingen höjdare att krypköra med.

dsg är rätt otrevlig att ens starta normalt med.  eller så är jag petig men det känns ju som att jag skulle släppa kopplingen minsta lilla gas man ger när man ska iväg.    törs inte tänka på vad som händer om jag skulle gå från avstängd bil till full gas..  tanke på hur dom beter sig när man försöker smyga iväg normalt. 

om jag ska bli tvingad att köra automat så föredra jag en ritkig automat alla dagar i veckan.   då växlar det iaf skapligt mjukt dock inte i närheten så mjuk man växlar med en manuell men man har iaf konstant dragläge i lådan så när den växlar lägger den i växeln utan en paus.. 

våra bussar är totalt odugliga där är det rena manuella lådor med automatisk växling som alltid gör tvärsom vad man förväntar sig ska hända.

men jag föredrar även bussen som manuell man väljer helt enkelst bäst den rätta växeln för vad som sker utifrån en visuell upplevelse   man ser backar man ser vilken växel som fungerar vid vilket tillfälle.. det sinnet går aldrig att ersätta med en automatisk växellåda. 

nu kör jag väldigt sällan automat privat men dom få gångerna så blir jag alltid störd över betendet dom har.   ju nyare ju värre.   
en gammal volvo 850 t5 automat är ju trevliga så länge dom håller..    för mig betyder det att efter 12000mil lugn körning så är den död efter 900mil ;-)
men så fort man kommer till dom korkade automatiska manuella lådor som växlar olika på olika bilmärken känner jag att det enda fokuset är att klippa igenom alla växlar så fort som möjligt.     på en manuell är det ju ganska lätt att gå från 1:An till 5:An eller 2an till 4an osv men det verkar dom moderna "automaterna" inte fatta utan man rabblar igenom alla 7växlar och lägger i 7an helst i 30km/h och bara man tittar på gasen så växlar den ner 4växlar..=/

sen att man spar bränsle är ju ingen anledning att sälja själen.  måste jag säga.. smile    då betalar jag hellre dubbla pengen och bestämmer själv över bilen smile

Du verkar inte har kört m-b eller bmw t,ex nyare med automat jag vill se den som kan växla mjukare manuellt å sen slår du över spaken på sport å växlar manuellt med växelpaddlar på styre när din backe kommer om de inte duger med lådans växling. Sen kan du ofta välja i 3 lägen hur du vill lådan ska växla.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 maj 2022 · 17 466 Inlägg

Körde i veckan en Qashqai av senaste modellen. Himla fin bil jämfört med den gamla! Automaten är dock densamma. CVT med konstgjorda växellägen. Mycket smidig då den släpper och varierar fritt om man kör sakta och lugnt. De är inte på långa vägar lika idiotsäkra som Toyotas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang