nucken skrev:
Nu har jag inte kört någon DSG så kan inte uttala mig om precisionskörning med dom. Men har haft en cittra med 6-växlade robotlådan....och den var ingen höjdare att krypköra med.
dsg är rätt otrevlig att ens starta normalt med. eller så är jag petig men det känns ju som att jag skulle släppa kopplingen minsta lilla gas man ger när man ska iväg. törs inte tänka på vad som händer om jag skulle gå från avstängd bil till full gas.. tanke på hur dom beter sig när man försöker smyga iväg normalt.
om jag ska bli tvingad att köra automat så föredra jag en ritkig automat alla dagar i veckan. då växlar det iaf skapligt mjukt dock inte i närheten så mjuk man växlar med en manuell men man har iaf konstant dragläge i lådan så när den växlar lägger den i växeln utan en paus..
våra bussar är totalt odugliga där är det rena manuella lådor med automatisk växling som alltid gör tvärsom vad man förväntar sig ska hända.
men jag föredrar även bussen som manuell man väljer helt enkelst bäst den rätta växeln för vad som sker utifrån en visuell upplevelse man ser backar man ser vilken växel som fungerar vid vilket tillfälle.. det sinnet går aldrig att ersätta med en automatisk växellåda.
nu kör jag väldigt sällan automat privat men dom få gångerna så blir jag alltid störd över betendet dom har. ju nyare ju värre.
en gammal volvo 850 t5 automat är ju trevliga så länge dom håller.. för mig betyder det att efter 12000mil lugn körning så är den död efter 900mil ;-)
men så fort man kommer till dom korkade automatiska manuella lådor som växlar olika på olika bilmärken känner jag att det enda fokuset är att klippa igenom alla växlar så fort som möjligt. på en manuell är det ju ganska lätt att gå från 1:An till 5:An eller 2an till 4an osv men det verkar dom moderna "automaterna" inte fatta utan man rabblar igenom alla 7växlar och lägger i 7an helst i 30km/h och bara man tittar på gasen så växlar den ner 4växlar..=/
sen att man spar bränsle är ju ingen anledning att sälja själen. måste jag säga..

då betalar jag hellre dubbla pengen och bestämmer själv över bilen