Volvo V70 2,4D går dåligt

D52
12 maj 2022 · 3 Inlägg

Har en V70 2,4D från -07. För ett tag sedan när jag var ute och körde så började bilen "hacka" och gå väldigt dåligt, jag stannade då vid sidan av vägen och då dog motorn helt och hållet, gick ej att starta på en gång men efter att jag väntade ca 10 min så hoppade den igång igen, försökte då köra en bit till men märkte fort att den fortfarande hackade och gick väldigt dåligt, så jag stannade igen vid sidan av vägen och då dog den återigen, så jag ringde bärgare och tog den till en verkstad. Verkstaden kom fram till att bränslepumpen var dålig och behövde bytas, de beställde dock fel pump 2 gånger i rad så det gick någon vecka innan de fick hem rätt pump och bytte den.

När dem hade bytt pumpen så gick bilen som den skulle igen och jag körde i några dagar, sen några dagar senare när jag var ute och körde så fick jag helt plötsligt soppatorsk och märkte då att tankmätaren visade helt fel efter att verkstaden hade bytt pumpen, mätaren visade då alltså lite mindre än halvtank även fast det var tomt i tanken. Då tog jag bilen till en mack och tankade fulltank för att vara säker på att jag kunde köra utan att få soppatorsk igen, mätaren gick upp lite grann men fortfarande runt halvtank. bokade in en ny tid med verkstaden som skulle fixa tankmätaren som enligt dem visade fel pga att någon slang eller kabel hade hamnat fel vid monteringen av nya pumpen. Någon dag senare märker jag att det läcker diesel från tanken så jag bokade in en tidigare tid på verkstaden för att dem skulle fixa läckaget som dem har orsakat och då skulle dem även passa på och fixa tankmätaren på samma gång. Det visade sig vara massa smuts på o-ringen till öppningen av tanken så det var rätt lätt fixat.

Senare samma dag när jag är på väg till verkstan så börjar bilen gå dåligt igen precis som den gjorde innan de bytte pumpen, exakt samma symptom, detta är alltså exakt 1 vecka efter att jag hämtade bilen från verkstan första gången, körde nog totalt runt 30-40 mil den veckan. Lyckades till slut få bilen till verkstaden iallafall och dem började felsöka varför den gick dåligt och några dagar senare så ringer dem och säger att bränsletrycksgivaren troligtvis är trasig så dem fick byta den också, efter att dem har bytt den så ringer dem upp mig igen och berättar att bilen gick som den skulle när de hade bytt givaren men efter en kort stund så började den gå dåligt igen. Han säger också att dem har hittat små metallpartiklar i bränslefilterhuset och att det troligtvis är metallpartiklar i hela bränslesystemet som troligtvis kommer från högtryckspumpen och han säger att man behöver plocka ner och tömma tanken och rengöra den och dessutom byta högtryckspump för att få ordning på bilen.

Någon dag senare hämtar jag bilen och märker att verkstan inte ens har skruvat tillbaka locken till tanken och inte heller baksätet så allting ligger löst där bak, jag tänkte att jag väntar med att säga till om det tills jag vet ifall tankmätaren fungerar för annars måste de ändå riva isär allting igen. När jag väl fått hem bilen så byter jag själv högtryckspump och bränslefilter men det gjorde ingen som helst skillnad, bilen gick fortfarande knappt att köra, dör efter en stund och startar inte igen förrän 5-10 minuter stillestånd. Märker också att tankmätaren fortfarande visar fel helt och hållet. Tog bilen till verkstaden idag återigen för att fixa tankmätaren som fortfarande visar helt fel efter att de har bytt bränslepumpen. Inte nog med att den visar fel, man kan även se att nålen på mätaren rör sig också mellan strecken på mätaren även om bilen står helt stilla, har aldrig varit med om det innan de bytte pumpen.

Nu undrar jag vad som kan vara fel, min gissning är att det är något som är tokigt med den nya tankarmaturen eftersom bilen började gå dåligt just några dagar efter jag körde soppatorsk, möjligtvis att den har sugit upp smuts som ligger i botten av tanken? Har varit med om precis samma sak på en likadan bil förrut vilket jag även sa till verkstaden. Sen att tankmätaren lever sitt eget liv misstänker jag också att det är något fel på nya tankarmaturen eftersom tankmätaren har aldrig visat fel innan bytet. Verkstaden är 100% säker på att inget är fel på armaturen och tror fortfarande att någon slang eller kabel ligger fel och ger därför fel värde till tankmätaren samt att det är metallpartiklar i systemet som gör att bilen går otroligt dåligt.
Jag kollade även noga i bränslefilterhuset i samband med att jag bytte filter och kunde inte se något spår av partiklar eller liknande.

Vad borde jag göra nu? Vad kan ha hänt med bilen? Kan verkstaden ha orsakat detta?

zzr94092
12 maj 2022 · 4 385 Inlägg

Byt verkstad!!

D52
12 maj 2022 · 3 Inlägg

zzr94092 skrev:
Byt verkstad!!

Det jävliga är att jag isåfall behöver betala en annan verkstad för att börja om från början med felsökning och allt. Är inte jättesugen på det nu när man har betalat första verkstan en massa pengar för byte av bränslepump.

Senast redigerat av D52 (12 maj 2022)

Brådhis * Voff voff *
12 maj 2022 · 10 276 Inlägg

D52 skrev:

zzr94092 skrev:
Byt verkstad!!

Det jävliga är att jag isåfall behöver betala en annan verkstad för att börja om från början med felsökning och allt. Är inte jättesugen på det nu när man har betalat första verkstan en massa pengar för byte av bränslepump.

Fast om man vänder på det, har du egentligen fått någonting vettigt gjort för dom pengar du betalat hittills...?

Jag instämmer i att du bör byta verkstad...

Metallpartiklar i systemet brukar det bli om högtryckspumpen går åt skogen, tex pga nå´n tidigare feltankning. Men se´n vet man ju inte om verkstaden drar till med det för att det "borde" vara så...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
D52
12 maj 2022 · 3 Inlägg

Brådhis skrev:

D52 skrev:

zzr94092 skrev:
Byt verkstad!!

Det jävliga är att jag isåfall behöver betala en annan verkstad för att börja om från början med felsökning och allt. Är inte jättesugen på det nu när man har betalat första verkstan en massa pengar för byte av bränslepump.

Fast om man vänder på det, har du egentligen fått någonting vettigt gjort för dom pengar du betalat hittills...?

Jag instämmer i att du bör byta verkstad...

Metallpartiklar i systemet brukar det bli om högtryckspumpen går åt skogen, tex pga nå´n tidigare feltankning. Men se´n vet man ju inte om verkstaden drar till med det för att det "borde" vara så...

Nä det är sant, hittills har det bara blivit mer och mer problem för varje gång jag har lämnat in den hos dem, men samtidigt så tycker jag att det är deras ansvar att fixa till det som dem har förstört, även om dem säger att det inte alls är fel på tankarmaturen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang