Batteriet läcker ström.

niohundrasexton
23 maj 2021 · 7 Inlägg

VW Caddy -06. Batteriet laddar ur, läcker ström. Ca 1 amp mätt vid en batteripol.
Bilen startar kanonbra om jag brutit strömmen, lyft av vid battetipol, när jag inte använder den.

Om jag inte brutit strömmen så går det inte att starta motorn efter 2-3 dagar.
Kollat genom att ta ur säkringar och ett och annat relä men noterar endast små ändringar i läckaget.

Kan det vara generatorn och dess dioder som inte håller tätt när motorn inte går?
Hörde något om det men kan inte komma på var, i vilket sammanhang.
Vet någon om det kan vara en rimlig förklaring?

zzr94092
23 maj 2021 · 3 769 Inlägg

Lossa kablarna från gen, o mät...

Mossan1
23 maj 2021 · 1 221 Inlägg

1A = ca 12w.

Ingen lampa som lyser?
I handskfacket, tex?

Visst kan det vara dioderna i generatorn..

niohundrasexton
23 maj 2021 · 7 Inlägg

Ni säger alltså att det är möjligt.
Då är frågan hur man mäter ?
Jag är ganska kass på ström.

Jag kollat så att inga lampor smyglyser.
Det finns emellertid ett larm på den men det tycks fungera. Annars har man ju hört mycket om larm och om att de bråkar.

torsen
23 maj 2021 · 5 902 Inlägg

Har bilen draganordning?

Utmarks-Loke
23 maj 2021 · 4 978 Inlägg

Om du redan mätt upp att du har 1 ampere tjuvström vet du ju hur man gör. Bara att hänga dit amperemetern igen och sedan lossa anslutningarna på generatorn och se om det ändrar sig. Akta så inte den stora kabeln kommer emot jord bara, då den antagligen har direktkontakt till batteriets pluspol.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 maj 2021 · 15 199 Inlägg

Följer.
12-13w är ju inget som bör göra något varmt men mycket är det.
Har bilen bagage/motorrumsbelysning?

Ger inte generatorprovet något (jag är tveksam) så ryck säkringar med multimetern inkopplad.

niohundrasexton
23 maj 2021 · 7 Inlägg

Generatorn mätte jag (var ju ganska enkelt 😊), 10 V och 0,0 A. Alltså inga problem med den, generatorn. Eller hur?
Jag nöjde mig med att mäta den grova kabeln, inte den lilla som sitter bredvid, för den går väl till laddningslampan, va'?

Belysning finns i skåpet. Jag har kollat så att dessa släcks när man stänger.

Jag har mätt strömmen och samtidigt ryckt säkringar. Då kunde jag notera varierande grad Ampere, både uppåt och nedåt men bara några tiondelar. Skumt.

Draganordning finns ! Vad kan det tänkas vara för problem med den? Hur kan jag kolla den?

Senast redigerat av niohundrasexton (23 maj 2021)

Utmarks-Loke
23 maj 2021 · 4 978 Inlägg

niohundrasexton skrev:
Draganordning finns ! Vad kan det tänkas vara för problem med den? Hur kan jag kolla den?

Det brukar vara mest på vintern när man backat in i snödrivor och tryckt elkontakten full av salthaltigt vägslask. Men ibland är det så mycket ärg på kontakterna att det blir kortslutning. Men då brukar elkontakten se rätt trött ut på utsidan också, ser den fräsch ut är det knappast värt att öppna upp den.

Brådhis * Voff voff *
23 maj 2021 · 8 599 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

niohundrasexton skrev:
Draganordning finns ! Vad kan det tänkas vara för problem med den? Hur kan jag kolla den?

Det brukar vara mest på vintern när man backat in i snödrivor och tryckt elkontakten full av salthaltigt vägslask. Men ibland är det så mycket ärg på kontakterna att det blir kortslutning. Men då brukar elkontakten se rätt trött ut på utsidan också, ser den fräsch ut är det knappast värt att öppna upp den.

Dessutom... Går det åt 1A konstant där lär den iaf vara ljummen, så egentligen räcker det nog att känna på den...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Utmarks-Loke
24 maj 2021 · 4 978 Inlägg

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:

niohundrasexton skrev:
Draganordning finns ! Vad kan det tänkas vara för problem med den? Hur kan jag kolla den?

Det brukar vara mest på vintern när man backat in i snödrivor och tryckt elkontakten full av salthaltigt vägslask. Men ibland är det så mycket ärg på kontakterna att det blir kortslutning. Men då brukar elkontakten se rätt trött ut på utsidan också, ser den fräsch ut är det knappast värt att öppna upp den.

Dessutom... Går det åt 1A konstant där lär den iaf vara ljummen, så egentligen räcker det nog att känna på den...

Ja, 12W värme borde faktiskt kännas, om det nu inte är mitt i motorblocket eller annan stor järnklump. Om man har värmekamera i mobilen borde man kunna hitta det med den, om man bara väntar ett dygn efter färd så motorn fått kallna ordentligt

niohundrasexton
25 maj 2021 · 7 Inlägg

Jag har faktiskt en värmekamera, en SEEK Thermal, att koppla till mobilen.
Ska pröva den vid tillfälle.

torsen
25 maj 2021 · 5 902 Inlägg

niohundrasexton skrev:
Generatorn mätte jag (var ju ganska enkelt 😊), 10 V och 0,0 A. Alltså inga problem med den, generatorn. Eller hur?
Jag nöjde mig med att mäta den grova kabeln, inte den lilla som sitter bredvid, för den går väl till laddningslampan, va'?

Belysning finns i skåpet. Jag har kollat så att dessa släcks när man stänger.

Jag har mätt strömmen och samtidigt ryckt säkringar. Då kunde jag notera varierande grad Ampere, både uppåt och nedåt men bara några tiondelar. Skumt.

Draganordning finns ! Vad kan det tänkas vara för problem med den? Hur kan jag kolla den?

Kolla om krypström mellan 54G och 31.
54G = ständig ström till t ex husvagn = ungefär klockan 2 på en urtavla.
31 = stom/jord = ungefär klockan 4 på en urtavla.

Edit = kl 16 ändrat till kl 4 = ursäkta anslutningen mellan hjärnan och fingrarna.
B t w så har jag faktiskt ett väggur som är dubbelmärkt 4 & 16.

Senast redigerat av torsen (25 maj 2021)

Brådhis * Voff voff *
25 maj 2021 · 8 599 Inlägg

torsen skrev:

niohundrasexton skrev:
Generatorn mätte jag (var ju ganska enkelt 😊), 10 V och 0,0 A. Alltså inga problem med den, generatorn. Eller hur?
Jag nöjde mig med att mäta den grova kabeln, inte den lilla som sitter bredvid, för den går väl till laddningslampan, va'?

Belysning finns i skåpet. Jag har kollat så att dessa släcks när man stänger.

Jag har mätt strömmen och samtidigt ryckt säkringar. Då kunde jag notera varierande grad Ampere, både uppåt och nedåt men bara några tiondelar. Skumt.

Draganordning finns ! Vad kan det tänkas vara för problem med den? Hur kan jag kolla den?

Kolla om krypström mellan 54G och 31.
54G = ständig ström till t ex husvagn = ungefär klockan 2 på en urtavla.
31 = stom/jord = ungefär klockan 16 på en urtavla.

Hur f-n ser dina klockor ut...? big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
xXSammy
25 maj 2021 · 6 277 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Kolla om krypström mellan 54G och 31.
54G = ständig ström till t ex husvagn = ungefär klockan 2 på en urtavla.
31 = stom/jord = ungefär klockan 16 på en urtavla.

Hur f-n ser dina klockor ut...? :D

Kanske äger en Slow-Watch som mig.. en visare, 24 timmar på ett varv ;)

Senast redigerat av xXSammy (25 maj 2021)

De/Dem
Brådhis * Voff voff *
25 maj 2021 · 8 599 Inlägg

xXSammy skrev:

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Kolla om krypström mellan 54G och 31.
54G = ständig ström till t ex husvagn = ungefär klockan 2 på en urtavla.
31 = stom/jord = ungefär klockan 16 på en urtavla.

Hur f-n ser dina klockor ut...? big_smile

Kanske äger en Slow-Watch som mig.. en visare, 24 timmar på ett varv wink

Iofs sant... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 maj 2021 · 15 199 Inlägg

xXSammy skrev:

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Kolla om krypström mellan 54G och 31.
54G = ständig ström till t ex husvagn = ungefär klockan 2 på en urtavla.
31 = stom/jord = ungefär klockan 16 på en urtavla.

Hur f-n ser dina klockor ut...? big_smile

Kanske äger en Slow-Watch som mig.. en visare, 24 timmar på ett varv wink

Ojdå. Vill ha.

niohundrasexton
16 maj · 7 Inlägg

- Var sitter säkringen för larmet på en Caddy -06 ?
Det är väl en hängsäkring?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang