Elhiss rör sig inte, motor låter

julisj
29 maj 2022 · 27 Inlägg

Har en Volvo V70n från -04 där elhissen i förardörren inte går upp eller ner. Motorn till hissen låter när man trycker på knappen mer verkar gå tungt och inget händer. Kollat alla kontakter vid knapparna och allt ser bra ut.

Någon som vet vad som kan vara fel? Dålig jord? I så fall, var är elhissarna jordade?

Tacksam för svar.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 maj 2022 · 14 007 Inlägg

julisj skrev:
Har en Volvo V70n från -04 där elhissen i förardörren inte går upp eller ner. Motorn till hissen låter när man trycker på knappen mer verkar gå tungt och inget händer. Kollat alla kontakter vid knapparna och allt ser bra ut.

Någon som vet vad som kan vara fel? Dålig jord? I så fall, var är elhissarna jordade?

Tacksam för svar.

Om motorn låter så kan det rimligtvis inte vara jordfel. Det kan vara nåt som gått sönder i mekaniken mellan motorn och rutan,

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
granadadr
29 maj 2022 · 7 268 Inlägg

ELLER att rutan fastnat helt enkelt,, att motorn ej orkar röra på rutan,,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Lucif3r
29 maj 2022 · 2 183 Inlägg

Glidskorna kanske har packat ihop totalt, inte ovanligt med åren. Har den gått lite långsamt/"tungt" innan?

julisj
31 maj 2022 · 27 Inlägg

Lucif3r skrev:
Glidskorna kanske har packat ihop totalt, inte ovanligt med åren. Har den gått lite långsamt/"tungt" innan?

Bilen är ny för mig så svårt att säga tyvärr

husseman
1 juni 2022 · 1 577 Inlägg

Hmm, bara att riva bort dörrsidan o felsöka. Lite WD40 o hjälpa rutan upp o ner, så lär det hoppa igång. Blir motorn varm som fan- så kan den va på väg att lägga av..annars e´det smörj o nya glidskor skadar inte..  Siliconfett fungerar jättebra i rutans ytterspår. Detta fixar min morsa 86 bast, så lycka till..

mvh/Husse

torsen
2 juni 2022 · 7 198 Inlägg

På en JEEP jag tidigare ägt blev del av kuggsegmentet till fönsterhissen, som var av "plast", "tandlöst".
VEHO BIL ville först ha 8.000:- för att åtgärda problemet.
Men tog sedan skadan som "goodwill".
JEEPen var av mig nyköpt hos dem och 3 år gammal = fabriksgarantin utgången.
Tack än en gång VEHO BIL i Kungens Kurva.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang