Överhettning/ vw polo 6n2 1.4 2001

Skrotnisse123
3 juni 2022 · 8 Inlägg

Tjena! Körde min (Polo 6n2 1.4 2001) från sundsvall till hudik några veckor sedan o allt funkade påvägen dit men för att mitt batteri inte skulle dö så höll vi han på tomgången i kanske 30min till vi såg att temp mätare börja blinka (den låg lite över 110°c) så dum som jag var så öppnade jag expansionskärlet och det sprutade vätska överallt. Lät allt kallna och hällde i först oblandad glykol sen färdigblandad tänkte inte att d spelade så mck roll men den började allafall koka på vägen till sundsvall.
Kände på slangarna dagen efter och insåg att ena slangen som går från kylaren in i motorn var hel kall och den andra ovanför som går in till termostaten var kokhet så provade byta termostat och bilen funkade perfekt i 2 dagar ksk t.o.m lite överkyld ibland tills jag åkte till ånge från sundsvall och hade den på tomgången igen en stund runt 10min och den börja koköver igen. Kollade så att fläkten funka och det gör den. Någon som vet vad felet kan vara?

(Nu kan man köra bilen en stund som att den får kylning sen stiger värmen från 90-110 på 20-30sek och den nedre slangen är kall igen som den var innan jag bytte termostat)

Senast redigerat av Skrotnisse123 (3 juni 2022)

simlar
3 juni 2022 · 5 524 Inlägg

Luftficka i kylsystemet som ibland fastnar vid termostaten.
Dom kan vara svåra att få luftat då det inte är något avluftningshål i termostaten, fastnar det då luft runt termostaten så öppnar den inte.

För enklare luftning på mina egna bilar brukar jag borra ett 2mm hål i termostaten och montera termostaten så detta hål blir uppåt.
Det gör ingen märkbar skillnad på motortempen men blir betydligt enklare att få bort luft ur kylsystemet.


Annars är det nog dags att kolla efter avgaser i kylarvätskan om problemet fortsätter trots ordentligt luftat och kylfläkt som blåser tillräckligt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang