Bromspedalen kan tryckas ner hela vägen utan att den bromsar LIGIER IXO DCI 2011, motor: Lombardini DCI Tronic

FelixStj
4 juni 2022 · 5 Inlägg

Hej,
Idag så valde mina bromsar att ge upp.
Jag körde tidigare idag och bromsarna fungerade hur bra som helst, jag kom hem och parkerade mopedbilen i vanlig ordning. När jag nu skulle åka iväg så fanns det inget motstånd när jag tryckte ner bromsen. Det var likadant innan jag startade bilen som efter att jag hade startat bilen. Bromspedalen kunde alltså åka hela vägen ner utan att bilen bromsade eller att jag kände något motstånd över huvudtaget. Om jag däremot tryckte ner bromsen allt vad jag hade så bromsade den ytterst lite. Jag prövade att köra ungefär 30 km/h på en raksträcka och fick då ungefär en 20 meters lång stoppsträcka när jag tryckte ner bromspedalen allt vad jag hade.

Förstår inte hur den kan gå sönder när bilen står stilla?
Om det är någon som har någon aning om vad som har hänt och hur jag kan åtgärda det så skulle det vara till enorm hjälp!
Tack på förhand, //Felix

Skitungen
4 juni 2022 · 199 Inlägg

Inget läckage av bromsvätska under bilen? Hur ser nivån ut i bromsvätske behållaren?

torsen
5 juni 2022 · 7 236 Inlägg

Ena bromskretsen ur funktion.
Har bromsvätskan i behållaren sjunkit till mellanväggen?
I s f förmodligen läckage i den bromskretsen.
För du hade ju (svag) broms med pedalen fullt och hårt nedtrampad.
På BILAR finns varning för bromskretsbortfall.

FelixStj
6 juni 2022 · 5 Inlägg

torsen skrev:
Ena bromskretsen ur funktion.
Har bromsvätskan i behållaren sjunkit till mellanväggen?
I s f förmodligen läckage i den bromskretsen.
För du hade ju (svag) broms med pedalen fullt och hårt nedtrampad.
På BILAR finns varning för bromskretsbortfall.

Hej, jag vet inte hur man kollar bromsvätskebehållaren… vet du ungefär vart jag borde kunna hitta den?

FelixStj
6 juni 2022 · 5 Inlägg

Skitungen skrev:
Inget läckage av bromsvätska under bilen? Hur ser nivån ut i bromsvätske behållaren?

Hej, jag vet inte hur man kollar bromsvätskebehållaren… vet du ungefär vart jag borde kunna hitta den?

Mossan1
6 juni 2022 · 2 823 Inlägg

FelixStj skrev:
Hej, jag vet inte hur man kollar bromsvätskebehållaren… vet du ungefär vart jag borde kunna hitta den?

Oj, NU är det dags att ta fram handboken, för den behållaren är en av dom viktigaste att ha koll på, oavsett fordon.

Under huven, och oftast ett någorlunda genomskinligt kärl med skruvlock längst bak mot kupen ganska precis mitt för där bromspedalen är inne i bilen.

Absolut ingen olja i det kärlet!
Många säger helt felaktigt "Bromsolja" men det heter Bromsvätska.
Bromsvätska är ingen petroliumprodukt alls utan är glykolbaserad. (Vanligast. Finns siliconbaserad också)

Det ska aldrig bli under "Min" i koppen.
Då är något fel, och att bara fylla på och lufta är ingen lösning på felet!

Läckaget MÅSTE fixas innan den är säker att framföras överhuvudtaget. Ens i mopedbilfarter

Senast redigerat av Mossan1 (6 juni 2022)

zzr94092
6 juni 2022 · 4 387 Inlägg

Har du ingen kompis/bekant/äldre på plats som är lite kunniga på "bilar"?

Skitungen
6 juni 2022 · 199 Inlägg

FelixStj skrev:

Skitungen skrev:
Inget läckage av bromsvätska under bilen? Hur ser nivån ut i bromsvätske behållaren?

Hej, jag vet inte hur man kollar bromsvätskebehållaren… vet du ungefär vart jag borde kunna hitta den?

Om du öppnar motorhuven så borde den sitta på förarsidan ovanför bromspedalen smile

torsen
6 juni 2022 · 7 236 Inlägg

Vet du så lite om en så viktig sak som bromsarna och bromsvätskebehållaren, så råder jag dig att FÖRSIKTIGT ta dig till din märkesverkstad.
Har du läst instruktionsboken?
Har du inga kompisar som har moppebil?
(I o f s brukar det vara tjejer som har moppebilar - killarna åker A-traktorer)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang