Volvo b18 bara dog?

orpat
6 juni 2022 · 1 Inlägg

Hej! Bilen som jag undrar om är en Amazon 64:a som körs året om. Efter att bilen stått i ett tält över vintern så var jag tvungen att justera kopplingen(hydralisk). Den är väldigt känslig. Efter att den slirat  vid gaspådrag och justering så skulle jag testa den i en lång flack nerförsbacke. Jag gasade på (inte särskilt mycket) och den slirade fortfarande. Svängde av mot mitt garage och bilen dog. Fick igång den så jag kom nästan fram till portarna sen dog den igen. In och började felsöka. Soppa fick den men det såg grumligt ut. Bytte bägge filtren, tog bort förgasaren och gjorde rent den. Hade renoverat den innan sista besiktningen. Men det var en hel del "bås" i den så till vintern ska jag göra rent tanken ordentligt. Kollade kompet, höga och jämna värden .  Dock ingen gnista! Vad kan ha hänt när jag gasade till för att kolla kopplingen?
Jag kollade spolen men ingen gnista mot gods där heller. Filade brytarspetsarna och gjorde rent anslutningarna till kondingen. Nu vart det gnista och bilen startade ocj gick. Vågar jag lita på att det inte är något annat? Kan eventuell loppa på brytarna kommit vid gaspådrag? Någon som varit med om något liknande?

Senast redigerat av orpat (6 juni 2022)

Utmarks-Loke
7 juni 2022 · 5 836 Inlägg

Brytarspetsarna brukade krångla ofta på gamla bilar, det är något jag inte saknar sedan tändningen blev elektronisk tongue  Du bör också kolla gapet med ett bladmått, det kanske ligger på gränsen till vad som funkar

Mossan1
7 juni 2022 · 2 823 Inlägg

Bränner man brytaren ("Loppa") har man dålig kondensator.  Gammal sanning.
Drar mer för att ladda upp den.

Fila brytaren är en nödlösning.
Vid första start efter att ha stått länge, eller om den inte startar som nu.
Beläggningen på kontakterna är nu bortfilade och den är sämre.

Skaffa ny brytare och kondensaror.
Ställ in brytaren till rätt avstånd och justera därefter tändningen med stroboskoplampa.
(Vakuumslangen ska vara av då)

Minns inte graderna på B18

Byt L
Lock, rotor, alla 5 kablar och stiften så går den säkert bättre också.

Man kan också bränna brytaren om man låtit tändningen vara på med stillastående motor för länge.

Har man förkopplingsmotstånd får man inte koppla förbi det.  Samma sak och även tändspolen tar stryk.
Skall bara kopplas förbi i startögonblicket.

Sen krånglar brytartändningar ibland.
Man gick ifrån det av en anledning.
Frächa grejer är en grundförutsättning.

Senast redigerat av Mossan1 (7 juni 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang