Extremt slitage på bakdäcken

Perrr
12 juni 2022 · 6 Inlägg

Godagens

Gäller Volvo v70 2.0f 2010.

I våras när bakdäcken skiftades var vinterdäcken så slitna på insidan att corden hade nästan gått av.
På båda sidor, extremt  slitage på innersta 2 cm av däcken. Aldrig sett de slitaget någon  gång innan.
Frågan är ju då vilken bussning som är slut. Eller vilka justeringar går att göra?

Senast redigerat av Perrr (12 juni 2022)

granadadr
12 juni 2022 · 7 286 Inlägg

kolla bussningar fram på länkarmen,, denna

https://cdn.autocontent.lv/media/catalo … p.jpg?v=a3

samt att fjädrar dämpare är ok,, jag drar mkt å nöter MKT däck på insidan,, har nu bytt till förstärkta fjädrar bak,, ser förjävligt ut men nöter mindre däck,, mkt vanligt att dessa nöter insida tyvärr. jag kör Mondeo men är samma chassie plus mkt annat på dem smile har NYA sachsdämpare bak som kan avyttras smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Perrr
12 juni 2022 · 6 Inlägg

F..n. den kråglige bussningen också.
Jag har bytt dämpare redan, blev lite bättre höjd på bakpartiet då.
Måste ändå va mycket  toe out som gör att de slits så.
Jag har sett att de går justera undre bärare om mot  centrum av bakaxeln. Kan de va nåt att justera?

Mossan1
12 juni 2022 · 2 796 Inlägg

Bakaxelbussningarna är ett typ-fel på V70 II.
Borde vara lätt att få offert på sådant jobb, och därmed ringa runt för olika prisuppgifter

MrHyde
12 juni 2022 · 647 Inlägg

Perrr skrev:
F..n. den kråglige bussningen också.
Jag har bytt dämpare redan, blev lite bättre höjd på bakpartiet då.
Måste ändå va mycket  toe out som gör att de slits så.
Jag har sett att de går justera undre bärare om mot  centrum av bakaxeln. Kan de va nåt att justera?

Japp, inre bussningen på tvärgående länkarm är toe justering. Dock ska du inte pilla på den själv, lämna in den på hjulinställning först. Dom kan också tala om huruvida bussningarna mår.

Live long, and prosper.
granadadr
13 juni 2022 · 7 286 Inlägg

MrHyde skrev:

Perrr skrev:
F..n. den kråglige bussningen också.
Jag har bytt dämpare redan, blev lite bättre höjd på bakpartiet då.
Måste ändå va mycket  toe out som gör att de slits så.
Jag har sett att de går justera undre bärare om mot  centrum av bakaxeln. Kan de va nåt att justera?

Japp, inre bussningen på tvärgående länkarm är toe justering. Dock ska du inte pilla på den själv, lämna in den på hjulinställning först. Dom kan också tala om huruvida bussningarna mår.

är väl bättre å kolla/byta på bussningen INNAN justering??   så gör då jag smile byter sånt som är tveksamt smile

MrHyde
13 juni 2022 · 647 Inlägg

granadadr skrev:

MrHyde skrev:

Perrr skrev:
F..n. den kråglige bussningen också.
Jag har bytt dämpare redan, blev lite bättre höjd på bakpartiet då.
Måste ändå va mycket  toe out som gör att de slits så.
Jag har sett att de går justera undre bärare om mot  centrum av bakaxeln. Kan de va nåt att justera?

Japp, inre bussningen på tvärgående länkarm är toe justering. Dock ska du inte pilla på den själv, lämna in den på hjulinställning först. Dom kan också tala om huruvida bussningarna mår.

är väl bättre å kolla/byta på bussningen INNAN justering??   så gör då jag smile byter sånt som är tveksamt smile

Om du har en vettig verkstad i närheten som jobbar med hjulinställningar så kan dom garanterat hissa och kolla om dom är dålig i förväg, brukar jag göra om någon frågar. I mån av tid såklart, oftast i utbyte mot en påse bullar eller nåt. smile Men å andra sidan finns det torrbollar som är giriga och ska ta betalt för 5 min jobb också, jag ser det som att man kanske vinner en kunds framtida hjulinställning.

Live long, and prosper.
Blixnabb
13 juni 2022 · 245 Inlägg

Bakvagnsbussningarna som är kass, Volvo handlaren på min ort tog ca 4600:- för byte inkl bussningarna och hjulinställning, tyckte det var prisvärt när man räknade på det då man behöver ett specialverktyg för att pressa dem samt att man fick original kvalité på bussningarna
Var dock till en V60 men samma sak på V70

granadadr
14 juni 2022 · 7 286 Inlägg

Blixnabb skrev:
Bakvagnsbussningarna som är kass, Volvo handlaren på min ort tog ca 4600:- för byte inkl bussningarna och hjulinställning, tyckte det var prisvärt när man räknade på det då man behöver ett specialverktyg för att pressa dem samt att man fick original kvalité på bussningarna
Var dock till en V60 men samma sak på V70

Det tycker jag med, iom det inkluderar hjulinställning smile

Bongo
17 juni 2022 · 31 Inlägg

Hade min bil inne på reparation igår, Passat -12:a, och bytte EGR-ventil och då nämnde dom på verkstaden att bakdäcken var väldigt slitna och trodde det var fel på länkarmen.
Byter man länkarmen då och vad kan det kosta i sånt fall?

Tobzter
17 juni 2022 · 3 145 Inlägg

Är inte det bättre att fråga verkstaden som laga bilen va det kostar ??

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Bongo
17 juni 2022 · 31 Inlägg

Tänkte ifall någon som hade lagat länkarmen kunde svara vad det på ett ungefär kan kosta så man slipper få en smärre chock

granadadr
17 juni 2022 · 7 286 Inlägg

Bongo skrev:
Tänkte ifall någon som hade lagat länkarmen kunde svara vad det på ett ungefär kan kosta så man slipper få en smärre chock

blir ju samma chock vem som än säger summan wink

Nickeboii
17 juni 2022 · 762 Inlägg

De bussningarna är faktiskt inte så jobbiga att byta. Gjorde det i höstas med bilen upphissad på pallbockar. smile

Köpte ett modellanpassat vertyg på ebay för ca 2000:- med frakt, plus 700:- för bussningar från Vparts. Tog ca 2,5 timme att byta allt som allt.

Hade denna videon till hjälp. https://www.youtube.com/watch?v=9Rl69M9tb9c

Lägger in en sökning på från ebay också.
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from … p;_sacat=0

Sen måste du ju såklart göra hjulinställning med. Så ca 4000kr om du ska göra det själv.

Lämnar du in det så får du ofta hjulinställning inkluderat i kostnaden. Bilia ville ha 5400:- för att byta på båda sidor, inkl. hjulinställning. När jag frågade efter pris i höstas. smile

MVH

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang