2012 Citroen C4 1.6HDI 112HK. Hackar på växel 4,5 & 6 över 2000rpm.

Underdog
28 juni 2022 · 170 Inlägg

Som rubriken. Det hackar på motorvägen, den går knappt över 120km/h och omkörningar är i princip omöjliga.

För 2 månader sedan rasade alla spridare av okänd anledning. Verkstad bytte 3st och kunde rädda en som skickades till en firma som rengjorde och bytte packningar osv på den. Efter vi hämta bilen så hacka det på motorväg vilket vi sa till verkstaden men efter dom felsökt bränsletryck så sa dom att det visar inget fel, inte heller felkoder.

Nu storserva jag bilen på annan verkstad som bytte kamrem, vattenpump alla filter osv men problem med hacket kvarstår (de var tid för byte av kamrem bilen har rullat 12k).

Bilens tomgång är stadig vid stillastående. Startar direkt när man vrider nyckeln. Luktar inte konstigt. Går nästan normalt i stadskörning, känns som den tappat lite kraft men hackar inte förän högre rpm.

Vad kan det vara? Någon som haft liknande?

Presidento Of World
28 juni 2022 · 3 326 Inlägg

Är partikelfilter bytt? Intervall på 10 000mil eller mer beroende på årgång (kommer inte ihåg med exakt)

Bränslefilter är relativt vanligt också.

Sen kan den renoverade spridaren vara dålig också, är rätt känsliga och dieseln med massa tillsatser hjälper inte på redan känsliga sådana.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
zemet
28 juni 2022 · 4 038 Inlägg

Rent spontant tycker jag det låter som vatten i bränslefiltret. Det ger dem symptomen.
Har du kört nästan slut på diesel?
Då är det nog skräp eller vatten i filtret som är problemet.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Underdog
28 juni 2022 · 170 Inlägg

Presidento skrev:
Är partikelfilter bytt? Intervall på 10 000mil eller mer beroende på årgång (kommer inte ihåg med exakt)

Bränslefilter är relativt vanligt också.

Sen kan den renoverade spridaren vara dålig också, är rätt känsliga och dieseln med massa tillsatser hjälper inte på redan känsliga sådana.

Partikelfiltret är inte bytt, visste inte det fanns intervaller på den.

Bränslefiltret vet jag inte när den byttes, jag ägt bilen 1.5år och jag har inte bytt den någon gång iaf.

Borde inte en fel spridare ge felkod för missfire?

Underdog
28 juni 2022 · 170 Inlägg

zemet skrev:
Rent spontant tycker jag det låter som vatten i bränslefiltret. Det ger dem symptomen.
Har du kört nästan slut på diesel?
Då är det nog skräp eller vatten i filtret som är problemet.

Bränslefiltret kommer jag ordna byte på, relativt billigt om det skulle vara den.

Ja det har hänt att bilen hamnat på reserven inför tankning ett par gånger.

xXSammy
28 juni 2022 · 6 569 Inlägg

nya eller begagnade spridare?

De/Dem
Underdog
28 juni 2022 · 170 Inlägg

xXSammy skrev:
nya eller begagnade spridare?

3st nya Bosch

Brådhis * Voff voff *
28 juni 2022 · 10 278 Inlägg

Underdog skrev:
Som rubriken. Det hackar på motorvägen, den går knappt över 120km/h och omkörningar är i princip omöjliga.

För 2 månader sedan rasade alla spridare av okänd anledning. Verkstad bytte 3st och kunde rädda en som skickades till en firma som rengjorde och bytte packningar osv på den. Efter vi hämta bilen så hacka det på motorväg vilket vi sa till verkstaden men efter dom felsökt bränsletryck så sa dom att det visar inget fel, inte heller felkoder.

Nu storserva jag bilen på annan verkstad som bytte kamrem, vattenpump alla filter osv men problem med hacket kvarstår (de var tid för byte av kamrem bilen har rullat 12k).

Bilens tomgång är stadig vid stillastående. Startar direkt när man vrider nyckeln. Luktar inte konstigt. Går nästan normalt i stadskörning, känns som den tappat lite kraft men hackar inte förän högre rpm.

Vad kan det vara? Någon som haft liknande?

På vilket sätt "rasade" spridarna? Alltså, vad hände med dom som gjorde att tre av dom inte gick att renovera ens? Läckte dom? Fulla med skräp? Annat problem?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Underdog
28 juni 2022 · 170 Inlägg

Brådhis skrev:

Underdog skrev:
Som rubriken. Det hackar på motorvägen, den går knappt över 120km/h och omkörningar är i princip omöjliga.

För 2 månader sedan rasade alla spridare av okänd anledning. Verkstad bytte 3st och kunde rädda en som skickades till en firma som rengjorde och bytte packningar osv på den. Efter vi hämta bilen så hacka det på motorväg vilket vi sa till verkstaden men efter dom felsökt bränsletryck så sa dom att det visar inget fel, inte heller felkoder.

Nu storserva jag bilen på annan verkstad som bytte kamrem, vattenpump alla filter osv men problem med hacket kvarstår (de var tid för byte av kamrem bilen har rullat 12k).

Bilens tomgång är stadig vid stillastående. Startar direkt när man vrider nyckeln. Luktar inte konstigt. Går nästan normalt i stadskörning, känns som den tappat lite kraft men hackar inte förän högre rpm.

Vad kan det vara? Någon som haft liknande?

På vilket sätt "rasade" spridarna? Alltså, vad hände med dom som gjorde att tre av dom inte gick att renovera ens? Läckte dom? Fulla med skräp? Annat problem?

Jag vet faktiskt inte, fick luddigt svar av verkstaden att "dessa motorer är dåligt byggda och allt kan gå sönder". Pallade inte tjafsa så bad han fixa det bara

xXSammy
28 juni 2022 · 6 569 Inlägg

Nja, 1.6 PSA maskinen är (oftast) skottsäker, däremot har de en för hög tolerans på spridarnas öppningstider så de sätter sällan felkoder på dem fast de är dåliga

Leak-back test kan avslöja dåliga spridare eller så är det oscilloskop som gäller för att mäta de digitala signalerna
Tyvärr skeptiskt till att >mekaniskt< renovera spridare som >elektroniken< går sönder i.. Att kontrollera/åtgärda att den håller tätt hjälper ju inget om de inte öppnar tillräckligt

Sen att den misständer direkt efter hämtning så är det också tveksamt om det sitter rätt spridare i (Visserligen är det BOSCH spridare från början) eller om det ens är inprogrammerade.
Alternativt som nämnt ovan.. Att den "renoverade" spridaren är defekt.

De/Dem
Underdog
28 juni 2022 · 170 Inlägg

xXSammy skrev:
Nja, 1.6 PSA maskinen är (oftast) skottsäker, däremot har de en för hög tolerans på spridarnas öppningstider så de sätter sällan felkoder på dem fast de är dåliga

Leak-back test kan avslöja dåliga spridare eller så är det oscilloskop som gäller för att mäta de digitala signalerna
Tyvärr skeptiskt till att >mekaniskt< renovera spridare som >elektroniken< går sönder i.. Att kontrollera/åtgärda att den håller tätt hjälper ju inget om de inte öppnar tillräckligt

Sen att den misständer direkt efter hämtning så är det också tveksamt om det sitter rätt spridare i (Visserligen är det BOSCH spridare från början) eller om det ens är inprogrammerade.
Alternativt som nämnt ovan.. Att den "renoverade" spridaren är defekt.

Måste spridarna programmeras in mot bilen? Tror inte han gjorde det 😵

Ska kolla med annan verkstad efter bränslefilterbyte om dom kan felsöka spridarna närmare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang