30 juni 2022
Trådstartare
Hej!
Jag håller på att bli tokig på en av mina gamla bilar som beter sig som att den drar tjuvström fast när man mäter upp strömmen så gör den inte det. Låter man bilen stå ett par dagar så klickar startmotorn när man försöker starta. Dock fungerar innerbelysningen och alla lampor osv på instrumentbrädan tänds. Det ända sättet att få bilen att starta efter en veckas stillestånd är att koppla bort batteriet under den tiden. Då funkar det klockrent att dra igång den.
Jag har som sagt provat att mäta upp strömmen mellan batteriets pluspol och pluskabeln och får då fram en ström på 0,01 Ampere när alla strömförbrukare i bilen är avstängda. Öppnar man exempelvis en dörr så att innerbelysningen tänds hoppar strömmen upp till ca 1,3 Ampere. Vad jag kan läsa mig till så är en acceptabel tjuvström på en bil upp till ca 0,2-0,3 Ampere så de 0,01 Ampere som jag mäter fram borde inte kunna suga ut batteriet?
Vad tror ni problemet är? Kasst batteri? Kass startmotor? Kommer inte ihåg riktigt när batteriet byttes men det kanske är 5-6 år sedan. Det är på 56Ah. Detta problemet med klickande startmotor har dock hållit på i 2-3 år.
Det som är så förbryllande är ju att bilen funkar att starta efter ett längre stillestånd om man bara kopplar bort batteriet. Således borde det ju inte tyda på att batteriet är kasst men samtidigt är 0,01 Ampere i tjuvström för lite för att dra ur batteriet?
Tips?