3228
Sök

Bilen blir varm och låter

1 Inlägg
14 juli 2022
Trådstartare
Hej alla och tack för medlemskap i forumet.

Bilen som det handlar om är en Skoda Felicia LX 2001 som jag haft i snart två år. Den är sparsamt körd och har tidigare haft två ägare. Den senaste skötte om bilen som den vore ett litet barn.

Är lite desperat nu då båda de mekanikerna jag brukar anlita är på semester... och jag är ingen fena på bilar, tyvärr.

Hursomhelst, efter körning, och det behöver inte vara någon långvarig sådan, så blir motorn väldigt varm och efter att bilen stängs av låter den väldigt mycket, som ett helt tröskverk. Pågår ca fem minuter efteråt. Har det något med kylningen att göra, eller annat?

Tack på förhand.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 355 Inlägg
14 juli 2022
Jan-Olov skrev:

Bilen som det handlar om är en Skoda Felicia LX 2001 som jag haft i snart två år. Den är sparsamt körd och har tidigare haft två ägare. Den senaste skötte om bilen som den vore ett litet barn.

Är lite desperat nu då båda de mekanikerna jag brukar anlita är på semester... och jag är ingen fena på bilar, tyvärr.

Hursomhelst, efter körning, och det behöver inte vara någon långvarig sådan, så blir motorn väldigt varm och efter att bilen stängs av låter den väldigt mycket, som ett helt tröskverk. Pågår ca fem minuter efteråt. Har det något med kylningen att göra, eller annat?

Tack på förhand.

Om den blir onormalt varm så kan det fattas kylvätska eller så kan termostaten fastna i stängt läge. Ljudet efteråt när du stängt av motorn kan vara knäppningar i t.ex. avgassystem tillsammans med den/de termostatstyrda kylfläktarna som går en stund efteråt. Om motorn blir onormalt varm så kanske fläktarna går längre än dom brukar göra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 303 Inlägg
14 juli 2022
Finns det tempmätare i bilen? Varingslampa?

Tröskverk? Eftertänder den och vill inte stänga av sig eller knakar och knäpper det i motorn? Eller..?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
301 Inlägg
14 juli 2022
Har du kollat vätskenivån i kylaren? Om du inte vet hur man gör, åk till en bemannad bensinstation och be om hjälp med detta.

* Voff voff *
10 987 Inlägg
15 juli 2022
Jan-Olov skrev:

Tack på förhand.

Hur varm är "väldigt varm"? Indikeras detta på panelen tex genom onormalt hög temp på tempmätaren eller är det mer en känsla? :-)

Att det låter efter körning kan vara normalt när det är så pass varmt som det är nu, det är då kylfläkten som går en stund efter körning för att få ner temperaturen.
Senast redigerat av Brådhis (15 juli 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök