Speeduino (eller liknande?) till båtmotor (Volvo Penta AQ145) för att slippa förgasare?

Brådhis * Voff voff *
20 juli 2022 · 10 277 Inlägg

Idag sitter det dubbla Solex PAI44, och det tycker säkert vissa om. Själv avskyr jag förgasare... Motorn är i grunden en Volvo B23A, fast med andra förgasare.

Så jag funderar på om man skulle kunna köra med tex Speeduino och en fuelrail spridare från en vanlig B230F?

Jag är dock inte någon expert på eftermarknadsstyrsystem så ni får ha överseende med det, men min tanke är iaf följande:

* Fuelrail + spridare samt insug från en vanlig B230F (LH 2.2 eller 2.4).

* Fördelare från en 240 med LH 2.2 för att få triggersignal utan större ingrepp.

* Speeduino för att styra detta... Antar jag? Men sen då? :-) Det är här ni får hjälpa mig lite nu...

* Ett problem är att lambdasonden kommer hamna i avgaslimpan som ju kyls med utgående kylvatten. En rätt tråkig miljö för den. En variant är att sätta lambdan så långt in som möjligt, vid ettans utblås. Detta ger ju en ganska ok miljö, men tyvärr då bara info om hur en cylinder jobbar...

Motorn är iaf idag ett B23-block och en nyrenoverad 531-topp. Original ger Solex:arna 138 hk och det vore ju fint om det gick att få ut något liknande. Är det möjligt tror ni?

Så... Kom med idéer och tankar här nu. Ska man ge sig på det här eller bara hålla sig till förgasarna? Kommer jag någonsin få det att funka utan att vara expert på detta? tongue

Koppla elen är inget problem, det som oroar mig är mappning osv... Nu är det iofs en båt och dessutom ingen turbo, men ja, det kan ju gå lite hursom tänker jag. wink Eller finns det kanske färdig mappar att utgå ifrån?

Det behöver inte bli bättre eller snålare egentligen, det är mest som en kul grej och för att dels slippa förgasarna och dels för att ha något "eget" i båten och i förlängningen kanske kunna köra tex en skärm istället för motorinstrument osv. smile

Tittat lite på denna:

https://diy-efi.co.uk/product/c2c

Senast redigerat av Brådhis (20 juli 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang