Snåla bilar som inte ger tillräckligt mycket värme till kupévärmaren?

d-b
23 juli 2022 · 541 Inlägg

Jag har läst biltester ett par gånger av bilar som varit så snåla att motorn inte givit tillräckligt med överskottsvärme för att det skulle räcka på vintern. Istället har de utrustats med en extra "värmare". Kan tyvärr inte komma ihåg vilken/vilka bilar det handlade om, men jag gissar på dieselbilar med miljöinriktning. Kanske var 5-10 år sedan jag såg dessa artiklar. Någon som minns vad det var för modeller?

Tack.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juli 2022 · 14 060 Inlägg

Dom flesta lågfriktionsdieslar är nog så.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
d-b
23 juli 2022 · 541 Inlägg

Vettemannen skrev:
Dom flesta lågfriktionsdieslar är nog så.

/Benny

Kan du ge något exempel? Diskuterar saken med någon som inte tror mig.

Tack!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juli 2022 · 14 060 Inlägg

d-b skrev:

Vettemannen skrev:
Dom flesta lågfriktionsdieslar är nog så.

/Benny

Kan du ge något exempel? Diskuterar saken med någon som inte tror mig.

Tack!

Min Ford Connect 2017 som jag har på jobbet är en sån som bör ha hjälp av en dieselvärmare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Xebers76
23 juli 2022 · 2 275 Inlägg

Saab 9-3 ng TTID har extra värmare (som dessutom ofta går sönder, enligt en SAAB-kunnig kollega) som den tydligen förlitar sig på ganska rejält. Dem har tillomed en lampa på instrumentpanelen för just värmaren.

Personligen har jag bara ägt en enda Dieselbil, den klarade inte att hålla uppe värmen på vintern om man stod på enbart tomgång vilket var störigt när man skulle tina upp rutorna. Vid körning räckte värmen utan problem. Bilen i fråga var en väldigt ovanlig Honda Accord 2006  (diesel-modellen är ovanlig) så kanske inte så relevant.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juli 2022 · 17 486 Inlägg

Har en Hyundai i10 -22 som vi skaffade i höstas. Den får köras rätt hårt på morgonen en kall vinterdag så kommer värmen bra. Bensin. Annars blir värmen sådär. Lägga ur D på växellådan och växla manuellt. Ska se till hösten om man kan köra AC och återcirkulation för värmens skull. Inte tänkt på det innan i sommar då återcirkulation fungerar bra för att kyla ner bilen med AC på. Men samma där. Lite varv på maskin...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Robban_F Avstängd
23 juli 2022 · 301 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har en Hyundai i10 -22 som vi skaffade i höstas. Den får köras rätt hårt på morgonen en kall vinterdag så kommer värmen bra. Bensin. Annars blir värmen sådär. Lägga ur D på växellådan och växla manuellt. Ska se till hösten om man kan köra AC och återcirkulation för värmens skull. Inte tänkt på det innan i sommar då återcirkulation fungerar bra för att kyla ner bilen med AC på. Men samma där. Lite varv på maskin...

Ska det vara nödvändigt att alstra extra värme med "varv på maskin" med en Ottomotor med verkningsgrad på max 30% (bensin), resten (70%) är värmeförluster!

Nej!

Senast redigerat av Robban_F (23 juli 2022)

Xebers76
23 juli 2022 · 2 275 Inlägg

När jag gick fordon för ca 10 år sedan sa man att verkningsgraden på bensinmotorer var ca 40-45%. Borde vara ännu bättre nu?

30% låter ju lite galet i mina öron tongue

Robban_F Avstängd
23 juli 2022 · 301 Inlägg

Xebers76 skrev:
När jag gick fordon för ca 10 år sedan sa man att verkningsgraden på bensinmotorer var ca 40-45%. Borde vara ännu bättre nu?

30% låter ju lite galet i mina öron tongue

Vilken skola har du gått i? Dina siffror är rena fantasierna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ottomotor

Presidento Of World
23 juli 2022 · 3 329 Inlägg

Mitsubishi grandis 2.0 D-iD har en "heat" knapp till höger om ratten som är en extra värmekälla, typ en brödrost..

Googla


Edit:

https://www.google.com/search?q=mitsubi … j0TbKwxG8M

Senast redigerat av Presidento (23 juli 2022)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang