Skoda fabia 6Y2 Instrumentkluster

bairex
27 juli 2022 · 2 Inlägg

Hej,
Har en Skoda Fabia 2002 som helt plötsligt dog halva instrumentklustert när jag körde. Det var hastighetsmätaren+ Bensinmätaren och yttertempgivaren.
Allt hände samtidigt. Provade och köpa ett nytt kluster samma problem, eldade upp kretskortet efter ca 15-20min.

I instrumentklustret så har bilen bränt av en bit av elledning som kommer från Pin32 på kretskortet.
Enligt OBD2 läsare så är det avbrott/kortslutning på både yttertempgivaren och bränslegivaren.
Det stora problemet dock är att hastighetsmätaren inte fungerar och därav så tänds motorlampan. Det andra hade jag kunnat leva med.

Jag har felsökt det mesta jag kan komma på i bilen.

Alla tankar och förslag är Välkomna.

Jesper328
27 juli 2022 · 2 333 Inlägg

Med tanke på att du både grillar kablar och mätarhus så har du kortslutning i kablaget upp till mätarhuset, eller i kontakten.

Kan ej vara behjälplig med ett kretsschema just nu, men ta mätarhuset och gå in på google och sök på tillverkare + modellnummer + pinout.
Sen får du mäta kontakten i bilen mot kretsschemat och se om du har spänning där det ej skall vara spänning.

Senast redigerat av Jesper328 (27 juli 2022)

Up the RA
bairex
31 juli 2022 · 2 Inlägg

Har nu felsökt lite mer, hittade en kabel som var riktigt toast. Har bytt denna och nu kvar står felen ingen Hastighetsmätare, bränslemätare och ingen yttretempsgivare. (OBD säger att både bränsle och yttertemp är kortslutna antigen till plus eller avbrott). OBD känner inte av någon signal från hastighetsmätaren. Bränslemätare har 260 ohm från instrument till + matning och 200 ohm från instrument till jord. Yttertempgivaren ligger på stadigt ca 8,5V och utan spänning 1,3Kohm.

Har någon nån ide, Hastighetsgivaren är ju prio då det är vad bessning kan gnälla på. Men alla ideer är välkomna. Finns det CAN-buss på Skoda Fabia 2002?

Senast redigerat av bairex (31 juli 2022)

Jesper328
1 augusti 2022 · 2 333 Inlägg

Och då är ju frågan varför kabeln var grillad.
Det räcker inte med att byta självaste kabeln, det är bara att bota ett symptom och ej orsaken.
Vet vi vilken kabel det var, förresten?

Mätt i kontaktstycket;

Ring/summra mellan alla stift och se om du har kontakt mellan två eller flera stift/kablar som ej skall ha kontakt med varandra.
Har du lagom spänning där det skall vara, och inget där det ej skall vara?
Har du jord där det skall vara, och har du belastat jorden med en lampa?

Rent spontant känns det som att felet ligger mellan säkring och instrumenthus.
Skavd kabelstam?
Råttor?

Är ingen hejare på VW, men tror inte att du har canbus på den där.
Har du två tvinnade kablar upp till instrumenthuset så är det can.
Skall vara runt 60ohm mätt mellan de två kablarna isåfall, och runt 2.5V.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang