Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift GTi-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om litegrann.
  • 112 Följare
  • 220 520 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 september
Cassius Hobbymekaniker
18 juli · 460 Inlägg

Kul att det går framåt smile

På temat att det jävlas kan jag komplettera med en egen historia igen så du inte känner att det bara jävlas för dig smile

Efter att ha passerat SFRO 1, 2 samt bullerprov och regbesiktning (de tre sistnämnda inom loppet av 15 dar) hade jag bara kontrollbesiktningen kvar på min C Kadett med Alfa sexa för att få köra lagligt i 2 år! smile

Inte ens en timme före kontrollbesiktningen rasar slavcylindern till kopplingen... Då jag inte byggt dit den själv visste jag inte hur den var monterad och väl ute så ser jag att jag kommer behöva hitta någon som kan planfräsa sätet i kopplingssvepet om jag ska kunna få det tätt.  Detta upptäcktes onsdag i vecka 28. Industri och bygg har ju i regel semesterstängt antingen 27-30 eller 28-31..

Där rök den semesteråkningen smile men det är bara att tugga vidare, tänkte passa på å göra en del av de uppgraderingarna som var tänkta att ta efter kontrollbesiktningen under tiden. wink

Kämpa på! Slutresultatet kommer vara värt både mödan och väntan smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
martinhejdesten
29 juli · 451 Inlägg

Såå trist att höra! Men sådant hör väl till och är väl mer regel än undantag när man bygger eget. Men under processens gång håller man ju tummarna många gånger så hårt att blodtillförseln inte är hälsosam, haha!

Ja, tyvärr är det mesta av det bästa stängt under sommaren. Trist att man hamnar i sådana situationer just då.

”Gottisen” här på Garaget.org har gjort ett bygge liknande mitt, men då körde SFRO sönder hans motor vid deras test. Surt.

Jag följer @minicooperswed på Instagram. Han lägger upp trevliga bilder och videos på sin Mini med Martini-tema. Man är så sugen på att cruisa med honom och hans gäng när de träffas. Ska bli ett sant nöje när jag är klar med min hundkoja. Eventuellt blir det en sväng till Köpenhamn inom kort för att se fräsiga kojor i Copenhagen City Race.

Jag har ännu inte hört något från JE Pistons i USA men hoppas de håller vad de lovar - leverans i augusti. Sen hoppas jag att Malmö Motorrenovering inte är alltför uppbokade i augusti-september sett till borrning mm.

Nu är det hyfsat väder så då ska jag nog hinna med att skära klart skärmbreddarna och montera dem. Sen är det bara motorn kvar. Eller hundratalet detaljer till som man i all naivitet glömt bort, haha!

Senast redigerat av martinhejdesten (30 juli )

martinhejdesten
5 augusti · 451 Inlägg

Kortaste inlägget hittills: Kolvarna är på väg från USA! Med båt, oh no! Leverans om två veckor. Den som väntar på något gott…

martinhejdesten
10 augusti · 451 Inlägg

Malmö Motorrenovering har nog hittat felet – packningen till reduceringsventilen satt inte rätt och gjorde med största sannolikhet att funktionen påverkades, dvs stod i öppet läge. Ska bara blicka ut mot Atlanten med kikare och se vart kolvarna är just nu. Hoppas inga isberg ställer till det under sommaren, haha!

Hunted Jackass
11 augusti · 773 Inlägg

martinhejdesten skrev:
Malmö Motorrenovering har nog hittat felet – packningen till reduceringsventilen satt inte rätt och gjorde med största sannolikhet att funktionen påverkades, dvs stod i öppet läge. Ska bara blicka ut mot Atlanten med kikare och se vart kolvarna är just nu. Hoppas inga isberg ställer till det under sommaren, haha!

Tänker att du kanske är glad att få veta vad som orsakade det hela iaf? Slipper du grubblet.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
martinhejdesten
11 augusti · 451 Inlägg

Exakt, Hunted. Sen får man hoppas att de inte hittar mer fel. Vore trist att montera ihop allt nytt igen och så är det fel till som inte upptäcktes. Men känner jag MMR rätt så har de stenkoll. Känns bra!

martinhejdesten
17 augusti · 451 Inlägg

I'm in heaven!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ed8b58a868a4f8464bd6cc42ca1b8523.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ca9d6b488c050424ad11921fe3a1bee8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-33a365050094ffe2aa87eb20722c6a08.jpg

Lucif3r
18 augusti · 1 498 Inlägg

Yey! Nu får vi hoppas att renoveringen och hopbygget av motorn går fort så du får fortsätta bråka med kojan big_smile

Senast redigerat av Lucif3r (18 augusti )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
18 augusti · 4 427 Inlägg

Bil-porr på högsta nivå!
Det kommer bli kanon denna gången 💪🏼

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
martinhejdesten
18 augusti · 451 Inlägg

Exakt! Lämnade rubbet till MMR idag. De visade också vad felet var. Låsringen till reduceringsventilen satt inte i sitt spår (satt i mynningen, inte 5 mm längre ner i spåret), vilket ledde till att fjädern inte var ihoptryckt nog och därmed inte jobbade upp något tryck eftersom det fanns en glipa/läckage hela tiden.

De frågade också litegrann om motorn och jag stod bara där som ett frågetecken. Jag förstår ”slim to nothing” när det kommer till Swift-motorn. Jag kan nog allt om kojan, men inget om motorer.

Jag tog därför beslutet att de sätter samman allt, med prylar de införskaffar och gör oljetryck mm. Ser över samtliga oljekanaler innan förstås och ser till att toppen också blir bra. Då kan de lämna garanti på motorn. Nu. Vill. Jag. Bara. Få. Den. Att. Fungera.

Så det så.

MMR kommer att göra det riktigt bra! De hade extremt mycket att göra. Jag trodde det borde vara lågsäsong nu, men icke. Så är det när man är proffs på det man gör. Blir klart om cirka två månader då det är en liten motor, sa de.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ef77075e8b3d0061fef15592dd443e21.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bd3ced9789cd03a471930a4018b53146.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (18 augusti )

Lucif3r
19 augusti · 1 498 Inlägg

Mmm... Lagom irriterade att en sån liten sak kan orsaka sådana katastrofala fel.

Så... Hur många oljetrycksmätare kommer du montera i kojan nu? 2? 3? 10? big_smile
Jag skulle ju iaf vara ohälsosamt nojjigt över oljetrycket om något liknande hade hänt för mig tongue

martinhejdesten
19 augusti · 451 Inlägg

Tankarna går tillbaka till den tragiska olyckan med rymdfärjan Challenger som exploderade kort efter start. En liten o-ring som felade. Kan ni fatta?

Lucif3r… hehe, OM jag är nojig? Menar du? Jo, det lär minsann bli en extra i alla fall. Och som sagt, att en sådan liten låsring kan leda till ett haveri med allt vad tid, pengar och inte minst försening det har inneburit. Galet. Allt hände den 10 mars. Nu har augusti snart passerat. Men nu trycker vi på Play-knappen igen – efter 23 veckor.

Senast redigerat av martinhejdesten (19 augusti )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
19 augusti · 4 427 Inlägg

Bara skaffa en gigantisk typ "shift light" o koppla till oljetrycksgivaren!
Om kupén plötsligt ser ut som ett enda stort stoppljus är det bara o vrida av 😆

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
eastmotorsport -sommar ska de va....
19 augusti · 4 472 Inlägg

Bra att felet upptäcktes. Då låsringen satt så fel kunde den ju faktiskt kunnat hoppa därifrån helt o hållet också. Har du koll på vem som monterat låsringen fel?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Hunted Jackass
20 augusti · 773 Inlägg

Tänker att det är i sig en värdehandling för bilen att låta en firma montera ihop den så länge du sparar kvitton och dokumentation. Kanske kommer en dag du vill ge dig på ett nytt projekt!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
martinhejdesten
2 september · 451 Inlägg

Såja, igår var det dags för utflykt till Malmö Motorrenovering. Igen. Denna gång för att lämna de sista motordelarna för att de ska kunna montera och försegla motorn och därefter testa oljetrycket. De skulle sätta igång med att fixa min motor nästa vecka lät det som. Yes, nu är vi på gång!

Ja, nu vill jag få den ihopmonterad och testad innan jag petar ner den i motorrummet på nytt. Kvittona är noggrant samlade och ligger på hög. Nästan lika högt som Eiffeltornet. Ska man skratta eller gråta?!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-950b1e7bec9c4111eabcbd2ba768d5b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-318bbbe3c1ec308d65e9c61da3b004ea.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (2 september )

eastmotorsport -sommar ska de va....
2 september · 4 472 Inlägg

Fortfarande lite nyfiken på hur låsringen till reduceringen hamnat fel. Kan motorn ha varit körd så tidigare?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
6 september · 451 Inlägg

Statusuppdatering: MMR ringde igår morse och väckte mig. De var minsann på hugget och ville ivrigt börja med min motor. Härligt att höra! De hade lite funderingar gällande kamaxlarna och dess specifikationer.

Nedanstående är någon form av försök till att återskapa samtalet. För mig var det rena grekiskan, men jag lär mig!

Jag hade nämligen skickat med ett papper jag hade fått av Agap när de hade slipat om kamaxlarna. Jag har hydrauliskt ventilarrangemang, dvs oljetrycket justerar spelet. Men enligt Agap's spec så var de slipade utefter en Mekanisk tryckare. Tveksamt om det blir någon större skillnad mellan varm och kall motor, eventuellt sämre tomgång. Men ingenting som kan gå sönder vid drift.

Andreas nämnde att det är kanske en idé att införskaffa ställbara kamdrev för att ha möjligheten till att göra finjusteringar och därmed laborera för att få bäst effekt vid ett visst varvtal.

Vad har ni för erfarenhet?

Eastmotorsport, vet ej huruvida låsringen har hamnat så fel. Kan ju vara så att när jag lämnade in motorn efter att den hade skurit att Befra Motor har plockat ner motorn och även oljepumpen och eventuellt kikat på reduceringsventilen, men inte satt dit låsringen ordentligt efteråt. Men då var ju skadan redan skedd. Så jag vet faktiskt inte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a6d20b0ebfe48d76e9a93f85f9098fae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c2bf982a5aa8ed1b0960887ea38fa3a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1cc3764d997d95d4e17912b8f30bfb9c.jpg

eastmotorsport -sommar ska de va....
6 september · 4 472 Inlägg

Skönt att det går åt rätt håll med motorn nu. Min tanke var att kanske den tidigare motorrenoveraren hade satt fel och du skulle kunna hävda det och bli kompenserad.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
20 september · 451 Inlägg

Såja, inom kort ska jag ro ut på sjön, närmare bestämt vid 11°21′N 142°12′Ö / 11.350°N 142.200°Ö och dumpa motorn. Hoppas Marianergraven, typ 11034 meter, är djup nog.

Malmö Motorrenovering ringde nämligen igår. Och skickade dessa tre bilder. Vad mer kan gå fel med den där motorn? Kilen till vevaxeln trillade nämligen ur när de hanterade motorn. Kilspåret var totalt kass, likaså kilen förstås. Den var epoxylimmad för att sitta fast. Men vad i ”beep”?!

Vad säger ni? Försöka svetsa och slipa ett hyfsat kilspår eller skaffa helt ny vevaxel? Det här eländet tar ju aldrig slut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f2a500edc6ab36ae8ac8b5f10ab409d8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-50c607cf02f01fae1c0f732c71bfc6e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1fcad3481b077315c0f67716b0b1cb01.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (20 september )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang