Gjutform i glasfiber!!

_Ozzy_
28 juni 2009 · 186 Inlägg

Okej, min evo stötfångare som jag då har arbetat med sen maj förra året var ju klar och redo att gjutas av nu i januari, men som vissa vet så gick ju allt åt helvete. Kortfattat så fick jag hacka loss formen bit för bit med en mejsel. Jag har hållt på relativt mycket med glasfiber nu, har lyckats någelunda med att gjuta av en sidokjol, men känns alltid som att de ska strula med gelcoaten, dvs att en del vill sitta kvar på formen, den reser sig och liknande. Sen vill inte biten lossna från formen o.s.v.

Så nu ber jag kunniga, snälla! Berätta för mig punkt till punkt hur jag ska göra för att få en lyckad form? sad

offarn Blästrare LITAB LACK
28 juni 2009 · 325 Inlägg

vill bara undra ... har du vaxat gjutformen för annars så kan du få detta fenomen

Senast redigerat av offarn (28 juni 2009)

Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda....!!
BMW 325 "T5Rwd" (1992)
Seat ibiza (2003)
_Ozzy_
28 juni 2009 · 186 Inlägg

Oohh ja... Men vet inte om jag gör något fel mellan stegen, om man ska låta vaxed "härda" någon timme, om man ska använda både vax och släppmedel. Och sen när det gäller gelcoaten, om man ska pensla på den och sen direkt börja lägga på glasfiber, eller om den helst ska vara torr? Och sen kan jag inte begripa varför gealcoaten bröjar krakilera när man penslar på polyester? Är ju en massa sånt jag inte vet, har liksom bara testat mig fram, och de blir ju inte dessa felfria resultat som jag har sett att många andra har fått här inne :S

Decibel
28 juni 2009 · 2 911 Inlägg

Många missar att vaxa, nu menar jag inte ett lager vax utan 10-15 lager.
Sen missar också många vilket vax, ju pissigare vax, ju fler lager får du köra. 5-10-15 lager så snackar vi carnuba-vax av hög kvalite.
Biltemavax = 20-30 ... flaskor tongue

Sen släppmedel är också en viktig del, tänk på att polyestern "brinner" så det kommer härda fast om du slarvat med vax och släppmedel.

Både vax och släppmedel köper du lättast på närmsta båttillbehörsaffär. INTE biltema.
Samma med polyester och glasfiber/twill, INTE biltema.
Gelcoaten kan ersätta PVA (släppmedel) men jag skulle inte rekommendera det.

Sen kommer det säkerligen 20 fåntrattar nedanför som sanneligen använt biltema utan problem. Sure, fortsätt med det. Grejjen är att de som förespråkar biltemas polyester och glasfiber inte har provat riktiga grejjer, det är skillnad som natt och dag i både härdning och applicering.

Mitt tips
Vaxa formen cirka varannan timme, typ 6ggr per dag i tre dagar.
Släppmedel
Gelcoat

Tänk på att släppmedlet blir som en tunn hinna, spruta helst gelcoaten så du inte råkar dra lös släppmedlet.

Germax
28 juni 2009 · 12 086 Inlägg

Det beror lite på vad du använder för medel, men för o göra det enkelt.

Pluggen (din stötfångare) måste va blank o slät. Lacka den, polera den och vaxa den. Waxa gärna ett par ggr. Sen lägger du på släppmedel, det finns åtskilliga, men använd PVA det vet jag funkar tongue Det drar du över med en trasa, sen när de torkar kan du göra det en gång till, och en gång till. Sen penslar du på gelcoaten och låter den torka en dag. Sen är de bara börja plasta, eftersom det är en form ska du ha på en jävla massa väv + diverse förstärkningar. Gör därför detta i flera steg så du inte får för hög värmeutveckling. När polyestern härdat måste du rengöra den med aceton och gärna rugga upp ytan innan du plastar igen.

Lycka till.

_Ozzy_
28 juni 2009 · 186 Inlägg

Okej, börjar förstå lite nu varför det inte blir så lyckat, dels så använder jag inget släppmedel, men vaxet är något hårdvax jag köpte på en marinbutik (kommer inte ihåg fabrikat), sen sist iallafall när jag köpte gelcoaten så gjorde jag samma sak där då att jag köpte på en marinbutik. Men polyester och glasfiber är då från Biltema, mest för att de är ungefär halva priset av vad de kostar överallt annars (?), och är man arbetslös så är man tongue

Edit: Och att jag bara vaxade kanske en eller två gånger (A)

Senast redigerat av _Ozzy_ (28 juni 2009)

Decibel
28 juni 2009 · 2 911 Inlägg

Jag kör utan släppmedel i mina formar också, men då är de rejält invaxade. Typ 200 ggr totalt.
Att göra en form/plugg så är den första gjutningen den viktigaste och således också vaxning och släppmedel.

Biltemas prylar funkar, det är bara 10ggr lättare med riktiga prylar. Lite hållbarhetstrubbel och lättare sprickningar med biltemas prylar också.
(testat med tryckmätare på en 10x10cm bit).

Men, som du säger så är det första gången så kör på med biltema (förutom vaxet) och prova dig fram.
Ska du göra nån fler sen, så passa på att köpa rejälare prylar smile

_Ozzy_
28 juni 2009 · 186 Inlägg

Mjo, får väll kanske lägga ut lite mer på glasfibret när ekonomin tillåter ;D. Men säg att man ska gjuta upp en hel stötfångare, hur många lager behöver man då till formen?

bmw_e34_projekt
28 juni 2009 ·

lacka pluggen med solid(svart är bäst för så ser du om gelcoaten lyser igenom), vaxa 7-8 ggr med formvax(minst 6 tim mellanrum) (släppmedel om du vill var 100% på att det ska lossna), rolla två tjocka lager gelcoat, låt stå ca över natten(i rumstemp.), sedan gjut. och andvänd bra märken, o se till att du inte har gammla grejer.

hur många lager du behöver till formen beror på g/m2 på mattan. men om du andvänder ca 500g/m2 så gissar jag på att du bör lägga 2 lager o låt torka sedan rugga upp ytan , på med förstärkningar o 3 lager till.

snowcop
13 juni 2011 · 1 Inlägg

Decibel skrev:
Många missar att vaxa, nu menar jag inte ett lager vax utan 10-15 lager.
Sen missar också många vilket vax, ju pissigare vax, ju fler lager får du köra. 5-10-15 lager så snackar vi carnuba-vax av hög kvalite.
Biltemavax = 20-30 ... flaskor tongue

Sen släppmedel är också en viktig del, tänk på att polyestern "brinner" så det kommer härda fast om du slarvat med vax och släppmedel.

Både vax och släppmedel köper du lättast på närmsta båttillbehörsaffär. INTE biltema.
Samma med polyester och glasfiber/twill, INTE biltema.
Gelcoaten kan ersätta PVA (släppmedel) men jag skulle inte rekommendera det.

Sen kommer det säkerligen 20 fåntrattar nedanför som sanneligen använt biltema utan problem. Sure, fortsätt med det. Grejjen är att de som förespråkar biltemas polyester och glasfiber inte har provat riktiga grejjer, det är skillnad som natt och dag i både härdning och applicering.

Mitt tips
Vaxa formen cirka varannan timme, typ 6ggr per dag i tre dagar.
Släppmedel
Gelcoat

Tänk på att släppmedlet blir som en tunn hinna, spruta helst gelcoaten så du inte råkar dra lös släppmedlet.

Asgammal tråd,men ändå.

Jag har arbetat med att glasfiber, byggt båtar, skoterhuvar, paneler till tåg/bilar, motorhuvar, skärmar osv.

Kan tillägga att jag tycker det är skittråkigt, men jag har gjort mina misstag och fel.
Jag har hjälpt kompisar som använt sig av Biltemas produkter, det fungerade i alla fall när jag var med.
Biltema har kanske blivit sämre, eller bättre under åren när det gäller deras glasfiber produkter - vad vet jag.
Väven känner man ju direkt om den inte är okej, sedan beror det ju så klart vilken väv man vill ha. Svårare med polyestern, men det märker man däremot efter några minuter om den är okej och härdar som den ska.

Jag förespråkar inget specifikt märke, men det vore intressant att veta varför det är enklare med "riktiga" produkter?

Sedan det här med att vaxa varannan timme, 6 ggr/dag i flera dagar eller vad det nu var.
Jisses säger jag då bara, det hade inte blivit billiga saker att gjuta ihop (sett till arbetstid) om man la ner så mycket tid bara på vaxningen.

Hur jag hade gjort: ( ja, jag har också misslyckats ibland med då har jag chansat för att det skulle gå fort.)

Låt säga att du ska gjuta av en skärm.
Utgår ifrån att skärmen är hel och har billack som är genomhärdad. Eller en plåtren skärm går lika bra.

1: Vaxa skärmen.
Vi använde i princip alltid carnuba vax, ett hårdvax. Har aldrig använt mig av släppmedel på jobbet. Har man orken att vaxa vet jag inte riktigt när det är nödvändigt heller.
Är skärmen fri från skador och har bra lack behövs det inte många lagar vax, jag skulle nöjt mig med ett par tre stycken. Det känns på skärmen när den är blank och mättad, förmodligen viktigaste steget i att få en bra form. Vartenda dammkorn syns ju på det färdiga resultatet, om man inte tycker det är okej att våtslipa efteråt osv.

2: Dags att göra en form.
Man får tänka till lite så man inte gjuter några vinklar som sedan inte går att få loss, eller blir en felaktigt i själva formen. Vinklar och vrår får man plasta ihop efteråt.
Jag hade först använt mig av ett lager form gelcoat. Finns specifik gelcoat för former, håller bättre att gjuta på. Vet inte om Biltema har den, har dom den vore jag inte särskilt rätt för att testa. Men köp hos din lokala färghandlare om det känns tryggare.
"Måla" på ett lager form gelcoat, behöver inte vara tjock, men det ska täcka ordentligt.
Låt det torka ordentligt, inte så noga om det är totalt genomhärdat, det bränner ihop bra med polystern och väven ändå.
På med väv och polyester på form gelcoaten.
Samma sak här, behöver inte vara flera laget och tjock. Gjut inte in några stag eller förstärkningar i detta skede.
Låt allt genomhärda.
Ryck lös formen från skärmen.
Enklare med en så tunn form som möjligt när den ska plockas bort från originalet, för då kan man böja den osv.
Inte böja för mycket så klart så formen spricker, men då har man tagit i ändå från tårna.
När väl formen är bortplockad, då förstärker man upp den, gör den tjockare, gjuter in förstärkningar, tex pvc rör eller liknande.
Tänk på att inte gjuta för mycket på en gång på formen, då slår den sig. Gjut hellre in förtstärkningar i flera etapper.
Man kan även trycka tillbaka skärmen i formen efter man fått lös den, för att undvika att den slår sig.
Gör formen så stabil som möjligt.

2a:
Göra en form av någon man själv har byggt.
Här skiljer det sig på en punkt markant mot ovan.
Det man gjuter av måste vara genomhärdat, det är där det oftast skiter sig för de som gjuter för "första" gången.
Man kan inte bygga ihop något, spruta på billack, låta det torka och sedan gjuta av saken.
Då kommer det att haverera och sitta fast, mest troligt i alla fall.

Vad jag har lärt mig, och min teori (ni har säkert andra): Billack behöver flera veckor på sig att genomhärda. Jag skulle inte gjuta på billack som var färskare än 4-5 veckor, även fast man härdat lacken i värme/tork.
Det tar sin tid att få den genomhärdad helt enkelt.
"Fusket" är att använda en International lack, fabrikatet alltså. En lack som använts till båtar osv.
Lacken har dock ett dyrt literpris och i mitt tycka svårare att få till när man lägger den med färgsprutan.
Den lacken härdar fortare, eller bättre åtminstone.
Att gjuta från en international lackad yta har jag gjort som kortast efter 10 dagar, men man bör nog vänta där också minst 14 dagar eller mer.
Även fast ytan har varit inne i värme, ska den resten av tiden helst ha fått härda i +20.
Gäller all gjutning, värme är viktigt. Kallgarage på vintern funkar dåligt, för att säga inte alls.

Hur som helst, när lacken är ordentligt genomhärdar enligt ovan. Då kan man gjuta på den som vanligt.

Behöver inte 1000 lager vax eller släppmedel.
Men på en ny yta hade jag vaxat fler gånger, låt säga 4-6 gånger, beror på vad det är.

Tips.
Gjuter man riktigt stora saker, ett helt bakparti på en bil eller liknande.
Gjut in några ventiler för tryckluft i formen, om det ser ut att skita sig så kopplar man på lite tryckluft så brukar det släppa.


Skit samma, orkar inte ens läsa vad jag skrivit. Har säkert missat flera viktiga steg osv.
Det här med gjuta verkar det alltid finnas 100 olika teorier på vad som är bäst.
Jag har inte sanningen, men jag har i alla fall gjutit 100 talet saker och det är sällan det havererat totalt.

Vissa tror på släppmedel, jag säger inte att jag inte tror på det. Men jag tycker det är onödigt.
Vax funkar, både vax och släppmedel förstår jag inte alls.

Slutsats: Viktigaste (tycker jag) är att aldrig göra en form på en yta som inte är genomhärdad.
Billack är inte härdad efter ett par dagar, det är då min teori.

Än viktigare, använd riktig mask.
Jävligt skadliga saker, även för kortare stunder. Men en bra mask är det bara att experimentera på.

Gizmojohan
13 juni 2011 · 3 295 Inlägg

snowcop skrev:

Decibel skrev:
Många missar att vaxa, nu menar jag inte ett lager vax utan 10-15 lager.
Sen missar också många vilket vax, ju pissigare vax, ju fler lager får du köra. 5-10-15 lager så snackar vi carnuba-vax av hög kvalite.
Biltemavax = 20-30 ... flaskor tongue

Sen släppmedel är också en viktig del, tänk på att polyestern "brinner" så det kommer härda fast om du slarvat med vax och släppmedel.

Både vax och släppmedel köper du lättast på närmsta båttillbehörsaffär. INTE biltema.
Samma med polyester och glasfiber/twill, INTE biltema.
Gelcoaten kan ersätta PVA (släppmedel) men jag skulle inte rekommendera det.

Sen kommer det säkerligen 20 fåntrattar nedanför som sanneligen använt biltema utan problem. Sure, fortsätt med det. Grejjen är att de som förespråkar biltemas polyester och glasfiber inte har provat riktiga grejjer, det är skillnad som natt och dag i både härdning och applicering.

Mitt tips
Vaxa formen cirka varannan timme, typ 6ggr per dag i tre dagar.
Släppmedel
Gelcoat

Tänk på att släppmedlet blir som en tunn hinna, spruta helst gelcoaten så du inte råkar dra lös släppmedlet.

Asgammal tråd,men ändå.

Jag har arbetat med att glasfiber, byggt båtar, skoterhuvar, paneler till tåg/bilar, motorhuvar, skärmar osv.

Kan tillägga att jag tycker det är skittråkigt, men jag har gjort mina misstag och fel.
Jag har hjälpt kompisar som använt sig av Biltemas produkter, det fungerade i alla fall när jag var med.
Biltema har kanske blivit sämre, eller bättre under åren när det gäller deras glasfiber produkter - vad vet jag.
Väven känner man ju direkt om den inte är okej, sedan beror det ju så klart vilken väv man vill ha. Svårare med polyestern, men det märker man däremot efter några minuter om den är okej och härdar som den ska.

Jag förespråkar inget specifikt märke, men det vore intressant att veta varför det är enklare med "riktiga" produkter?

Sedan det här med att vaxa varannan timme, 6 ggr/dag i flera dagar eller vad det nu var.
Jisses säger jag då bara, det hade inte blivit billiga saker att gjuta ihop (sett till arbetstid) om man la ner så mycket tid bara på vaxningen.

Hur jag hade gjort: ( ja, jag har också misslyckats ibland med då har jag chansat för att det skulle gå fort.)

Låt säga att du ska gjuta av en skärm.
Utgår ifrån att skärmen är hel och har billack som är genomhärdad. Eller en plåtren skärm går lika bra.

1: Vaxa skärmen.
Vi använde i princip alltid carnuba vax, ett hårdvax. Har aldrig använt mig av släppmedel på jobbet. Har man orken att vaxa vet jag inte riktigt när det är nödvändigt heller.
Är skärmen fri från skador och har bra lack behövs det inte många lagar vax, jag skulle nöjt mig med ett par tre stycken. Det känns på skärmen när den är blank och mättad, förmodligen viktigaste steget i att få en bra form. Vartenda dammkorn syns ju på det färdiga resultatet, om man inte tycker det är okej att våtslipa efteråt osv.

2: Dags att göra en form.
Man får tänka till lite så man inte gjuter några vinklar som sedan inte går att få loss, eller blir en felaktigt i själva formen. Vinklar och vrår får man plasta ihop efteråt.
Jag hade först använt mig av ett lager form gelcoat. Finns specifik gelcoat för former, håller bättre att gjuta på. Vet inte om Biltema har den, har dom den vore jag inte särskilt rätt för att testa. Men köp hos din lokala färghandlare om det känns tryggare.
"Måla" på ett lager form gelcoat, behöver inte vara tjock, men det ska täcka ordentligt.
Låt det torka ordentligt, inte så noga om det är totalt genomhärdat, det bränner ihop bra med polystern och väven ändå.
På med väv och polyester på form gelcoaten.
Samma sak här, behöver inte vara flera laget och tjock. Gjut inte in några stag eller förstärkningar i detta skede.
Låt allt genomhärda.
Ryck lös formen från skärmen.
Enklare med en så tunn form som möjligt när den ska plockas bort från originalet, för då kan man böja den osv.
Inte böja för mycket så klart så formen spricker, men då har man tagit i ändå från tårna.
När väl formen är bortplockad, då förstärker man upp den, gör den tjockare, gjuter in förstärkningar, tex pvc rör eller liknande.
Tänk på att inte gjuta för mycket på en gång på formen, då slår den sig. Gjut hellre in förtstärkningar i flera etapper.
Man kan även trycka tillbaka skärmen i formen efter man fått lös den, för att undvika att den slår sig.
Gör formen så stabil som möjligt.

2a:
Göra en form av någon man själv har byggt.
Här skiljer det sig på en punkt markant mot ovan.
Det man gjuter av måste vara genomhärdat, det är där det oftast skiter sig för de som gjuter för "första" gången.
Man kan inte bygga ihop något, spruta på billack, låta det torka och sedan gjuta av saken.
Då kommer det att haverera och sitta fast, mest troligt i alla fall.

Vad jag har lärt mig, och min teori (ni har säkert andra): Billack behöver flera veckor på sig att genomhärda. Jag skulle inte gjuta på billack som var färskare än 4-5 veckor, även fast man härdat lacken i värme/tork.
Det tar sin tid att få den genomhärdad helt enkelt.
"Fusket" är att använda en International lack, fabrikatet alltså. En lack som använts till båtar osv.
Lacken har dock ett dyrt literpris och i mitt tycka svårare att få till när man lägger den med färgsprutan.
Den lacken härdar fortare, eller bättre åtminstone.
Att gjuta från en international lackad yta har jag gjort som kortast efter 10 dagar, men man bör nog vänta där också minst 14 dagar eller mer.
Även fast ytan har varit inne i värme, ska den resten av tiden helst ha fått härda i +20.
Gäller all gjutning, värme är viktigt. Kallgarage på vintern funkar dåligt, för att säga inte alls.

Hur som helst, när lacken är ordentligt genomhärdar enligt ovan. Då kan man gjuta på den som vanligt.

Behöver inte 1000 lager vax eller släppmedel.
Men på en ny yta hade jag vaxat fler gånger, låt säga 4-6 gånger, beror på vad det är.

Tips.
Gjuter man riktigt stora saker, ett helt bakparti på en bil eller liknande.
Gjut in några ventiler för tryckluft i formen, om det ser ut att skita sig så kopplar man på lite tryckluft så brukar det släppa.


Skit samma, orkar inte ens läsa vad jag skrivit. Har säkert missat flera viktiga steg osv.
Det här med gjuta verkar det alltid finnas 100 olika teorier på vad som är bäst.
Jag har inte sanningen, men jag har i alla fall gjutit 100 talet saker och det är sällan det havererat totalt.

Vissa tror på släppmedel, jag säger inte att jag inte tror på det. Men jag tycker det är onödigt.
Vax funkar, både vax och släppmedel förstår jag inte alls.

Slutsats: Viktigaste (tycker jag) är att aldrig göra en form på en yta som inte är genomhärdad.
Billack är inte härdad efter ett par dagar, det är då min teori.

Än viktigare, använd riktig mask.
Jävligt skadliga saker, även för kortare stunder. Men en bra mask är det bara att experimentera på.

Shit alltså, kunglig guide wink tycker jag iaf.

Macbookairlines
24 augusti 2022 · 1 Inlägg

Du har en form som du gjuter på och gelcoaten släpper dåligt från formen, alltså sitter kvar i formen och resterande av detaljen formas av? Låter du ytskiktet alltså gelcoaten härda varmt innan du bygger upp önskad tjocklek för din detalj? Härdar resterande glasfiber för långsamt kan det lösa upp gelcoaten så den krackelerar.  18 år i branschen och vi waxar formen var tredje detalt. Är alltid noga med att allt wax torkas bort ordentligt annan kan det tränga igenom ditt ytskikt.

Lucif3r
25 augusti 2022 · 2 183 Inlägg

Förhoppningsvis har dom redan listat ut det... Jag menar, dom har haft *11 år* på sig att experimentera wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang