Delningsfilter och original slutsteg frågor

Robbban77
3 september 2022 · 32 Inlägg

Har tröttnat på det kassa ”bose” ljudet i förmånsbilen så tänkte göra ev försöka mig på en liten uppgradering..

Idag har min Sorento 2021 ett bose system med 12st högtalare som inte räcker till för en glad amatör..

Vart inne på Brl och lyssnade och jag fastnade för Hertz högtalarna till dörren samt en liten jäkel till bas med stort ljud.

Fråga ett:
Högtalarna i paket innehåller ett delningsfilter men om jag förstår det rätt så tänker Brl byta ut de två original middarna i dörrarna och original diskanterna i stolparna vid framrutan, kommer delningsfiltret ens användas då?

Fråga nr två:

Bilen har idag ett litet slutsteg under förarsätet som är rätt så tillgängligt,
Kan man härifrån sno lågnivå (och remote) signal till en extern subwoofer? (Har hittat ett kopplingsschema och fått klart för mig vilken kabel som går till subwoofer) För ev slippa en hög/låg omvandlare samt mindre grejer runt om i bilen..
Går även 12v kablar till denna, kanske man kan använda en av dessa för remoten?

Fråga 3, om man fortfarande känner att man vill kräma ut lite mer, kan man seriekoppla alt koppla sig förbi original slutsteget och koppla in ett ”värre” 3e parts slutsteg?

Är inget snille på billjud (men kan koppla el osv🙃) och hade velat isåfall få dit ett eftermarknads slutsteg utan göra större åverkan på bilen då jag tänker byta den om 2,5 år.


Sen en liten annan tanke, bilen har idag en subwoofer i väggen bak i bagaget, bör man inte kunna byta den mot något lite värre (i rätt storlek då) och använda samma kabel för koppla ihop med ett slutsteg?

Tack på förhand!

Alfa Romeo 166 "Alfan" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang