Rutorna immar igen

Saittam
4 september 2022 · 79 Inlägg

Måste ha ACn på i princip hela tiden i nya  bilen (toyota auris 2016). Slår man av den (och bara kör fläktarna) tar det ca 1 minut innan alla rutor immar igen helt, upplever att det blev värre nu när det regnat så jäkla mycket.

Vad kan det bero på? Om det var fukt i bilen borde inte rutorna vara igen-immade på morgonen också när bilen stått?

Upplever även att det kommer en "fuktig" doft från fläktsystemet, i alla fall när man precis startar.

Bilen är servad i maj och det står i service-pappret att dom även bytt kupéfilter då.

Senast redigerat av Saittam (4 september 2022)

Hilmer
4 september 2022 · 1 789 Inlägg

Tvätta av rutorna, det är vanligtvis fett och smuts som binder fukt på rutorna så att det blir imma, rena rutor gör det helt enkelt svårare för fukten att sätta sig.
Sen kan det så klart finnas ytterligare orsaker till att det blir så här, men prova att putsa av rutorna först, det är både enkelt och billigt att börja med! wink

zzr94092
4 september 2022 · 4 391 Inlägg

Och har man ACC/ECC  , så ska man väl inte stänga av systemet! Vilket jag inte gjort sen 15 år tillbaka..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 september 2022 · 13 744 Inlägg

som sagt ovanstånde punkter är något som är viktiga.   samma sak att man kollar att alla golvmattor är torra.

sen byt kupefilter  ofta det som är ett stor orsak till imma i bilen.
ingen bil varken med eller utan ac ska imma igen om man bara har fläkten på 1ans läge om det inte är så att man dra in extremt mycket fukt i bilen.
sen parkera aldrig en bil varm kyl ner den sista biten nu när det börjar bli kallt ute.   för att gå från varm till kall bil utan ventilationen gör att bilen blir en fukt magnet.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 september 2022 · 17 483 Inlägg

Ett vanligt problem på nyare bilar. De behöver AC för att torka ur bilen, värme/friskluftssystemet räknar med det. Inte som förr då gjererna var redigt tilltagna. Vi tog ut en helt ny bil i höstas. 0 mil och hämtad rätt ur den varma bilhallen. Stängde av AC på hemvägen, det gick fint. Dagarna efter så komm imman... Satte på AC och försvann lika fort. Stängde av AC och kom tillbaka. Dock så om man kör en längre sträcka så allt blir varmt kan man köra med hög fläkthastighet utan AC. Men då blåser det på bra med bullret på köpet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Saittam
5 september 2022 · 79 Inlägg

zzr94092 skrev:
Och har man ACC/ECC  , så ska man väl inte stänga av systemet! Vilket jag inte gjort sen 15 år tillbaka..

Jag har på tidigare bil stängt av AC när det varit kallt ute och bara kört fläktarna för att spara lite bensin, aldrig haft problem med imma.

Ska pröva att köra lite imorgon med fläktarna helt avstängda och se vad som händer, men upplever typ att det är luften som kommer in i bilen (om AC är avstängd) som är fuktig då det blir helt igen immat på typ en minut.

Hade dock inte samma problem under sommaren när det var torrare ute, då kunde jag köra med AC'n av och det immade lite i bak bara.

Brådhis * Voff voff *
5 september 2022 · 10 280 Inlägg

Du kommer spara klart mindre pengar på soppa än vad du får renovera AC´n för sedan när den inte funkar pga den inte använts...

Har bilen klimatanläggning sköter den AC på/av själv och behövs den inte så går den inte.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
6 september 2022 · 4 391 Inlägg

Exakt så är det,..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang