Volvo 244 V8 Csb renoverings objekt ( Söker även tips o råd)

Renovering, lackering, rolig sommar bil!
  • 11 Följare
  • 1 779 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 september
Gypt
15 augusti · 7 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221734/221734-c2a2a347f234f7daec9e5fcae5088d33.jpg

tja!
Jag har kommit över en 244 med reggad v8 som det är lite pyssel med för att få ut på vägen igen!

2 väsentliga saker som är problem med den och det är att jag köpt den utan motor och växellåda
och att den har varit in i ett vägräcke så högersidan har lite lätta plåtskador som ska fixas
samt att det finns lite rost som ska lagas och en hellack.

Har kommit över en Cheva small block som behöver en lättare renovering och det medföljde en th700 automat låda som med ska renoveras och förstärkas, så den får åka i så länge,
Men jag kommer att vilja sätta i en manuel låda i framtiden.

förutom motor och låda så har bilen bara original saker förutom en sänkningssats o gasdämpare och att den fått en facelift fram och bak till nyare model

så det som ska göras:
Lätt renovering av motor
Renovera och förstärka lådan
Byta Hö framskärm
Byta Hö bakdörr
Byta Hö bakskärm
Byta Hö tröskel
Byta eller bygga om reservhjulsbaljor, Hö tillknucklad, Vä rost
Göra en kabel delite under huven
Slipa och lacka.
Vita blinkers m.m


Så behöver lite tips på några saker.

Har en fundering på att ta bort reservhjulsbaljorna och flytta in tanken i skuffen så man ser bakvagnen.
kommer isf förstärka och lacka iordning hela bakvagnen.
någon som sätt någon gjort nå liknande som kan berätta om det är en bra lr dålig ide?

Val av fälgar? jag är inne på några chrom 17x10 bak och 17x8 fram. har någon nå bra tips?

Någon som gjort en kabel delite under huven och har lite underlättande tips att dela med sig?

Skulle ett lågt huv skoop passa? (har nån nå tips på hur man ska bygga ett stilrent som passar bra isåfall?) eller ska jag undvika det till varje pris?

Lack? vad tycker folk om färgen som är?(gillar den själv) men ska man satsa på att lacka dörrgångar och under huven o byta färg?
Färg tips?

Några andra tips att göra med bilen?
kommer köra ca 300-400 hästar, beroende på vad jag kan fynda för delar.

har ingen jätte hög budjet till den men vill gö iordning den så ordentligt som möjligt

ska vara en stilren bil med kanske lite custom.
ska kunna lägga lite däckrök, glida runt och även klara av lite street race.

Siktar på att få klart den till nästa sommar.

Kommer mer bilder innan jag sätter vinkelslipen i den och framstegs uppdateringar.

Senast redigerat av Gypt (20 augusti )

Volvo 244 "V8" (1975)
Volvo 244(GL) "Turbo" (1991)
Gypt
30 augusti · 7 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221734/221734-73776c5f3b4af0265b41c25e9def8153.jpg

Rivit ner fronten och kollat skador och det va inte farligt, inga skador i ram iaf.
men blir byte av: framskärm, undre front plåten, kofångare, lyse, ett krockfäste som vart lite böjt i den tunna bulthåls plåten.

och så körde jag en sväng med av fettning och svamp och vaxat med keramiskt vax 👌

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221734/221734-d69664e492e2f2778cd04967f6c8eddd.jpg

sådär ser bakdelen ut och inte gett mig på den än men det kommer bilder på det senare 👍

Volvo 244(GL) "Turbo" (1991)
Volvo 244 "V8" (1975)
Oggejay
30 augusti · 139 Inlägg

Kul projekt big_smile

Gypt
31 augusti · 7 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221734/221734-8301c549f79f990500ebbd9a02b11c34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221734/221734-c7a08e5048c21c3e0e4973cc99667937.jpg

Cheva 350 och TH700 låda.

lite planer:
Lådan kommer total renoveras och ska även i en corvette servo och ett shiftkit.

Motor: har små vändkanter i loppen så en borrning och öd kolvar ska i.
men har lite planer på om man skulle köpa ett 383 stroker kit med 0.60 öd kolvar.

Toppen: får va original till en början men ska in med filen o snygga till alla kanaler och match portning till insug och headers.

Kamaxel: har inte läst på ordentligt vad som är bäst för mig men ett 400-500hk kamaxelkit.

Insug-Förgasare. är inne på ett enplans insug och en holly 650-750.

Det här blir mitt första cheva small block bygge och är rätt så ny gällande amerikanskt.
så har lite att läsa på och vi får se hur det slutar 😁

Volvo 244(GL) "Turbo" (1991)
Volvo 244 "V8" (1975)
_Shadow_
31 augusti · 248 Inlägg

Med förflyttning av bensintank in i skuffen kommer bekymret med besiktningen.
Om man följer reglementet så måste tanken vara skiljd från kupén, så att bensinångor inte kan komma in i kupén och påverka föraren (passagerarna)

Jag håller själv på med en skuffmonterad tank (volvo 740), då kylaren råkade hamna i skuffen också pga platsbrist där fram. Planen var från början att tanken skulle sitta istället för reservhjulsbaljan, "under" golvet, men då kylaren kom bak så fick jag flytta tanken framåt istället tyvärr. https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a5262bcb7c53a725a07b7c1f359adafe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-11e96ad7abad95fe3ee16f4a72e0fe34.jpg

Detta är ju såklart inte färdigt än och det kommer ju då bli en kåpa runt med avluftning så att Sfro och besiktningen blir nöjda.

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
vEight Baronen
2 september · 1 332 Inlägg

Det kan ju bli ett kul bygge detta smile 4-500 sughästar blir ett motorbygge som inte lär göras med låg budget. En tvåbultad 350 kan nog bli lite vek dessutom. Kamaxel och ökad cylindervolym gör inte någon större effektökning då det är i topparna begränsningen sitter. Motorn måste kunna andas för att det ska bli någon effekt och med putsade standardtoppar så kommer det inte hända mycket. Jag skulle satsa på ett lite lägre effektmål. Trots allt så är det vridet som redan finns i maskinen som kommer upplevas mest. En budgetlösning för att få fram ditt effektmål skulle vara att fila upp ringgapen och köra med turbo. Det är en genväg som gör att du nära på kan dubblera hästkraftsuttaget och fortfarande få det att hålla ihop hyffsat.

Bara lite input i all välmening smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Gypt
2 september · 7 Inlägg

all input är välkommet! tackar smile

Volvo 244 "V8" (1975)
Volvo 244(GL) "Turbo" (1991)
Gypt
2 september · 7 Inlägg

vEight skrev:
Det kan ju bli ett kul bygge detta smile 4-500 sughästar blir ett motorbygge som inte lär göras med låg budget. En tvåbultad 350 kan nog bli lite vek dessutom. Kamaxel och ökad cylindervolym gör inte någon större effektökning då det är i topparna begränsningen sitter. Motorn måste kunna andas för att det ska bli någon effekt och med putsade standardtoppar så kommer det inte hända mycket. Jag skulle satsa på ett lite lägre effektmål. Trots allt så är det vridet som redan finns i maskinen som kommer upplevas mest. En budgetlösning för att få fram ditt effektmål skulle vara att fila upp ringgapen och köra med turbo. Det är en genväg som gör att du nära på kan dubblera hästkraftsuttaget och fortfarande få det att hålla ihop hyffsat.

Bara lite input i all välmening smile

https://www.summitracing.com/parts/tfs- … /chevrolet

ska man satsa på något sånt här kit kanske?

Volvo 244 "V8" (1975)
Volvo 244(GL) "Turbo" (1991)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
2 september · 4 431 Inlägg

Lustgas är alltid vägen till billig effekt i en stötstångs-V8 wink
Du kan lätt ladda 100hk gas på en standard smog-350.
Beroende på årsmodell (och därmed kompression) är ju annars överladdning, som redan föreslagits, en bra väg framåt.
Tänk på att lådan behöver förstärkas en del för att tåla effekten, shift kit och Corvette-servo hjälper bara så långt.

Ett tips är att kolla på Richard från Precision Transmissions och se honom förklara vad som behöver göras för att växellådan pålitligt ska ta den extra effekten. 👍🏼

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Gypt
2 september · 7 Inlägg

Cuefa skrev:
Lustgas är alltid vägen till billig effekt i en stötstångs-V8 wink
Du kan lätt ladda 100hk gas på en standard smog-350.
Beroende på årsmodell (och därmed kompression) är ju annars överladdning, som redan föreslagits, en bra väg framåt.
Tänk på att lådan behöver förstärkas en del för att tåla effekten, shift kit och Corvette-servo hjälper bara så långt.

Ett tips är att kolla på Richard från Precision Transmissions och se honom förklara vad som behöver göras för att växellådan pålitligt ska ta den extra effekten. 👍🏼

okej tackar. ska kolla 👌

Volvo 244(GL) "Turbo" (1991)
Volvo 244 "V8" (1975)
Gypt
9 september · 7 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221734/221734-ad9c3e62977d8aacd374ad17292c1d00.jpg

Kom över en uppsättning JR9 chrome i nyskick, 17x7.5" fram (225) och 17x8.5" bak (245) till ett bra pris som får sitta till en början iaf 👍

Volvo 244 "V8" (1975)
Volvo 244(GL) "Turbo" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang