Fel på cigg uttag?

Eleeb90
15 september 2022 · 345 Inlägg

Hej! Jag skulle använda cigg uttaget på en bil jag köpt. Jag använder det tidigare. Det verkar funka bra då.
Jag skulle då koppla in en liten 12 volts driven däck pump. Det började lukta bränt å den sluta fungera.... Sen koppla jag in en annan då  började kontakten smälta. Jag han rädda den från att "brinna upp"
Vad kan va fel? Är det för mycket ström till uttaget på nått sätt.
Om det har någon betydelse så bytte jag till ett nytt fräscht batteri.
Innan då jag hade ett lite halvtaskigt batteri så funkade allt fint utan att det börjar smälta å ryka om grejerna man koppla in.

Mvh

Senast redigerat av Eleeb90 (15 september 2022)

Lucif3r
15 september 2022 · 2 215 Inlägg

Spontant känns det som att någon monterat en alldeles för stor säkring - eller ingen alls - till cigguttaget.

Men utan att skruva isär eländet kan man bara gissa...

Brådhis * Voff voff *
15 september 2022 · 10 279 Inlägg

Värme men inte utlöst säkring betyder ju dålig/för liten kontakt(yta) i förhållande till strömmen.

Om nu inte någon satt i en för stark säkring förstås...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
peteran
15 september 2022 · 36 Inlägg

Jag har ett liknande problem på min bil och funderar att byta ut uttagen även om problemet egentligen var stickkontakten som jag bytt till Biltemas. På den stickkontakten var kombinationen av fjädringskraft sådan så att den under vibrationer trycktes mer och mer ut. Att det står 10 A säkring i beskrivningen är korrekt, men det står också 8A kontinuerlig belastning. Resultatet var att en 130 W kupéfläkt fått stickkontakten att smälta.

Uttaget jag funderar på att byta till har en låsning när man vrider stickkontakten till rätt läge.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang