Bakluckelåset glappar: V70 gen1 -98

thefoxhunter
9 september 2022 · 3 Inlägg

Hej,

Är ny här på forumet och har letat runt lite men inte hittat någon tråd med lösning på exakt det här felet.

Har en V70 gen 1 från -98 som nyss gått 24k mil där låskistan till bakluckan inte går igen helt. När den stängs låser den sig men "glappar" upp och ned när jag drar igen den (och öppen baklucka-lampan lyser vid körning). Öppnar jag bakluckan och stänger låskistan manuellt går den de "två steg" som låset ska gå för att låsa den helt men inte när jag drar igen den på bilen.

Handlar det om att låskistan givit upp (känns osannolikt m.h.t. att den går igen när jag stänger den manuellt)? Kan jag i så fall smörja upp den som sitter eller ska jag köpa en ny?
Har bakluckan blivit felställd (luftfjädringen har givit upp två ggr senaste två åren så den håller sig idag inte upp av sig själv)?

Tips om vad jag kan prova/göra mottages tacksamt!

Senast redigerat av thefoxhunter (9 september 2022)

Brådhis * Voff voff *
9 september 2022 · 10 277 Inlägg

Låter som att låskistan eller låsöglan hamnat ur läge. Borde gå enkelt att justera.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
thefoxhunter
9 september 2022 · 3 Inlägg

Brådhis skrev:
Låter som att låskistan eller låsöglan hamnat ur läge. Borde gå enkelt att justera.

Okej, stort tack för svar! Ska prova ikväll och se om jag kan justera till det. Är det inte svårare än så vore det ju guld.

Lucif3r
9 september 2022 · 2 208 Inlägg

Låsögglan brukar kunna flytta lite på sig med åren om man har som (o)vana att smälla igen luckan.

thefoxhunter
18 september 2022 · 3 Inlägg

Lucif3r skrev:
Låsögglan brukar kunna flytta lite på sig med åren om man har som (o)vana att smälla igen luckan.

Löst: Det var det som var problemet! Efter lite trixande lyckades jag komma åt de två torkskruvarna vid låsöglan och flyttade fram den någon centimeter. Låsningen av luckan funkar nu utmärkt.

Stort tack för hjälpen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang