Koppling sluta fungera.

Tucsonh
17 september 2022 · 37 Inlägg

Hej
Köpte en passat -4 till vintern. Igår plötsligt går inte bilen. Man kan växla men bilen går inte. Bromsvätska behållaren bli lågt men var vätskan tog vägen vet inte. Nu tänkte jag byta huvudcylinder eller slavcylinder. Vilken av dom är huvudcylinder?https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240104/240104-c7feace1d8caf52797c67a44c9c4476a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240104/240104-312a16b095dc534dd89fb9ede732ab19.jpg

Senast redigerat av Tucsonh (17 september 2022)

zzr94092
17 september 2022 · 4 388 Inlägg

Huvud är den som kopplingspedalen trycker på,den med det gråa plastbiten..

Janneutanb
17 september 2022 · 7 271 Inlägg

Om du kan lägga i växlar utan kopplingen nertryckt är det inte huvud eller slavcylindern det är fel på

Tucsonh
17 september 2022 · 37 Inlägg

Okej vad kan bli då?

xXSammy
17 september 2022 · 6 570 Inlägg

Om växlar går att lägga i men bilen inte driver så är kopplingslamellen defekt.

De/Dem
Mossan1
17 september 2022 · 2 823 Inlägg

... eller tryckplattan eller dubbelmassesvänghjulet.

Men driver inte bilen behöver det inte vara inne vid kopplingen alls.
Sällan det slutar driva helt så plötsligt, men det händer....

En trasig drivknut är ju troligare och även enklare att fixa.

Huvudcylindern för kopplingen är den med ritad "2" i bilden.  Den andra är en slavcylinder.

Senast redigerat av Mossan1 (17 september 2022)

Tucsonh
17 september 2022 · 37 Inlägg

Om motor i gång o trampa koppling det går växla. Om man försöka växla medan koppling uppe det går inte växla. Nu har jag flytta både cylindern från andra samma bil. O bilen går lite och koppling kom tillbaka. Men jag vet inte om jag behöver lufta mer.

Utmarks-Loke
17 september 2022 · 5 836 Inlägg

Låter som lamellen är slut.

Tucsonh
17 september 2022 · 37 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Låter som lamellen är slut.

Blir det dålig Kopplings motstånd när lamellen är slut?

Senast redigerat av Tucsonh (17 september 2022)

Lucif3r
18 september 2022 · 2 214 Inlägg

Mossan1 skrev:
Men driver inte bilen behöver det inte vara inne vid kopplingen alls.
Sällan det slutar driva helt så plötsligt, men det händer....

Mnjae... En bekant till mig har 3 V70N(fråga inte varför han har det, det vet han inte själv tongue han har inga planer på att fixa dom heller) med rasad koppling, dom driver inte en meter självmant. Växellådan och drivaxlarna är ok, det har jag själv kollat tongue Ger man gas kan det komma en doft av bränd lamell, så det finns ju (ytterst)lite friktion kvar, men inte tillräckligt för att få rull på en ~1500kg klump till bil.

Så så där super-ovanligt är det ju inte att dom slutar driva helt när kopplingen är slut.

DÄREMOT, är det ju sällsynt att bilen går direkt från "inga symptom" till "driver inte en meter". Det brukar i regel alltid börja med att kopplingen slirar vid viss belastning. Hurvida det även är sant på dom 3 V70N min bekanta har kan jag dock inte svara på.

Så du har ju rätt i att det inte *behöver* vara kopplingen, men den är ändå rätt högt upp på felsöknings-listan smile


Tucsonh skrev:
Blir det dålig Kopplings motstånd när lamellen är slut?

Inte nödvändigtvis, men kan bli. Det beror väldigt mycket på hur hydrauliken osv är uppbyggd. Volvo t ex har ju "självjusterande" pedal, så dom blir det sällan någon skillnad på pedalen på, men andra bilar kan det bli rejäl skillnad på allt eftersom lamellen slits.

edit; Är det extern slavcylinder på din bil så är det ju rätt enkelt att kolla om hydrauliken fungerar... Be någon trampa ner kopplingen medans du tittar på slavcylindern. Rör den sig? Ja då är hydrauliken och cylindrarna ok.

Senast redigerat av Lucif3r (18 september 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 september 2022 · 13 742 Inlägg

Inte bara en drivaxel som gott skick m där slutar nämligen att driva om en axel gåe sönder   det underbara med dessa bilar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Tucsonh
20 september 2022 · 37 Inlägg

Uppdatera
Koppling är slut! Nu ska jag skrota bilen, men fick fråga från en bekant att om han kan ta alla bilens stolar. Kan han ta dom och montera på annan passat?
Min är -4 och hans är -2
Tack för hjälpen

Senast redigerat av Tucsonh (20 september 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang