Läcka från toppen av motorn

om605
20 september 2022 · 43 Inlägg

Har sett att någonting läcker från toppen av min motor ner på grenrören vilket gör att det börjar ryka en del under huven, trodde först att det var turbon som blev skitvarm, då tempmätarn var riktigt hög, men märkte senare läckan. Ibland blir den överdrivet varm av helt vanlig körning och många gånger stannar den på vanlig temp, men det ryker ändå.. Någon som vet vad det kan bero på?

Brådhis * Voff voff *
20 september 2022 · 10 276 Inlägg

om605 skrev:
Har sett att någonting läcker från toppen av min motor ner på grenrören vilket gör att det börjar ryka en del under huven, trodde först att det var turbon som blev skitvarm, då tempmätarn var riktigt hög, men märkte senare läckan. Ibland blir den överdrivet varm av helt vanlig körning och många gånger stannar den på vanlig temp, men det ryker ändå.. Någon som vet vad det kan bero på?

Trabant? Maybach? Golfbil?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
20 september 2022 · 4 385 Inlägg

Troligen en MB , om605

Utmarks-Loke
20 september 2022 · 5 833 Inlägg

Ventilkåpspackning? Det enklaste är väl att torka rent så gott det går och se var det först blir kladdigt igen

Utmarks-Loke
20 september 2022 · 5 833 Inlägg

Om det nu inte läcker diesel från något av tryckrören men det brukar ju synas plus att allting i närheten är svart och sotigt

om605
21 september 2022 · 43 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ventilkåpspackning? Det enklaste är väl att torka rent så gott det går och se var det först blir kladdigt igen

Det blir kladdigt längst bak på grenrören, längst in mot hytten dvs

Utmarks-Loke
21 september 2022 · 5 833 Inlägg

Förmodligen olja från ventilkåpspackningen då, men det får du ju försöka se på plats, det är omöjligt för oss genom datorerna

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 september 2022 · 17 465 Inlägg

Tidigare inlägg från TS i annan tråd:
"Sitter en om605t under huven som gör runt 250häst ish, och vrid är där ganska duktigt om"

Läckage och "skitvarm motor"? Blåst topp är ju inte någon högoddsare här känner jag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang