Första bilen. Vad ska man ha?

larsimarsi
1 oktober 2022 · 7 Inlägg

Tja, är 16 år och övningskör sedan några månader tillbaka (manuellt, såklart). Vet att det är långt kvar tills jag ska köpa bil, men det kan väl inte skada att börja kika redan nu.

Jag vill att bilen ska se någorlunda snygg ut,behöver inte vara något sjukt, men jag vill kunna vara stolt över bilen när jag rullar in till skolan. Har inga krav på hästkrafter, men många hk skadar ju inte (Beror väl på föraren kanske). Bilen ska gärna inte dra allt för mycket soppa.

Har kikat runt lite och råkat förälska mig i Audi TT mk2, vet att bilen ofta blir kallad frisörbil osv (inte säker om det bara är de tidigare modellerna?), men den är ju riktigt snygg i mitt tycke. Bilen är väl inte helt ekonomiskt perfek heller. Tycker också om Audi A5 väldigt mycket. Tankar om dessa bilar?

Vill gärna höra hur ni tänker kring första bilen och vad man ska tänka på när man köper. Kom gärna med tips på bra bilar som kan fungera. Tack på förhand!

Jesper328
1 oktober 2022 · 2 372 Inlägg

Äsch då, jag köpte min första kärra när jag var 16.

Vad har du för budget?

Snabb, pålitlig, billig - välj två.

Up the RA
larsimarsi
1 oktober 2022 · 7 Inlägg

Jesper328 skrev:
Äsch då, jag köpte min första kärra när jag var 16.

Vad har du för budget?

Snabb, pålitlig, billig - välj två.

Budgeten ligger väl runt 100k

Utmarks-Loke
1 oktober 2022 · 5 841 Inlägg

Om du skall köpa en Audi så kolla upp att du inte köper med den där 2,0tfsi som kamkedjan går av på, men de ligger nog i lägre prisklass numera. Kolla också upp att den inte dricker olja.

Mitt tips är annars att köpa en enkel bil utan en massa onödig teknik, det är alltid ett bra tips men extra viktigt när man är ung och inte har så mycket pengar. Inget kul när något går sönder och det kostar 25k att laga. Så ingen fyrhjulsdrift, luftfjädring, automatlåda, mer än fyra cylindrar osv.

Mack Forum- och sitemoderator
1 oktober 2022 · 26 149 Inlägg

100k i budget och du är bara 16 år än så länge. Det är sannerligen imponerande!

Ett par vänskapliga tips:
Glöm inte bort att vara i ungdomen innebär ofta en saftig försäkring om det är en lite sportigare bil, så välj med förstånd.
Beroende på vad du väljer så försök läs på om just det objektet så mycket som det bara går inför ett eventuellt köp.

Själv köpte jag en Honda Civic -89 som förstabil. Den var billig i inköp och eftersom den inte var så motorstark så kunde jag ha en
förhållandevis billig försäkring på den också.

Lycka till!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
spillolja
2 oktober 2022 · 4 025 Inlägg

Audi A3 med 1.4 Tfsi på 125hk  är relativt pigg men samtidigt snål på soppan
tag den litet äldre modelllen med kamkedja så slipper man dyra kamremsbyten
eller A1 med 1.4 Tfsi på 185 gnägg
nu åker man på stryk med detta förslag

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
2 oktober 2022 · 2 828 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om du skall köpa en Audi så kolla upp att du inte köper med den där 2,0tfsi som kamkedjan går av på, men de ligger nog i lägre prisklass numera. Kolla också upp att den inte dricker olja.

Mitt tips är annars att köpa en enkel bil utan en massa onödig teknik, det är alltid ett bra tips men extra viktigt när man är ung och inte har så mycket pengar. Inget kul när något går sönder och det kostar 25k att laga. Så ingen fyrhjulsdrift, luftfjädring, automatlåda, mer än fyra cylindrar osv.

Jag instämmer till fullo.
Samt:
Så många yngre förköper sig fullständigt på första bilen.
Det så otroligt många kostnader kopplat till bilägande, samt, att livet kan förändras så fort från studentålder till "ung vuxen".
Man kanske flyttar för jobb/ börjar pendla = annat bilbehov
Får barn/blir sambo med någon som har barn) = annat bilbehov
Osv, osv.

Köp något med förutsatsen att ev byta inom ett-två år utan att det blir en tokförlust.
100k är lite mycket för förstabilen om man är i studentålder.

Senast redigerat av Mossan1 (2 oktober 2022)

torsen
2 oktober 2022 · 7 238 Inlägg

Endera köper du en bil för transportera dig i trafik- och driftsäkert samt komfortabelt med budget under kontroll.
Eller så köper du en bil som imponerar på tekniskt okunniga, och småbrudar vid korvmojen, och som kan vara bra att lära sig bilmekanikerns underbara värld på, som autodidakt ständig reparatör.

D v s du väljer mellan japansk eller tysk bil.

xXSammy
2 oktober 2022 · 6 571 Inlägg

Första bilen är ytterst sällan någon behåller livet ut så passa på köp något du gillar, kul med trevliga minnen även om de inte är de mest ekonomiska

Min första bil var en Volvo 340 1.4.. och min första seriösa bil var en Alfa 156 2.0 - Har nog tankat den lika många gånger som folk sagt att det bara kommer gå sönder. Fast under ~1.5 års tid och 2500 mil så var det bara batteriet som gav upp.

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 oktober 2022 · 17 483 Inlägg

Som enda barnet fick jag en på den tiden en väldigt dyr och nästan ny bil. Bodde ute på landet och rådjuren tävlade om vem som kunde hamna i grillen först så säkerhet var prio ett. Mina föräldrar valde dock bil till mig. Det var kravet för att de skulle hosta upp pengarna. Vilket jag förstod senare var ett klokt val. Hade bilen i drygt 1,5 år har jag för mig och den krånglade aldrig. Farsan hjälpte mig och tvätta & vaxa den ibland så den var lika fin när den såldes.

Så: Som flera påpekat, vill du att grejerna ska hålla så åk japanskt. En gammal tysk är som att lägga familjelyckan i käften på en sovande alligator och klappa till den i huvudet med en gummiklubba. Det kommer troligen att svida lite...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
2 oktober 2022 · 7 238 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Som enda barnet fick jag en på den tiden en väldigt dyr och nästan ny bil. Bodde ute på landet och rådjuren tävlade om vem som kunde hamna i grillen först så säkerhet var prio ett. Mina föräldrar valde dock bil till mig. Det var kravet för att de skulle hosta upp pengarna. Vilket jag förstod senare var ett klokt val. Hade bilen i drygt 1,5 år har jag för mig och den krånglade aldrig. Farsan hjälpte mig och tvätta & vaxa den ibland så den var lika fin när den såldes.

Så: Som flera påpekat, vill du att grejerna ska hålla så åk japanskt. En gammal tysk är som att lägga familjelyckan i käften på en sovande alligator och klappa till den i huvudet med en gummiklubba. Det kommer troligen att svida lite...

Hahaha! Bästa jag läst på länge! Tack för den!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang